Precis, formuleringen skulle kanske varit "logiknivåer" (nolla = 0 V och etta = V+) till skillnad från RS-232-nivåer (nolla = V+, etta = V-).sodjan skrev:I *denna* kontext så var nog TTL = CMOS.
D.v.s för att skilja från RS232 nivåer...
Nybörjarfråga om Arduino
Re: Nybörjarfråga om Arduino
Hur debuggas den på arduino-kortet annars då? Via USB-kontakten? Är det via USB så har du väl den även på ditt eget kretskort. Debugging sker väl annars via JTAG, det finns väl inte inbyggt i Arduino eller? JTAG kräver en separat debugenhet, t.ex. JTAGICE.Jonyverse skrev:Jag kommer förmodligen bara använda USB-kontakten på köpekortet.
Men om jag ska debugga med en AVR inbyggd i ett projekt så måste jag alltså komma åt den på annat sätt.
På Arduinokortet jag tänker köpa finns en USB-kontakt såklart.
Ett tänkt projekt är att så låta det programmerade chippet flyttas till en egen konstruktion där den styr funktioner, där bygger jag ett logikkort med bara det som behövs för att hålla igång Atmegakretsen. Har ingen lust att bygga in USB där och Jag tänker behålla Arduinokortet för nya spännande laborationer.
Ursäkta om jag blandar ihop begrepp eller verkar allmänt blåst, jag är helt färsk med detta.
Analog konstruktion kan jag däremot.
Ett tänkt projekt är att så låta det programmerade chippet flyttas till en egen konstruktion där den styr funktioner, där bygger jag ett logikkort med bara det som behövs för att hålla igång Atmegakretsen. Har ingen lust att bygga in USB där och Jag tänker behålla Arduinokortet för nya spännande laborationer.
Ursäkta om jag blandar ihop begrepp eller verkar allmänt blåst, jag är helt färsk med detta.
Analog konstruktion kan jag däremot.
Jag inbillade mig att det var självklart att du skulle ha USB på ditt kort
Nej, det kanske är jag som är ute och cyklar, men om det bara är USB-anslutning som saknas kan du göra så att du gör en liten stiftlist med VCC, GND, RX och TX och så gör du ett separat litet kretskort med en TTL(CMOS) till RS232-omvandlare, eller en TTL(CMOS) till USB-omvandlare. Då kan du göra flera egna kort som du sedan kan ansluta med din hemmagjorda adapter via den lilla stiftlisten.

Nej, det kanske är jag som är ute och cyklar, men om det bara är USB-anslutning som saknas kan du göra så att du gör en liten stiftlist med VCC, GND, RX och TX och så gör du ett separat litet kretskort med en TTL(CMOS) till RS232-omvandlare, eller en TTL(CMOS) till USB-omvandlare. Då kan du göra flera egna kort som du sedan kan ansluta med din hemmagjorda adapter via den lilla stiftlisten.
Eller så använder han Arduinokortets USB-anslutning. Bara ta ur mikroprocessorn och ansluta RX, TX och GND till den "lösa" mikroprocessorn så fungerar det som om den satt på Arduinokortet.
Borre: det var enkelt och vettigt, tack.
Nu finns det inga ursäkter att inte köra igång...
Nu finns det inga ursäkter att inte köra igång...