Varma stegmotorer?
Varma stegmotorer?
Hur varma vågar man stegmotorerna bli? Behöver de kylas?
Jag har en Borisfräs 3M och motorerna blir rätt så varma efter en tids fräsning.
Jag har en Borisfräs 3M och motorerna blir rätt så varma efter en tids fräsning.
Re: Varma stegmotorer?
Mina blir också varma, 50+ kanske. Det är ingen fara vad jag vet. Är alla tre lika varma? Om det bara är en som blir jättevarm kan den ju vara skadad.
Stegmotorer ska bli varma om man vill köra dem så att man får ut max för pengarna som motorn kostade, dock inte förr varma.
Det som normalt sätter gränsen i en stegmotor är när lacken på lindningen smälter så att motorn kortsluts, normalt vid 120-130 grader C.
En aspekt att ta hänsyn till är att motorn blir svagare desto varmare den blir, beror på att magneterna tappar magnetism när temperaturen ökar. Antar att du kör dem i konstant ström så ditt drivsteg kompenserar för ökad resistans i lindningarna, detta kan dock få sidoeffekten att ditt max varvtal sjunker något.
Hur varma är motorerna?
Om de är väldigt varma, behöver du all effekt du kör in i motorn? (enklaste sättet att få dem svalare är att sänka strömmen)
Det som normalt sätter gränsen i en stegmotor är när lacken på lindningen smälter så att motorn kortsluts, normalt vid 120-130 grader C.
En aspekt att ta hänsyn till är att motorn blir svagare desto varmare den blir, beror på att magneterna tappar magnetism när temperaturen ökar. Antar att du kör dem i konstant ström så ditt drivsteg kompenserar för ökad resistans i lindningarna, detta kan dock få sidoeffekten att ditt max varvtal sjunker något.
Hur varma är motorerna?
Om de är väldigt varma, behöver du all effekt du kör in i motorn? (enklaste sättet att få dem svalare är att sänka strömmen)
Om man dessutom har drivsteg som kan sänka stillaståendeströmmen så använd den funktionen, det är då det drar som mest.
Kan du hålla kvar handen är det inget problem kan man säga, bränner du dig på dom så är dom för varma.
Det är när jag kört ett tag. Skulle tippa på 50-60C. Jäkligt varma utan att man bränner sig.
Är väll lite nojig pga har ingen större erfarenhet av stegmotorer tidigare.
Är det någon som monterat kylflänsar på motorerna? Bä ju en ganska lätt sak.
Är väll lite nojig pga har ingen större erfarenhet av stegmotorer tidigare.
Är det någon som monterat kylflänsar på motorerna? Bä ju en ganska lätt sak.
Är det ingen som har nån kylning på sina motorer? Funderar om man kunde använda processorkylare.
Mina blir endast varma när de arbetat en ca 30min. I varje fall de som körs mest.
Vad har ni för motstånd för strömbegränsningen med 3Nm motorer? På mina sitter det 3,4K.
Mina blir endast varma när de arbetat en ca 30min. I varje fall de som körs mest.
Vad har ni för motstånd för strömbegränsningen med 3Nm motorer? På mina sitter det 3,4K.
3.4k säger inte så mycket utan att också tala om vilken drivare du har - 3.4k kan betyda precis vad som helst.
OM det är en G540 så ska du, enligt Rev.4 manualen ha 1kohm/A vilket betyder att du med 3.4k egentligen kör 13% för hög ström vilket såklart bidrar till ökad värme.
Jag skulle se till att köra de enligt specifikation och strunta i CPU-kylare och annat. De är gjorda för att bli varma, 50°C är inga problem.
EDIT: Citat från Geckdrives FAQ:
OM det är en G540 så ska du, enligt Rev.4 manualen ha 1kohm/A vilket betyder att du med 3.4k egentligen kör 13% för hög ström vilket såklart bidrar till ökad värme.
Jag skulle se till att köra de enligt specifikation och strunta i CPU-kylare och annat. De är gjorda för att bli varma, 50°C är inga problem.
EDIT: Citat från Geckdrives FAQ:
Are stepper motors supposed to get hot?
Step motors by nature get warm and are safe up to 85⁰C. If a temperature higher than that is measured, it is most likely due to an incorrectly sized current set resistor or excessive power supply voltage.
Hej!
Jag vill bara säga att jag har en 3A version fräs hemma och jag testade bara en axel som drivs med två motorer,
körde fram och tillbaka mellan 10 och 20 minuter. Motorerna blev ganska varma men exakt hur många grader vet jag inte.
Jag tror också att dem tål ganska hög värme. Säkert högre än vad man själv tror. Man kan testa och byta motståndsvärdet till 3 kohm om man är rädd för hög värme.
Jag vill bara säga att jag har en 3A version fräs hemma och jag testade bara en axel som drivs med två motorer,
körde fram och tillbaka mellan 10 och 20 minuter. Motorerna blev ganska varma men exakt hur många grader vet jag inte.
Jag tror också att dem tål ganska hög värme. Säkert högre än vad man själv tror. Man kan testa och byta motståndsvärdet till 3 kohm om man är rädd för hög värme.
Har man inte termometer så är det ju bara att prova med handen, man upplever att det bränns ungefär vid +65C
Känns den bara rejält varm men man kan hålla kvar handen så är det lungt.
Känns den bara rejält varm men man kan hålla kvar handen så är det lungt.
Jag har haft nån som legat på gränsen att man brännde sig men jag fortsatte bara köra med fräsen och det blev inga problem.
Nu är den såld men så länge jag hade den fungerade det bra och jag körde många långa pass.
Nu är den såld men så länge jag hade den fungerade det bra och jag körde många långa pass.

Om jag fatta anatomin rätt i en stegmotor, så ökar värmebildningen
ju högre frekvens som man kör "rovan" på.