Bygga vedklyv
Re: Bygga vedklyv.
skla man hålla trycket hela tiden ska man har en pump med variabelt deplacement som är tryckstyrt, då minskar pumpen flödet automagiskt men håller trycket
Jag gillar speciellt att skydden verkar vara helt nya men resten av maskinen 30år+orvar-e skrev:den sista länken, liite farlig va .....![]()
![]()
Man kan anta att den ackumulerade energin i hjulet är ... ganska stor. Skyddet hindrade inte yx-huvudet från att träffa operatören i huvudet om det lossnade.
Men för att försöka få tråden lite mer saklig.
Adekvat vedklyv har han redan. Han vill bara automatisera den. Istället för att byta ut ventilerna till elektriska så skulle jag nog köpa ett par RC-servon fån hobbyking som får dra i respektive spak. Mycket lättare och billigare.
Att starta ved sågen med ett relä och låta ett större servo såga är ju ganska lätt. Man kan ju mekanisk växla ner servot då man inte behöver såga klart på 0,2sekunder.
Frågan är hur han ska kunna mata fram stocken för nästa snitt? Hydralik är ju lite jobbigt och ganska dyrt. Ligger stocken på många billiga skatebord hjul så rullar den ganska lätt. Kanske kan man montera ett skottkärre hjul på en sådan där elektrisk winch som finns på biltema? Vartal och styrka känns som det är i rätt område.
CPMS ... missade ditt sista inlägg innan. Men nu har jag läst det, okej då verkar vi vara på samma linje. Jag har NG6 ventiler i massor hemma (förhoppningsvis funkar alla som de ska), men NG6 storleken borde räcka för att ventilera igenom tror jag. Vet inte vilket rekommenderat max-flöde det är på en sån, har du koll på det?
Jag ska kolla vad jag har för minut/liter på hydraulpumpen till vedklyven, men jag har svårt att tro att det skulle vara över 20 l/m.
Nä jag tror inte servo är nått för mig, jag har massor av el styrda ventiler hemma. För att jag vill bygga klyven så robust att jag vågar låna/hyra ut den. Robusthet och stryk-tålighet och säkerhet är led ordet för projektet.
Jag tror på skottkärre hjul eller kanske något robustare luftfritt hjul eller rulle. Liknande såna här ........ http://www.jmphjul.se/serie65.html
Framdrivningen tror jag kan fungera som grym skrev, samtidigt som man klyver så dras nästa bit som skall sågas fram, när klyvcylinder är på väg tillbaka så sågas nästa bit. Sedan en pinne som håller fast stocken lik den ved processor netrunner länkade till. Allt som allt ganska lik den netrunner länkade till, men inte lika flådig.
Jag ska kolla vad jag har för minut/liter på hydraulpumpen till vedklyven, men jag har svårt att tro att det skulle vara över 20 l/m.
Nä jag tror inte servo är nått för mig, jag har massor av el styrda ventiler hemma. För att jag vill bygga klyven så robust att jag vågar låna/hyra ut den. Robusthet och stryk-tålighet och säkerhet är led ordet för projektet.
Jag tror på skottkärre hjul eller kanske något robustare luftfritt hjul eller rulle. Liknande såna här ........ http://www.jmphjul.se/serie65.html
Framdrivningen tror jag kan fungera som grym skrev, samtidigt som man klyver så dras nästa bit som skall sågas fram, när klyvcylinder är på väg tillbaka så sågas nästa bit. Sedan en pinne som håller fast stocken lik den ved processor netrunner länkade till. Allt som allt ganska lik den netrunner länkade till, men inte lika flådig.
- Mizzarrogh
Alltså, nu kör vi i och för sig enmeters okuven kastved här så behovet av vedklyv har bortfallit tack och lov (utom till stugan men där går åt relativt litet ännu så där gäller tills vidare yxan)
Men personligen tyvcker jag den typ av klyv där huvudet hade en integrerad sågklinga sas så den körde av biten innan den spräcktes i trumman, syrrans kille lånade en sådan innan han installerade flispannan, gick skitfort rent ut sagt och inget fel på bitarna i mitt tycke väl sammanhållna och relativt snygga . Ingen ide att hålla på och krångla med klingkapar och skit om man inte vill kunna sitta och titta på snyggt kapade ytor då. Kommer knappast att ta i en klingkap och än mindre en seg hydraulkap (om det nu inte går riktigt fort, typ en halv sekund eller så att klyva och kapa i samma moment dvs...) mer efter det.
Men personligen tyvcker jag den typ av klyv där huvudet hade en integrerad sågklinga sas så den körde av biten innan den spräcktes i trumman, syrrans kille lånade en sådan innan han installerade flispannan, gick skitfort rent ut sagt och inget fel på bitarna i mitt tycke väl sammanhållna och relativt snygga . Ingen ide att hålla på och krångla med klingkapar och skit om man inte vill kunna sitta och titta på snyggt kapade ytor då. Kommer knappast att ta i en klingkap och än mindre en seg hydraulkap (om det nu inte går riktigt fort, typ en halv sekund eller så att klyva och kapa i samma moment dvs...) mer efter det.

Har du några bilder eller länk på det du talar om? Annars räknas det inte ..... 

