Eget vindkraftverk!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Re: Eget vindkraftverk!

Inlägg av MarcusUmeå »

Jag ställde en fråga på din blogg men jag kände att det var kanske mer befogat att ställa den här. :)

Hur löser du problemet med för höga vindhastigheter? Mekanisk lösning som vrider verket "ur vind" eller elektroniskt som kortsluter generatorn vid för hög utspänning?
subframe
Kontakt:

Inlägg av subframe »

Hej!

Såg inte att du hade lämnat en kommentar, sry! =)

Helt ärligt, så vet jag inte... ser detta som ett litet trial & error gjort med "små" pengar, (ca 2500-3k)

Vet att det finns tex mekaniska lösningar där snurran sned-ställer sig vid för hög vind, men jag har inget sådant på min.. Det jag har är att jag kan fälla masten snabbt mha gånghjärn, men det är ju inga garantier direkt.

Jag har nästan räknat med att denna snurra kommer gå i bitar faktiskt:P För att sedan kanske kunna analysera vad som skedde. Kanske låter knäppt, men är rädd för att tex bladen är för klena i allt för kraftiga vindbyar!

Har du eller någon något tips ang. detta så är jag tacksam! :D

//Dennis
Användarvisningsbild
twse

Inlägg av twse »

Har hittat en avbruten sån där vit reflexstolpe i diket och sågat propellerblad av den. Ska testa någon gång hur bra de håller. De är ju gjorda för att stå utomhus så de borde klara kyla. Diametern är 110 mm och den är något mjukare än avloppsrör.
Användarvisningsbild
twse

Inlägg av twse »

Ursäkta om jag kapar tråden lite grann men jag är sugen på att bygga minisnurror baserade på stegmotorer ur slaktade skrivare. De brukar ha ett kugghjul som sitter hårt på axeln, och jag funderar på hur man ska montera ett propellernav där. Kanske gjuta ett nav av akryl runt kugghjulet? Eller borra ett hål rakt igenom?
sorry

Inlägg av sorry »

Bland båttillbehören så kan man hitta fina bussningar i nylon .
subframe
Kontakt:

Inlägg av subframe »

twse skrev:Ursäkta om jag kapar tråden lite grann men jag är sugen på att bygga minisnurror baserade på stegmotorer ur slaktade skrivare. De brukar ha ett kugghjul som sitter hårt på axeln, och jag funderar på hur man ska montera ett propellernav där. Kanske gjuta ett nav av akryl runt kugghjulet? Eller borra ett hål rakt igenom?
Inga problem!

Här är lite news.
http://myownenergy.wordpress.com/

Bild
Bild
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kollade bloggen för första gången nu och har några kommentarer/funderingar.

Det här med dumpresistor och styrenhet. Jag skulle inte göra en styrenhet som kör ut strömmen i dumpresistorn när batteriet är fullt, jag skulle göra en som i normala fall kör ut strömmen i dumpresistorn och sen slår om till laddning av batteriet om det behövs.

Det kan låta som en marginell skillnad, men det handlar om vad som händer om regulatorn lägger av. Man vill ju att den hamnar i ett "failsafe" läge då, och att köra ut strömmen till dumpresistorn måste väl vara det vettigaste?

Sen borde man väl kunna bygga en egen dumpresistor av t.ex. en gammal elradiator eller nåt liknande? Eller bara linda tillräckligt många varv ståltråd till en spiral.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Bra jobbat!

Angående placeringen så tror jag att det behövs bygglov om du vill ha den monterad på en byggnad. Om du däremot ställer den fristående så klarar du dig utan så länge den inte kan falla in på grannens tomt.
Men med en så pass liten maskin så kanske det inte behövs några bygglov.
ds77

Inlägg av ds77 »

Är det 2m i diameter som är bygglovsfritt, eller har de hunnit ändra till 3?
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

3 meter ska det vara nu. Tror att det började gälla vid årsskiftet.
Användarvisningsbild
twse

Inlägg av twse »

Nerre: Det där har jag också tänkt på. Det ska vara ett SPDT-relä som styr strömmen, och dumpresistorn ska kopplas till det passiva läget. Vidare ska det finnas ett relä för att skydda mot över-urladdning, och den ska släppa igenom strömmen i det aktiva läget. Både för säkerhetens skull och för att slippa belasta ett urladdat batteri.

