Hastighetskontroll av växelströmsmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jimmiewulff

Hastighetskontroll av växelströmsmotor

Inlägg av jimmiewulff »

Jag är totalt okunnig om allt som har med elektronik att göra.. Jag bygger bilar i vanliga fall, hotrods och customs, så helt obegåvad är jag nog inte, men som sagt, elektronik har jag aldrig ens provat förr..

Saken är att jag har köpt ett motionsband till hundarna, det har en 220 volts motor med en gigantisk gammal låda som ska styra hastigheten. Det fungerade två gånger, och nu är det dött.. En display på lådan visar ERR och jag tror det är ett dåligt tecken...

Jag tog med det till den lokala elektronik murveln, men han bara skrattade och sa att den är utom all räddning..

-Nu till min första fråga här; Hur kan jag styra motorns varvtal?? Hjälper det nå om jag monterar en 3-fas motor? ( ok, två frågor då)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hastighetskontroll av växelströmsmotor

Inlägg av TomasL »

Beroende på vad det är för typ av motor, kan en "vanlig" dimmer funka, dvs en avsedd för fläktar och liknande.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det beror som sagt var på vad det är för motor.

En 3-fasmotor och en frekvensomformare fungerar väl. Men du behöver ju veta vad du behöver för effekt på motorn, så foton på den gamla motorns märkskylt hade nog varit bra.

(Och det är en hastighetsstyrning du vill ha:) Engelskans "speed control" blir hastighetsstyrning på svenska. "Control" översätts inte med "kontroll".)
jimmiewulff

Inlägg av jimmiewulff »

Såhär ser typskylten ut..

Bild

Jag skulle ju faktiskt gilla om det fanns att få tag i nån sorts byggsats så jag kunde göra det själv, pyssla är ju roligt liksom..

En dimmer låter ju bra, men tål den effekten?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det där är en 230/400V stjärna/delta 3-fas motor och den stora lådan du nämnde är en frekvensstyrning, så köp en ny frekvensstyrning med enfas in och 3-fas ut.
jimmiewulff

Inlägg av jimmiewulff »

Alltså... Jag har kollat runt lite efter frekvensomvandlare, men dom verkar kosta runt 3000kr.. Har jag sökt på fel ställe då eller? I min egna lilla värld så borde det ju gå att använda grejer från ett transportband eller liknande, 3000 spänn går inte att försvara när ett nytt band kostar kring 5-6000..
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Med risk att vara lite tråkig, är det inte garanti på apparaten? :humm:
Eller du köpte den begagnad kanske?
jimmiewulff

Inlägg av jimmiewulff »

Haha.. Jaa, det lät hemskt tråkigt med garanti.. Detta löpbandet är av den större modellen, speciellt gjort till stora hundar och är garanterat tio år gammalt, minst. Ett motsvarande nytt idag kostar gott och väl 30 tusen. Därför har jag övervägt att köpa ett nytt band, för att skrota och ta igen motor och elektroniken för att flytta över till det som vi redan har.

Jag läser ovanstående inlägg om vad det är för motor och hur den är kopplad, men jag fattar inte ett smack, jag känner bara att jag blir lite yr i huvudet när jag försöker förstå vad som menas :doh: Att leta en begagnad frekvensomriktare på blocket verkar ju inte funka så bra, finns det nå bättre ställe att hitta begade el-grejor?

Är det lättare att fixa hastighets styrning till en trefasmotor?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag kan inte se bilden, så vad är det för effekt på motorn ?

Jag har två stycken mindre frekvensomvandlare liggandes, men dom är otestade..

(Iaf TROR jag att den ena är en frekvensomvandlare, måste googla lite på den nån dag, den andra är det garanterat)
jimmiewulff

Inlägg av jimmiewulff »

Det är en 50hz 1,5kw motor.. Fast det står 60hz, 1,8kw också.. Det är verkligen rena grekiskan för mig..... Jag kanske borde koppla upp den mot en cheva 350, så jag förstår vad jag har att göra med :lol:
jimmiewulff

Inlägg av jimmiewulff »

http://www.blocket.se/vi/34541154.htm

Det här tex.. Fast jag tycker mig kunna skymta att det står 0,55kw. Betyder det att den kommer gå långsamt, eller att nånting kommer börja brinna?
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

jimmiewulff

Inlägg av jimmiewulff »

För att klargöra lite nu då.. Jag är ju som sagt helt rudis i ämnet :oops:

Är motorn en trefas?
Är det en 220 eller 380v?
Kommer jag inte billigare, eller roligare undan än att köpa en tusen kronors "färdig" låda på E-bay?

Risken är ju ganska stor att jag kommer att bränna upp eländet om jag köper en ny sak som jag fortfarande inte fattar hur den fungerar dessutom :roll:

Kan ni kanske ha ett tips på någon i nyköpings / sthlms området som kunde hjälpa mig med det här?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Varför går inte din gamla "låda" att reparera?
Nerre

Inlägg av Nerre »

jimmiewulff skrev: Är motorn en trefas?
Ja, det är en 3-fasmotor.
Är det en 220 eller 380v?
Frågan är (i princip) felställd. I vårt elnät har vi 230 V mellan fas och nolla och 400 V mellan faser (förut var det 220 V fas-nolla och 380 V fas-fas).

En motor kan också D-kopplas eller Y-kopplas. Om den Y-kopplas till vårt elnät får den 230 V över varje linding, mo den D-kopplas får den 400 V över varje lindning. Som jag tolkar märkskylten så kan din motor kopplas på både sätten, men i och med att du vill hastighetsstyra den är det egentligen irrelevant.

Hastigheten på en sån där motor beror enbart på frekvensen på den spänning den drivs med. Spänningen påverkar bara hur stort vridmoment den orkar ge och hur mycket ström den drar. Därför behövs en frekvensomformare smo ger en 3-fasspänning med variabel frekvens ut. Den anpassar också spänning och ström så att man inte riskerar att elda upp motorn.
Skriv svar