USS Enterprise NCC 1701-X modell

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Repaterion

USS Enterprise NCC 1701-X modell

Inlägg av Repaterion »

Ja jag erkänner jag gillar startrek så mobba inte mig för det nu. :wink:

Men jag fick en ide att bygga en modell av ovanstående modell 1701-D närmare bestämt, skall bara hitta denna modell någonstans först.

Men min tanke var att stoppa in ett gäng led och även en laser, ni som sett serierna antar jag kan se framför er lite hur jag tänkt.

Frågan är om jag skall använda smd eller hålmont. komponenter, och sedan när det kommer till lasern (läs phaser) vad bör man tänka på när det kommer till dessa, förutom det mest uppenbara som att se till så att man inte kan titta in dom och liknande, inte lysa på flygplan eller invandrare ja osv.

Tänkte hålla mig till en Klass 2 och lägre (argonlaser hade varit roligare men ja den har ju sina nackdelar) av uppenbara skäl, den jag har tittat på är en Transverse 650nM 1mW
https://www.elfa.se/elfa3~se_en/elfa/in ... &toc=20422
Lasern skall självklart inte lysa konstant.

Som strömförsörjning har jag i tanke ett inbyggt nimh batteripack runt 7,2V och >2,5Ah och laddkontakt eller om det blir en kappslad blyack från feltema.

Vet inte men detta kanske vore ett bra första picprojekt iom att det handlar om lite rinnande ljus och liknande. har ju picar liggandes pic16f877A och en mindre mod., antar att det behövs "effekttransistorer" för led och lasermodulen när det blir i dessa antal.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: USS Enterprise NCC 1701-X modell

Inlägg av Glenn »

Själv skulle jag iofs ha satsat på drivkretsar typ ULN2003/4 för att förenkla det, dom brukar vara billiga också.

http://www.st.com/internet/com/TECHNICA ... 001244.pdf
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Om du ska ha flera lasrar (eller bara billigare) så kolla på ebay, en 1mW laser där kostar nog inte mer än 15:- och kan säkert lysa nästan konstant, köp ett 10-pack och byt om det behövs. Kolla efter lasrar med så låg våglängd som möjligt, 635nm syns flera ggr bättre än t.ex 660nm. Bäst syns dock 532nm (grön) men det kanske inte passar i din pryl?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Fråga, två, Personligen skulle jag kombinerat SMD och hålmonterat efter vad som passade bäst och tex gjort ett par skenor av mjuka remsor med flata SMD LEDs på ovansidan, rätt mycket pyssel för visso men tror det kunde bli snyggt. (man kan nog ta små bitar av kretskort och montera en LED och en resistor (eller pinne till ett nät) om man inte har tillgång till mjuk lödbar laminat) om det inte gör en lätt vansinnig enbart att tänka på allt pilljobb skulle det nog också bli snyggt till kabinfönster och annat tror ja
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Behövs det verkligen laser?, går väl lika bra med lysdioder och ger mindre risk för ögonskador.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Tyckte också det var märkligt. Helt ok att man vill ha en snygg modell, men måste den vara farlig också?
sneaky

Inlägg av sneaky »

Beroende på storlek så känns det nästan som om ordentligt fokuserade LEDs skulle se bättre ut istället för laser (med lite rök för att hjälpa till såklart). Med laser så blir ju strålarna så väldans tunna och minns jag rätt så är de väl skapligt breda ändå? I alla fall i TOS har jag för mig. Fast det är klart, det går ju att bredda en laser också.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

1mW är inte farligt, har ni överdoserat Aftonbladet och Expressen? DÖDSLASER!!! :)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jodå, nog kan en 1mw laser orsaka ögonskador, gäller bara att kasta den nog hårt. :wink:
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

:lol:
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Tanken med lasern var just att den är väldigt riktad, men som eventuell "tractorbeam" skall jag ha en grön led var tanken.
Bredda en laser borde väll gå med lins eller kommer den bara flyta iväg?

Grönlaser funkar dåligt i detta fall, då deras "phaser" är lite gulröd/orange i färgen, men vi får se vad de blir när det är klart.

Har hittat modeller i usa för 75usd, i skala 1:1400 vilket blir ca 458X333X98mm.

Jo just smd var tanken som kabinfönster. och vanliga 3/5mm till övrigt.

Detta med pic hänger ihop med laser, för i de senare avsnitten så är det en gulring på undersidan av skeppet med två ljuspunktersom möts då de skall skjuta på saker och ting, men som sagt en sak i taget.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tror jag har några extra "dubbelfemmor" (*55NE) jag kan tänka mig byta mot något skoj om du behöver "femkretsar" sedan. :)
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Detta var nått som intresserade mig förr faktiskt. Satt och dregglade över många snygga Star Trek modeller med belysning i. Men jag kände att det skulle vara för tålamodskrävande för mig att ge mig på nått sånt själv. Men sjukt snyggt kan det bli om man är duktig!

Ett tips bara, laddningsbara batterier håller inte för evigt, så se till att de är utbytbara utan allt för mycket problem. Annars kan det bli tråkigt tyvärr.

<--- Snyggt bygge, dock en Bird of Prey

<--- ARGH GE MIG! Skulle vara så sjukt snygg i bokhyllan! Risken är ju att man aldrig skulle få ligga igen, men det är en annan femma. :P
Skriv svar