Om någon vet ett sätt att bygga dumpresistor av skrot så hojta till! Jag har några elektriska radiatorer men de är gjorda för 220 V så jag antar att jag skulle behöva 10 st parallellt för att komma upp i samma effekt med 24 V?
subframe
Kontakt:

Inlägg av subframe »

Nerre skrev:Kollade bloggen för första gången nu och har några kommentarer/funderingar.

Det här med dumpresistor och styrenhet. Jag skulle inte göra en styrenhet som kör ut strömmen i dumpresistorn när batteriet är fullt, jag skulle göra en som i normala fall kör ut strömmen i dumpresistorn och sen slår om till laddning av batteriet om det behövs.

Det kan låta som en marginell skillnad, men det handlar om vad som händer om regulatorn lägger av. Man vill ju att den hamnar i ett "failsafe" läge då, och att köra ut strömmen till dumpresistorn måste väl vara det vettigaste?

Sen borde man väl kunna bygga en egen dumpresistor av t.ex. en gammal elradiator eller nåt liknande? Eller bara linda tillräckligt många varv ståltråd till en spiral.

Jag mailade faktiskt dem om detta, för jag undrade vad som händer om säkringen går... De sa att man ska ha en säkring som klarar av snurran. Men den kan ju brinna. får forska vidare.

Sen ser jag nu att jag behöver bygglov.

FÖRÄNDRAD BYGGLOVPLIKT
Reglerna om bygglov har ändrats i plan- och bygglagen. Ändringarna innebär att bygglov krävs för att uppföra vindkraftverk som
• är högre än 20 meter över markytan,
placeras på ett avstånd från gränsen som är mindre än kraftverkets höjd över marken,
monteras fast på en byggnad, eller
• har en vindturbin med en diameter som är större än tre meter.

Där rök ju uppfinnarkänslan...:)
Senast redigerad av subframe 19 oktober 2011, 13:21:33, redigerad totalt 1 gång.
sorry

Inlägg av sorry »

Det vi har använt oss av har varit en tank med konstant flödande kallt vatten .
I tanken har det suttit tre st värmepatroner som har slagits till för att bromsa stationen vid behov .
Nerre

Inlägg av Nerre »

twse skrev: Om någon vet ett sätt att bygga dumpresistor av skrot så hojta till! Jag har några elektriska radiatorer men de är gjorda för 220 V så jag antar att jag skulle behöva 10 st parallellt för att komma upp i samma effekt med 24 V?
Egenskapen hos motståndet är (Tada) motståndet (d.v.s. resistansen). Övriga parametrar (spänning, effekt) är bara vad det tål som max.

Om du har en 230 V radiator på 2 kW så har den rimligen en resistans på (230*230)/2000 ohm (P=U^2/R och så löser vi ut R). Det blir väl 27 ohm ungefär.

Kör du in 24 V där får du en ström på strax under 900 mA och en effekt på 21 W ungefär.

MEN, det fiffiga här är ju att du kan plocka sönder radiatorn och korta ner slingan eller koppla delar av slingan parallellt.

Det funkar inget bra att löda på värmetråden (den blir ju varm) så man får crimpa eller använda själva metalldelen med skruv från en "sockerbit".

Delar du de där 27 ohm i 3 parallella delar får du 9 ohm och alltså 2,7 A och totalt 64 W.

En fördel är ju att en radiator är byggd för att hantera värmen, så så länge du inte överstiger dess märkeffekt så borde det vara relativt brandsäkert.

Annars kan man ju försöka köra med 12 V eller 24 V doppvärmare och värma vatten som man cirkulerar (men det gäller ju då att man kan ta ut värme från vattnet så det inte börjar koka).
Användarvisningsbild
twse

Inlägg av twse »

Subframe: Har du ingen flaggstolpe som du kan förstärka med stag?

Nerre: De där elementen ser ihopgjutna ut och lär dessutom vara oljefyllda...
Skriv svar