Återanvända ADSL-modem?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bitmaster
Kontakt:

Återanvända ADSL-modem?

Inlägg av Bitmaster »

Jag har ett gammalt ADSL-modem från den tiden jag hade Telia som ISP (the Dark Ages :wink: ), ett Alcatel Speedtouch Home ("uppgraderat" till Pro), som jag nu tänkte använda till något.

Efter lite efterforskningar visar det sig att detta modem skall köra en nedbantad version av linux (vilket visade sig vara mer rimligt än jag först trodde, då jag när jag öppnade modemet såg att kortets processor är ingen mindre än Intel i960, och att det på kortet finns en del IC-kretsar jag misstänker är flashminneskretsar som håller operativsystemet).

Detta modems potential verkar vara stort, då det bevisligen är kraftfullt nog att köra både webserver och telnetserver (utöver routing, dhcp mm). Mitt på kortet finns öven en 20-pinnars IDC-kontakt ("hårddiskkontakt" fast 20 pinnar), som jag misstänker kan användas för att koppla in en skärm (en terminal då alltså) eller kanske till och med lite extra lagringsutrymme för webservern. Sen är detta bara spekulationer, men då modemet både har anslutning till telenät och "ethernät ", samt att modemet tydligen skall ha stöd för dessa redan med den officiella firmwaren, borde man inte kunna använda modemet som en liten privat "modempool", för att på så sätt få tillgång till sitt nätverk och även internet när man är på resande fot?

Mina frågor lyder:
1. Är det någon som har stött på något liknande projekt på nätet, eller rentav gett sig på det själv?
2. Är det någon som vet vad IDC-kontakten fyller/kan fylla för funktion?
3. Är det någon som har lite mer matnyttig info om detta modem, som hur stort flashminnet på den är osv?
4. Är linux-disten som modemet tydligen kör tillgängligt för nedladdning?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

1. Det finns en del liknande projekt på nätet, finns en linksys WRT54G som man kan göra om på samma sätt.
Sök lite på arm linux och embedded så borde du kunna hitta en del.
Vill du ha en platform för att utveckla vidare på finns ju http://www.excito.com mfl

2. kan vara nån version av jtag interface för att programera upp enheten i produktion. Följ ledarna och se var du hamnar om ingen annan redan gjort det
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Ursäkta att jag lånar tråden lite: Kan man göra nå't skoj med en Cisco 760 ISDN router?
Bitmaster
Kontakt:

Inlägg av Bitmaster »

AndLi: jo, jag har försökt att följa banorna från kontakten, men det var lite svårare än jag trodde :humf: det enda jag kom fram till var att många av kontakterna ledde fram till en rad identiska ytlödda komponenter (ungefär så har det sett ut när jag öppnat andra terminalprylar) så jag har iaf hoppet kvar :p

ensten: jodå, det går nog, skaffa fram bilder på kretskortet och posta här. jag skall göra detsamma med min.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

och på andra sidan av de ytmonterade komponenterna? Kan ju vara pullupper, ESD skydd eller vad som helst... var går de efter denna komponent?
Bitmaster
Kontakt:

Inlägg av Bitmaster »

AndLi: jag skall kolla det. Just nu måste jag gå till plugget, men jag tog lite bilder i all hast. De är lite stora att inkludera här, så jag skickar länk till katalogen istället:

http://white.elektrolys.net/adslmodem/

En av bilderna är på hela kortet (bild 1), några andra är på delar av kortet (bild 2 till 7), några ytterligare andra är inzoomade på IC-kretsar som såg viktiga ut, som processorn (bild 8), RAM-kretsen (som verkar vara på 8 MB, återses på bild nr 9), samt alla andra större kretsar (bild 10 och framåt)
Bitmaster
Kontakt:

Inlägg av Bitmaster »

update: hittade faktablad om ram-minnet och flashminnena. filerna finns på ovan nämnda sida.
Bitmaster
Kontakt:

Inlägg av Bitmaster »

http://white.elektrolys.net/adslmodem/flashminnen.pdf

är det någon som har någon erfarenhet av dessa minnen? går det att läsa av dessa på något sätt utan att behöva montera loss dem? Det är alltså 2 flashkretsar på 16 mbit vardera? Det skulle underlätta en hel del om jag kunde få tag i den nuvarande linuxdistributionen för att kunna göra en ny...

AndLi: En del av pinnarna går via en massa små ytlödda komponenter till de små IC-kretsarna som finns runt RAM-minnet. Det är lite svårt att se, men en eller två av pinnarna går (via ett par ytlödda kringkomponenter) till vad jag antar är en kristall. Men de allra flesta pinnar verkar vara anslutna till Den stora IC-kretsen till höger om Intel-processorn (om man vänder kortet efter texten på processorn). På denna IC-krets står det:
ALCATEL 3080
L5A9455
ETHA 1802
1AB13203ACAA
G 0052 (deltatecken)(deltatecken)
WLC52999
HONG KONG
En specialgjord krets alltså. Jobbig att få mer info om :( dock är jag hoppfull, eftersom detta borde betyda att porten är gjord för att koppla något (exempelvis en terminal av nåt slag) till adslmodemet, och inte en port enbart för att programmera flashminnena, då inga pinnar direkt verkar leda dit bort...
Bitmaster
Kontakt:

Inlägg av Bitmaster »

hmm, det känns som om endast jag skriver här :p

jag har sökt en hel del på Google, men jag får inte upp något matnyttigt. De flesta svar handlar om hur man får igång modemet i linux, inte linux i modemet ;) Jag testade att mäta med en multimeter på utgångarna i portarna, men jag får bara ut en fast spänning på ca 2-3 V. Jag antar att jag måste använda ett oscilloskop eller liknande för att se något?
frejo

Inlägg av frejo »

Kanske går att få lite idéer härifrån:
http://www.tomsnetworking.com/Sections-article85.php
Bitmaster
Kontakt:

Inlägg av Bitmaster »

frejo skrev:Kanske går att få lite idéer härifrån:
http://www.tomsnetworking.com/Sections-article85.php
jo hehe, det där verkade ju gå lätt :p grejen är den att den där saken använder en riktig hårddisk, och modemet använder istället två flashminnen... Om det var en hårddisk det handlade om skulle den redan vara min webserver :p fast artikeln gav mig lite idéer som jag nu skall testa...
Skriv svar