Jag skulle uppgradera en laptop jag fick tag i där det låg en gammal ubuntuversion som fungerade (vad jag såg) helt ok. Klickade bara i uppgradera i vanligt windowsmaner och det slutade med en totallåst laptop

Ok tänkte då kör jag in det rent eftersom uppgraderingar kan det ju vara si och så med. För det första som någon skrev tidigare, diskhanteringen helt jävla idiotisk, varför finns inget standardalternativ ELLER förklarande text, tex att man måste ha en swapvolym eller att en disk måste vara \. Allt det listade man ju så småningom ut men jag anser mig ändå inte helt värdelös på datorer.
Sen blev något knas att den låste när allt var klart helt tvärt, muspekaren och allt fastnade.

Blev till att krångla in XP genom att göra en skiva med RAID-drivers inbakade i installationen då XP är lite väl gammalt nu

Mac är som någon skrev färdigt, jag har inte en enda gång velat pilla som man gör i win allt fungerar rakt av, snabbt dessutom. Skiter i att laptopen kosta dubbelt mot en pc med nästan samma prestanda jag orkar inte med att rensa, tweaka och smiska för att det ska fungera. Därför kunde jag inte bry mig mindre om vilket operativ jag kör bara det FUNGERAR, operativet är som ett tangentbord för mig skriv A när jag trycker A så gör det det det ska! Troligen har detta med ålder att göra

OnT:
Vad gäller multiprocessorer gäller ju att man vet vad man sysslar med och fördelar rätt annars kan det tom gå långsammare än om man gjorde allt i en enda process. Det är inte helt trivialt att göra program som går i olika processer utan snarare rätt avancerat så att många program inte nyttjar kapaciteten som finns förstår jag. Däremot är det ju enklare att säga att det programmet har den processorn osv, tex backup körs på fyran och safari på ettan osv.
Samtidigt känns som många programmerare har glömt bort vad optimera och spar på resurserna betyder program tar ledigt upp en massa hårddisk oftast helt i onödan. Tex antivirus som spar gamla definitionsfiler