Vad använder ni som styr/kontroll-dator i hemmet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Re: Vad använder ni som styr/kontroll-dator i hemmet?

Inlägg av blueint »

Om en Amiga 500 klarar grafisk miljö på 512 kB RAM och 256 kB ROM så ska nog en mobiltelefon som har en ARM processor på minst 500 MHz och 256 MB RAM. Visst det är inte MS-Windows, men det är grafisk miljö. Allt beror på vilken responstid, bildmängd, processeparation osv man kräver.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Blueint, hur vore det om du läste kraven
Jag har inga prestandakrav men det ska gå att köra Windows på,
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det var därför jag skrev:
blueint skrev:Läste frågeställningen igen, det behövs som sagt lite mer för windoze ;)
Mer dvs minimum 80386 arkitektur och ett antal MHz samt MB RAM .

Om man däremot generellt har krav på grafisk miljö men inte vilken mjukvara som skapar den så fungerar det såsom jag sa om mobiltelefoner.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja men det var inte det som var kravet, utan kapabel att snurra Windows, TS har förmodligen inte intresset eller kunskapen att skapa något hemmabryggt med nån obskyr ARM eller liknande, utan vill ha en standardplattform.

Alla liknande svar liksom ditt är fullständigt totalt irrelevanta och i mitt tycke, posta dem i en annan tråd då de är totalt OffTopic.

Dessutom, räcker inte 386 för Windows, såvida man inte har någon gammal 3.1x/95/98 liggande, vilket inte är troligt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag föreslår ett fläktlöst system baserat på ett Mini-ITX Intel-moderkort med en Atom på, typ D525MW, med tex en Intel 320 40Gb SSD som disk och kanske 4Gb RAM, samt en typ PicoPSU, allt sammans i en kompakt låda i stil med M350 eller M200 om man gillar knappar och display på fronten.

Då får du en kompakt rätt strömsnål, inte allt för dyr, och rätt rolig dator som dessutom är helt ljudlös och har både Parallell, USb och Serieport.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Personligen kör jag en NAS (Seagate Blackarmor 220) som jag stoppat i debian på. Eller ja än så länge kör den bara fil och webserver. Men den ska köra min hemmagjorda nexa styrning samt "lägre fram" ett nät (troligtvis 485) som ska ansluta lita allt möjligt, tex. RGB ljus, sensorer och liknande.

Men för dig skulle jag satsa på en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=64 ... 4FB69F5D76 att bygga nått själv brukar bara bli dyrt och stort (eller jättedyrt men litet). Det vill säga om du inte behöver några "antika" portar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ett Intel atomkort kostar runt 500:-, sedan beror det på vad man vill ha ytterligare, dvs minne, disk, låda nätdel osv.
Lasse-Hifi

Inlägg av Lasse-Hifi »

Meduza skrev:Jag föreslår ett fläktlöst system baserat på ett Mini-ITX Intel-moderkort med en Atom på, typ D525MW, med tex en Intel 320 40Gb SSD som disk och kanske 4Gb RAM, samt en typ PicoPSU, allt sammans i en kompakt låda i stil med M350 eller M200 om man gillar knappar och display på fronten.

Då får du en kompakt rätt strömsnål, inte allt för dyr, och rätt rolig dator som dessutom är helt ljudlös och har både Parallell, USb och Serieport.
Om man inte har extrema krav på effektförbrukning så kan jag rekommendera en sådan plattform, testkörde en liknande plattform och hade runt 20-25 watt effektförbrukning.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

du kan bygga en sådan mewf 15watts förbrukning med...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Asus EEE netbooks klarar väl uppgiften med ca 12 watt ?
(EEE 900, 901 osv)
Lasse-Hifi

Inlägg av Lasse-Hifi »

Som jag skrev tidigare så ligger Asus Eee plattform med Intel Atom N4xx runt ca. 8 watt i idle. De finns även att köpa begagnad relativt biligt, kolla på Blocket.
Skriv svar