Hur löser du problemet med för höga vindhastigheter? Mekanisk lösning som vrider verket "ur vind" eller elektroniskt som kortsluter generatorn vid för hög utspänning?
Inga problem!twse skrev:Ursäkta om jag kapar tråden lite grann men jag är sugen på att bygga minisnurror baserade på stegmotorer ur slaktade skrivare. De brukar ha ett kugghjul som sitter hårt på axeln, och jag funderar på hur man ska montera ett propellernav där. Kanske gjuta ett nav av akryl runt kugghjulet? Eller borra ett hål rakt igenom?
Nerre skrev:Kollade bloggen för första gången nu och har några kommentarer/funderingar.
Det här med dumpresistor och styrenhet. Jag skulle inte göra en styrenhet som kör ut strömmen i dumpresistorn när batteriet är fullt, jag skulle göra en som i normala fall kör ut strömmen i dumpresistorn och sen slår om till laddning av batteriet om det behövs.
Det kan låta som en marginell skillnad, men det handlar om vad som händer om regulatorn lägger av. Man vill ju att den hamnar i ett "failsafe" läge då, och att köra ut strömmen till dumpresistorn måste väl vara det vettigaste?
Sen borde man väl kunna bygga en egen dumpresistor av t.ex. en gammal elradiator eller nåt liknande? Eller bara linda tillräckligt många varv ståltråd till en spiral.
Egenskapen hos motståndet är (Tada) motståndet (d.v.s. resistansen). Övriga parametrar (spänning, effekt) är bara vad det tål som max.twse skrev: Om någon vet ett sätt att bygga dumpresistor av skrot så hojta till! Jag har några elektriska radiatorer men de är gjorda för 220 V så jag antar att jag skulle behöva 10 st parallellt för att komma upp i samma effekt med 24 V?