Efter lite efterforskningar visar det sig att detta modem skall köra en nedbantad version av linux (vilket visade sig vara mer rimligt än jag först trodde, då jag när jag öppnade modemet såg att kortets processor är ingen mindre än Intel i960, och att det på kortet finns en del IC-kretsar jag misstänker är flashminneskretsar som håller operativsystemet).
Detta modems potential verkar vara stort, då det bevisligen är kraftfullt nog att köra både webserver och telnetserver (utöver routing, dhcp mm). Mitt på kortet finns öven en 20-pinnars IDC-kontakt ("hårddiskkontakt" fast 20 pinnar), som jag misstänker kan användas för att koppla in en skärm (en terminal då alltså) eller kanske till och med lite extra lagringsutrymme för webservern. Sen är detta bara spekulationer, men då modemet både har anslutning till telenät och "ethernät ", samt att modemet tydligen skall ha stöd för dessa redan med den officiella firmwaren, borde man inte kunna använda modemet som en liten privat "modempool", för att på så sätt få tillgång till sitt nätverk och även internet när man är på resande fot?
Mina frågor lyder:
1. Är det någon som har stött på något liknande projekt på nätet, eller rentav gett sig på det själv?
2. Är det någon som vet vad IDC-kontakten fyller/kan fylla för funktion?
3. Är det någon som har lite mer matnyttig info om detta modem, som hur stort flashminnet på den är osv?
4. Är linux-disten som modemet tydligen kör tillgängligt för nedladdning?