- Mizzarrogh
Skall se, minns inte vad den hette just nu, men det är en tung trumma som är snäckformad och går innuti skyddstrumman, på "snäckvingen" sitter sågtänderna. Krossar dock resten så det blir kanske inte lika estetiskt snyggt som en klinga men styckena håller samman nästan lika väl. Dock är de rätt dyra vad jag minns, men han lånade av en släkting som köpt den begagnad har jag för mig.
okej då är jag med, jag har ingen traktor är min första tanke. Sedan ser den as svår ut att bygga.
En av dom mest fundamentalistiska organisationer som finns måste vara "Kinas industri för vedklyvare".
Jag sökte igenom dom fösta 2000+ av totalt 4500+ modellerna som deras industri tillverkar.
Alla var "såga" eller "klyva".
Va?
Ingen som går både "såga" OCH "klyva"? NEJ! Här är vi bestämda man gör det enda eller andra INTE BÅDA!
Jag sökte igenom dom fösta 2000+ av totalt 4500+ modellerna som deras industri tillverkar.
Alla var "såga" eller "klyva".
Va?
Ingen som går både "såga" OCH "klyva"? NEJ! Här är vi bestämda man gör det enda eller andra INTE BÅDA!
- Mizzarrogh
Jo, något i stil med den, men tyckte den vi körde gav betydligt mindre spill och småflis.
Fanken vad bra det är med kastved, enda som behövs:

Fanken vad bra det är med kastved, enda som behövs:

Drygt med kastved också, man behöver såga ner så jäkla många träd för att det ska bli nått, och alla jäkla grenar.
Kul att se vad nypriset är på en vedmaskin. 46000:- och då är den säkert inte särskillt automatisk.
Vedmaskin_SVENSKTILLVERKAD
Kul att se vad nypriset är på en vedmaskin. 46000:- och då är den säkert inte särskillt automatisk.
Vedmaskin_SVENSKTILLVERKAD
- Mizzarrogh
Vill minnas en arbetskollega på ett tidigare jobb byggde någonting som hette "Gnarpsklyven" eller någonting sådant, såg aldrig hela konstruktionen, men tror den hade en T-formad kil av hardox eller annat mycket hårt stål som sänktes ned av en vertikal hydraulkolv. Edit: Jag hittar ingen bild på den, men den såg inte alls ut som dedär små "biltema modellerna" jag får upp.
Det är en del att tänka på, både vad gäller hydrauliken och hållfastheten.
Många hemsnickrade klyvar är byggda av kolvar till stödbenen, grov area på A-sidan och grov kolvstång (liten area på B-sidan). Detta kan ge upphov till en del mindre lustiga fenomen. Det blir ett otroligt stort returflöde vid retur av kolven och med kanske en returledning som bara är ½" så blir flödeshastigheten hög och det blir varmt.
Synkronmotorer har normalt ett maxmoment som är ca 2,2 ggr högre än det nominella och då effekten är konstant för motorn så kommer varvtalet då att minska med samma faktor.
Mao när du utnyttjar full presskraft så går det inte så fort, fast det är inte så ofta som man har full presskraft undeer någon längre tid. Maximalt systemtryck, en tryckbegränsare säkrar så att pump, kolv och ventiler inte skadas, utan man håller sig under deras maxtryck.
Har man mycket sedlar i madrassen, eller en maskin över:
http://www.youtube.com/watch?v=6kBi-KQ21uw
Den här hoppas jag att jag aldrig får se live...
http://www.youtube.com/watch?v=N1HZztie5ac
Många hemsnickrade klyvar är byggda av kolvar till stödbenen, grov area på A-sidan och grov kolvstång (liten area på B-sidan). Detta kan ge upphov till en del mindre lustiga fenomen. Det blir ett otroligt stort returflöde vid retur av kolven och med kanske en returledning som bara är ½" så blir flödeshastigheten hög och det blir varmt.
Synkronmotorer har normalt ett maxmoment som är ca 2,2 ggr högre än det nominella och då effekten är konstant för motorn så kommer varvtalet då att minska med samma faktor.
Mao när du utnyttjar full presskraft så går det inte så fort, fast det är inte så ofta som man har full presskraft undeer någon längre tid. Maximalt systemtryck, en tryckbegränsare säkrar så att pump, kolv och ventiler inte skadas, utan man håller sig under deras maxtryck.
Har man mycket sedlar i madrassen, eller en maskin över:
http://www.youtube.com/watch?v=6kBi-KQ21uw
Den här hoppas jag att jag aldrig får se live...
http://www.youtube.com/watch?v=N1HZztie5ac
- Mizzarrogh
Såg ut som en hardox kil bakom apterings agget? Tjaa, vad säger man, alla sätt är bra utom de dåliga...
Jag som tycker de riktiga skruvarna med skydd är illa nog...
Har en sådan någonstans men ingen har vågat använda den särskilt mycket i "modern tid" ...
Använde en riktig eldriven mycket förr dock tror den står kvar i något hörn.
Vad ni än gör, använd aldrig handskar om ni kör en skruv!!
Nästan alla svåra olyckor med dedär har inträffat pga det eller andra klädesdetaljer.
Jo, förresten sett dedär med ett tungt svänghjul hjul med massor med yxor som går runt? Fortfarande folk som använder sådana härikring...

Jag som tycker de riktiga skruvarna med skydd är illa nog...
Har en sådan någonstans men ingen har vågat använda den särskilt mycket i "modern tid" ...

Använde en riktig eldriven mycket förr dock tror den står kvar i något hörn.
Vad ni än gör, använd aldrig handskar om ni kör en skruv!!
Nästan alla svåra olyckor med dedär har inträffat pga det eller andra klädesdetaljer.
Jo, förresten sett dedär med ett tungt svänghjul hjul med massor med yxor som går runt? Fortfarande folk som använder sådana härikring...