Morgons: Jag undrar varför du har de där bilderna i ditt inlägg? De har ju inget med fasvinkel effektreglering du beskriver.
Hursomhelst, jag testade att bromsa min kress med handkraft men det är lite svårt att avgöra exakt vad regleringen gör. På lägsta varvtal verkar det gå att bromsa ner varvtalet en hel del, men sen känns den väldigt stark och det börjar ryka om handskarna. Antingen har den väldigt stort vridmoment vid lägre varvtal eller så sitter det faktiskt en varvtalsreglering med återkoppling i den...
Och jo, jag har också tänkt bygga varvtalsreglering till kressen, nån gång.
Varvtalsstyrning av "vanlig" spindel, (typ Kress)
Re: Varvtalsstyrning av "vanlig" spindel, (typ Kress)
bokstaven "E" i Kress FME står för att den är elektroniskt reglerad, och från det jag har märkt när jag har försökt bromsa min så måste den vara återkopplad så som den drar på när man bromsar ner den!
bumpar en jättegammal tråd, för att kolla om någon kommit någon vart med detta?!
http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... cts_id=179
Skulle funka att styra varvtal på en kress med, men är det värt jobb & pengar...nja.
En 1,5kw spindel med VFD kostar ju inte mångra kronor mer.
Skulle funka att styra varvtal på en kress med, men är det värt jobb & pengar...nja.
En 1,5kw spindel med VFD kostar ju inte mångra kronor mer.
Kolla om det är en pot eller en switch i den. Om det är en pot så mät värdet. Testa sen att ersätta den med en analog optokopplare, en modell heter Vactrol och är en led/fotoresistor-historia som används i bl.a ljudkretsar. Den är lite slö men det finns modernare varianter som är snabbare, till Vactroler finns dock enkla färdiga drivkretsar att planka från nätet.
Är det en mekanisk switch så kan man göra en krets med komparatorer som styr analogawitchar, också en vanlig analogsynthskrets! Då skickar man ut den vanliga 0-10V styrsignalen från t.ex Mach3 och vips: styrd Kress!
Är det en mekanisk switch så kan man göra en krets med komparatorer som styr analogawitchar, också en vanlig analogsynthskrets! Då skickar man ut den vanliga 0-10V styrsignalen från t.ex Mach3 och vips: styrd Kress!
Jag beställde en super-pid för någon dag sen, ska bli kul att testa