Nybörjarfråga om Arduino
Nybörjarfråga om Arduino
Jag har bara hållit på med analoga projekt men känner att det är dags att ta en titt på microkontrollers.
Som fullständigt blåbär känns det som Arduino är lämpligt för mig och det finns utvecklingsprogramvara för OSX (passar mig bra).
Jag antar att det finns begränsningar som "hardcore"-användare skrattar åt osv.
Fråga: är det något speciellt med Arduino att tänka på om man vill använda projektet till något permanent, dvs kan jag programmera o köra kontrollern fristående (med normala kringkomponenter) eller krävs det något Arduiniskt för att få det att funka?
Som fullständigt blåbär känns det som Arduino är lämpligt för mig och det finns utvecklingsprogramvara för OSX (passar mig bra).
Jag antar att det finns begränsningar som "hardcore"-användare skrattar åt osv.
Fråga: är det något speciellt med Arduino att tänka på om man vill använda projektet till något permanent, dvs kan jag programmera o köra kontrollern fristående (med normala kringkomponenter) eller krävs det något Arduiniskt för att få det att funka?
Re: Nybörjarfråga om Arduino
Du behöver bara någon form av strömförsörjning (batteri, nätadapter) sen kör Arduino'n din applikationen av sig själv. Med Arduino'n menar jag då en komplett "enhet" dvs Uno, Mega, Pro och allt vad dom kallas - inte BARA själva AVR-chippet.
Om du planerar att bygga en "egen" Arduino så behöver såklart AVR-chippet lämpliga kringkomponenter som spänningsregulator, kristall osv.
Om du planerar att bygga en "egen" Arduino så behöver såklart AVR-chippet lämpliga kringkomponenter som spänningsregulator, kristall osv.
Jag förstår den biten.
Om jag programmerar AVRen och sedan monterar den i en konstruktion med strömförsörjning mm (utan Arduinokortet), kommer den att funka självständigt som en PIC eller annan microkontroller?
Altså: det är inget special-Arduino på kortet?
Om jag programmerar AVRen och sedan monterar den i en konstruktion med strömförsörjning mm (utan Arduinokortet), kommer den att funka självständigt som en PIC eller annan microkontroller?
Senast redigerad av Jonyverse 14 oktober 2011, 13:02:36, redigerad totalt 1 gång.
- ElectricMan
- Kontakt:
Precis, "Arduino-chippet" är inget annat än en standard ATMEL AVR med en bootloader förprogrammerad. Koden som "Arduino kompilatorn" genererar är standard AVR maskinkod och AVR'en har inte en susning om den är vad du och jag kallar en Arduino.
Det är inte som en BasicStamp. Där körs en tolk och själva programmet lagras i externt EEPROM (i alla fall på de äldre modellerna).
Det är inte som en BasicStamp. Där körs en tolk och själva programmet lagras i externt EEPROM (i alla fall på de äldre modellerna).
Nu har jag kollat lite och är fövirrad igen...
Måste man köpa AVR-chipp som är förladdade med bootloader?
Går det att ladda in en bootloader med ett Arduinokort (typ ett UNO) och den vanliga utvecklingsmjukvaran?
Måste man köpa AVR-chipp som är förladdade med bootloader?
Går det att ladda in en bootloader med ett Arduinokort (typ ett UNO) och den vanliga utvecklingsmjukvaran?
- ElectricMan
- Kontakt:
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Börja du bara med en färdig arduino direkt sedan kan du strippa det hela.
Jag köpte en arduino idag på eBay för £0.99
Men så tillkommer frakten.
Som tur är har jag flera redan!
Jag köpte en arduino idag på eBay för £0.99

Som tur är har jag flera redan!
Om du med "strömförsörjning mm" inkluderar kristallen med sina kondingar.Jonyverse skrev:Jag förstår den biten.
Du bör dessutom hänga med på att serieporten på en AVR är på TTL nivå och Arduino korten konverterar till USB (Dock inte mini vilken kräver extern TTL <-> USB).
Om du nu tänker köra mot dator exempelvis.
Då är jag med.
Jag kommer att köpa ett färdigt Arduino-kort och leka med den så fort jag har tid.
Ett senare projekt är att ploppa ur en programmerad AVR och stoppa in i ett annat projekt.
Tack för bra starthjälp.
Jag kommer att köpa ett färdigt Arduino-kort och leka med den så fort jag har tid.
Ett senare projekt är att ploppa ur en programmerad AVR och stoppa in i ett annat projekt.
Tack för bra starthjälp.
Inte nödvändigtvis sant, ATmega t.e.x. kör ju med Rx & Tx och om jag inte missminner mig så använder dessa CMOS som resten av uC:n.ToPNoTCH skrev:Om du med "strömförsörjning mm" inkluderar kristallen med sina kondingar.Jonyverse skrev:Jag förstår den biten.
Du bör dessutom hänga med på att serieporten på en AVR är på TTL nivå och Arduino korten konverterar till USB (Dock inte mini vilken kräver extern TTL <-> USB).
Om du nu tänker köra mot dator exempelvis.
I *denna* kontext så var nog TTL = CMOS.
D.v.s för att skilja från RS232 nivåer...
D.v.s för att skilja från RS232 nivåer...
Jag kommer förmodligen bara använda USB-kontakten på köpekortet.
Men om jag ska debugga med en AVR inbyggd i ett projekt så måste jag alltså komma åt den på annat sätt.
Men om jag ska debugga med en AVR inbyggd i ett projekt så måste jag alltså komma åt den på annat sätt.