Iaf en hydralisk vedklyv har jag, och har tom förbättrat den på några punkter under de senaste dagarna. Klyven är bra men inte tillräckligt bra för att göra mig nöjd.
Så jag funderar på att bygga mig en klyv som den på bilden, med den så kan man både såga och klyva i samma moment, det kommer att spara min rygg många gånger om.

Den där vedklyven finns att hyra på blocket, jag gillar att det är en elektrisk motorsåg, då blir det mycket tystare att jobba. Jag har tänkt att sno själva konstruktionen och sedan göra den mer automatiserad så klart. Så man bara matar i veden och sedan sågar den och klyver själv. Om jag skulle bygga en sån konstruktion alltså.
Klippa ved är det nån som har erfarenheter om det, man klipper och klyver i samma moment med en stor cylinder, (kallas väl giljotin). Har hört att det funkar på bra på ved upp till kanske 10 -13 cm men sämre på större för det blir så stor bitar och mycket stickor/skräp.
Jag tänkte börja med att bygga om den vedklyv jag har steg för steg, först byta ut den manuella spakventilen mot en elventil storlek NG6.
Vilken ventil skall jag använda.

Med den här ventilen så kan man bara ha en funktion, en cylinder efter som när ventilen inte är dragen så ventileras oljan tillbaka på returen.