Nybörjarfråga om Arduino

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Nerre

Re: Nybörjarfråga om Arduino

Inlägg av Nerre »

sodjan skrev:I *denna* kontext så var nog TTL = CMOS.
D.v.s för att skilja från RS232 nivåer...
Precis, formuleringen skulle kanske varit "logiknivåer" (nolla = 0 V och etta = V+) till skillnad från RS-232-nivåer (nolla = V+, etta = V-).
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jonyverse skrev:Jag kommer förmodligen bara använda USB-kontakten på köpekortet.
Men om jag ska debugga med en AVR inbyggd i ett projekt så måste jag alltså komma åt den på annat sätt.
Hur debuggas den på arduino-kortet annars då? Via USB-kontakten? Är det via USB så har du väl den även på ditt eget kretskort. Debugging sker väl annars via JTAG, det finns väl inte inbyggt i Arduino eller? JTAG kräver en separat debugenhet, t.ex. JTAGICE.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

På Arduinokortet jag tänker köpa finns en USB-kontakt såklart.

Ett tänkt projekt är att så låta det programmerade chippet flyttas till en egen konstruktion där den styr funktioner, där bygger jag ett logikkort med bara det som behövs för att hålla igång Atmegakretsen. Har ingen lust att bygga in USB där och Jag tänker behålla Arduinokortet för nya spännande laborationer.

Ursäkta om jag blandar ihop begrepp eller verkar allmänt blåst, jag är helt färsk med detta.
Analog konstruktion kan jag däremot.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag inbillade mig att det var självklart att du skulle ha USB på ditt kort :roll:

Nej, det kanske är jag som är ute och cyklar, men om det bara är USB-anslutning som saknas kan du göra så att du gör en liten stiftlist med VCC, GND, RX och TX och så gör du ett separat litet kretskort med en TTL(CMOS) till RS232-omvandlare, eller en TTL(CMOS) till USB-omvandlare. Då kan du göra flera egna kort som du sedan kan ansluta med din hemmagjorda adapter via den lilla stiftlisten.
Borre

Inlägg av Borre »

Eller så använder han Arduinokortets USB-anslutning. Bara ta ur mikroprocessorn och ansluta RX, TX och GND till den "lösa" mikroprocessorn så fungerar det som om den satt på Arduinokortet.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Borre: det var enkelt och vettigt, tack.

Nu finns det inga ursäkter att inte köra igång...
Skriv svar