Varvtalsstyrning av "vanlig" spindel, (typ Kress)
Varvtalsstyrning av "vanlig" spindel, (typ Kress)
Hej på er,
Jag är intresserad av att kunna styra varvtalet på min Kress och Suhner.
Jag reglerar idag hastigheten manuellt med den inbyggda potentiometern??
På www.cnc4pc.com finns lite utrustning för att styra varvtalet på div maskiner.
Jag har dock inte en susning av hur styrningen fungerar på t.ex. en Kress.
Skall man ha en 0-10V signal ut? Går det att styra dessa maskiner?
Är det någon som har koll på detta?
Man vill gärna vara säker innen man skruvar upp sin maskin och börjar trixa.
Är det någon som har modifierat sin maskin?
/Denon99
Jag är intresserad av att kunna styra varvtalet på min Kress och Suhner.
Jag reglerar idag hastigheten manuellt med den inbyggda potentiometern??
På www.cnc4pc.com finns lite utrustning för att styra varvtalet på div maskiner.
Jag har dock inte en susning av hur styrningen fungerar på t.ex. en Kress.
Skall man ha en 0-10V signal ut? Går det att styra dessa maskiner?
Är det någon som har koll på detta?
Man vill gärna vara säker innen man skruvar upp sin maskin och börjar trixa.
Är det någon som har modifierat sin maskin?
/Denon99
Re: Varvtalsstyrning av "vanlig" spindel, (typ Kress)
Men lite fantasi kan du göra en egen styrning med två solidstate-relän, men då får bara två farter att välja på.
Det ena kopplar förbi kressens varvtalsstyrning och det andra använder styrningen (som du tex har på hälften).
Alltså farterna via tex mach3: AV-FULL-HALV
Jag tror Sodjan har sånna till ett bra pris.
Det ena kopplar förbi kressens varvtalsstyrning och det andra använder styrningen (som du tex har på hälften).
Alltså farterna via tex mach3: AV-FULL-HALV
Jag tror Sodjan har sånna till ett bra pris.
Hej,
Tack för snabbt svar.
Det är lite väl grovt med Av-halv-full
Jag skulle gärna vilja ha samma upplösning som med den manuella regleringen.
Kan någon av produkterna på cnc4pc.com fungera till denna typ av spindlar?
/Denon99
Tack för snabbt svar.
Det är lite väl grovt med Av-halv-full
Jag skulle gärna vilja ha samma upplösning som med den manuella regleringen.
Kan någon av produkterna på cnc4pc.com fungera till denna typ av spindlar?
/Denon99
Nej, då får du ta och skaffa en annan spindel i stället, eller ge dig på ett rejält projekt med att bygga om hela varvtalsstyrningen på den...
I vanliga fall sitter det en Tyristor i "Potentiometer".
Det som gör att du får en hastighets reglering är att tyristorn bryter när spänningen i fasen når 0V. Tillslags "vinklen" styrs med hjälp av "Potentiometern".
Dvs om du vill köra sakta så har du en sen tillslags vinklen vilket gör att tiden mellan tillslags vinklen och frånslaget av tyristorn är kort. Funkar som PWM!

Alt går att använd Triac med.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tyristor
http://sv.wikipedia.org/wiki/Triac
En vanlig dimmer som du har i huset funkar på samma vis! Du kan säkert snickra ihop ett litet styr kort till den.
Det som gör att du får en hastighets reglering är att tyristorn bryter när spänningen i fasen når 0V. Tillslags "vinklen" styrs med hjälp av "Potentiometern".
Dvs om du vill köra sakta så har du en sen tillslags vinklen vilket gör att tiden mellan tillslags vinklen och frånslaget av tyristorn är kort. Funkar som PWM!

Alt går att använd Triac med.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tyristor
http://sv.wikipedia.org/wiki/Triac
En vanlig dimmer som du har i huset funkar på samma vis! Du kan säkert snickra ihop ett litet styr kort till den.

Men var det inte tal om någon slags varvtalsreglering vi skulle fixa till kressarna? Typ ombyggnadssats alltså.
Hej,
Nu börjar vi komma någon vart.
Man skulle således kunna bygga sin egen varvtalsstyrning som i sin tur styrs av t.ex. mach3. Det finns varvtalsstyrning som reservdel på cnc-plus.de. Kanske kan testa att modifiera en sådan. Låter inte omöjligt i alla fall.
/Denon99
Nu börjar vi komma någon vart.
Man skulle således kunna bygga sin egen varvtalsstyrning som i sin tur styrs av t.ex. mach3. Det finns varvtalsstyrning som reservdel på cnc-plus.de. Kanske kan testa att modifiera en sådan. Låter inte omöjligt i alla fall.
/Denon99
Plocka ut potentionmetern ur kressen och sätt en stegmotor på vredet 

finns det inte motstånd som är reglerbara med hjälp av spänning (har för mig de)? I så fall kan man ju variera resistansen och därmed varvtalet med hjälp av att skicka olika spänningar till motståndet.
Det finns ju digitala potentiometrar som styrs via t.ex. SPI. Men de lär ju inte klara effekten antar jag.
Hej,
Om man googlar på "voltage controlled resistor" så får man massor med träffar.
Ang. effekttålighet:
Vilka effekter är det som kretsen måste klara? Spindelns totala effekt?
Inte går väl all effekt genom styrningen?
/Denon99
Om man googlar på "voltage controlled resistor" så får man massor med träffar.
Ang. effekttålighet:
Vilka effekter är det som kretsen måste klara? Spindelns totala effekt?
Inte går väl all effekt genom styrningen?
/Denon99
Jovisst går all effekt genom styrningen på ett eller annat sätt, men nej den går nog inte genom "hjulet" man vrider på.
Är ni säkra på att det är en potentiometer då, jag menar det är ju trots allt 8st nivåer och inte steglös reglering?
Är ni säkra på att det är en potentiometer då, jag menar det är ju trots allt 8st nivåer och inte steglös reglering?
Men var det inte någon som köpte en extra fartkontroll för att kolla just det? Eller blev det aldrig av?
Här har du en variant som är triacstyrd tyvärr bara manuell men går säkert att komplettera för styrning från Mach 3.
Jag gjorde den för c:a 12-13 års sedan som styrning till glödritnings stationer.
Perfekt när man kör med limpistolen som oftast blir för varm eller en vanlig lödkolv.
en liten film
Demo
Jag gjorde den för c:a 12-13 års sedan som styrning till glödritnings stationer.
Perfekt när man kör med limpistolen som oftast blir för varm eller en vanlig lödkolv.
en liten film
Demo
Frågan är ju hur stark den är? Brukar bli väldigt svaga vid låga hastigheter, köra den tom som i filmen går ju men då gör den ju ingen nytta