Bygga vedklyv

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Bygga vedklyv

Inlägg av orvar-e »

Jag har massor av ved som skall klyvas i nuläget. Jag vet att det är sent men pga av omständigheter jag inte kan rå för så kommer jag inte kunna elda veden jag har nu i vinter.
Iaf en hydralisk vedklyv har jag, och har tom förbättrat den på några punkter under de senaste dagarna. Klyven är bra men inte tillräckligt bra för att göra mig nöjd.
Så jag funderar på att bygga mig en klyv som den på bilden, med den så kan man både såga och klyva i samma moment, det kommer att spara min rygg många gånger om. :)
1892312191.jpg
Den där vedklyven finns att hyra på blocket, jag gillar att det är en elektrisk motorsåg, då blir det mycket tystare att jobba. Jag har tänkt att sno själva konstruktionen och sedan göra den mer automatiserad så klart. Så man bara matar i veden och sedan sågar den och klyver själv. Om jag skulle bygga en sån konstruktion alltså.
Klippa ved är det nån som har erfarenheter om det, man klipper och klyver i samma moment med en stor cylinder, (kallas väl giljotin). Har hört att det funkar på bra på ved upp till kanske 10 -13 cm men sämre på större för det blir så stor bitar och mycket stickor/skräp.

Jag tänkte börja med att bygga om den vedklyv jag har steg för steg, först byta ut den manuella spakventilen mot en elventil storlek NG6.
Vilken ventil skall jag använda. :humm:
671321 (1).jpg
Såna ventiler har jag flera av, men hur gör jag då med genomflödet när ingen rörelse skall utföras. Ventilerar ut genom säkerhetsventilen eller?, verkar inte så ekonomiskt. Eller sätter dit en extra ventil som ser till att vara öppen när ingen rörelse ska utföras och stänger när man vill ha tryck. Eller hur gör man?
671421.jpg
Med den här ventilen så kan man bara ha en funktion, en cylinder efter som när ventilen inte är dragen så ventileras oljan tillbaka på returen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mauritz

Re: Bygga vedklyv.

Inlägg av Mauritz »

Klippa ved förutsätter att stocken roteras 90grader mellan klippen för bästa klyvning inget för automation.

Helautomatiserat skulle jag välja sågmotor från skogsmaskin(hydraulisk) och luftassisterat hydraulblock med friretur samt dubbelklyv(klyver åt båda hållen) med flervägskniv.

Sågmotorerna har inbyggd avvkänning och utgång till hydraulcylindern som trycker svärdet mot stocken för snabbaste kapning.

Krävs en hel del fippel med matarrullar och hydrauliska längdanslag för att få automatkapning att fungera.

Automatisk klyvning finns två anfallsvinklar på antingen triggning från kapningen som aktiverar klyvcykel eller magasin och sedan klyvning i snabbast möjliga takt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Att klippa ved verkar inte vara nått att satsa på om man vill ha automatik, som du säger.

Jag försöker hålla mig till komponenter som jag har eller kan få tag på, ex på blocket för inte allt för stor peng. Jag gillar inte när det kostar, som min sparsamme kollega brukar säga. :)
Sågmotorer som har av känning det är inga problem om man har elmotor som driver sågen, lite jobbigare med hydraulisk men det är egentligen inte så krångligt det heller (tror jag). En tryckgivare på matningen till hydraulmotorn. Men jag satsar på el driven motor för kapning, det är lättare och mindre kladd, det är lättare att få till en el sladd mot ett hydraulrör/slang.

jag har ju pratat om ett bygga en stegmatare, det borde gå jätte bra att para en stagmatare med en klyv. Då får man ju en vedprocessor som man bara lägger i stocken. Sedan matar den framstocken, sågar och klyver till stocken är slut. Undertiden kan man lugnt fixa fram en ny stock.

Ska försöka att få tag i en gammal oljetank, det finns mycket plåt i en sån och folk ger ju bort dem nästan gratis. 3-4 mm plåt borde väl räcka att bygga icke utsatta delar i.

Nån som har koll på de där ventilerna jag frågade om innan?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

på någon modell jag kollat på så annvände man klyvkolvens rörelse till att dra fram stocken för klyvning
såga, trilla ned klyv och mata fram stock, såga
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Hur då?
Nån slags sax som låser fast stocken åt ena hållet och släpper den när cylindern går tillbaka. Det blir lite knasigt kanske om man ena gången ska klyva en stock med diameter på 30 cm bit och nästa en 8 cm bit. Men visst det borde inte vara så svårt att får till inom rimligt spann.
Intressant, har du sett nått youtube klipp på en sån lösning?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Är det inte lättare att såga med motorsågen först och lyfta små bitar, istället för att lyfta hela stocken och såga sen?

Alternativet skulle vara någon väldigt kraftig konstruktion som kan vinscha in hela stocken upp för någon form av ränna eller "stock lyft"
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

joo .... men allt som oftast så kommer nog stockarna sällan ha större diameter än 15 -20 cm pga av att det mesta veden kommer till vid gallring.
Men blir det större stockar så måste jag ju göra som du föreslår eller dopa mig och blir hulken inför vedhuggar säsongen. :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Någon ting sånt här då?

Den här var ju mer bad-ass:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

den sista länken, liite farlig va ..... :shock: :D

Men den första länken ....... vill ha en sån maskin...... :drool:
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Jobbat på industri med hydralpressar i olika storlekar (upp till 980t/cm2) och nästan alla var byggda enligt principen med riktningsventiler och rundgångsventil (kombinerad med övertrycksventil) som dumpar bort oljan när det inte krävs någon rörelse. Det fanns någon enstaka med konstanttryck (oljan dumpades via överströmsventil/övertrycksventil) men dom gick väldigt varma trots vattenkylare på hydralsystemet.

Se bara till så du låter pumpen varva upp innan du drar riktningventilen och rundgången.
Senast redigerad av CPMS 1 oktober 2011, 22:45:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

matningsannordningen på den jag kollade på var riktigt simpel, bara stansade gälar på plåt
en som rörde på sig och en fast, funkade riktigt bra
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Föreslår en sån här:
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

netrunner

de gäller ju att yx grejen sitter fast vid de varvet :D annars kan de bli lite farligt :roll:

de gäler ju att du har ett oljetank med pump tryck mätare och en tryck reduserings ventil,
tryckreduserings ventilen fungerar ju så att du ställer in arbets trycket som dina grejer tål, inuti ventilen siter en fjäder belastad ventil som öpnas när ditt instälda arbets tryck uppnås och oljan åker tillbacka till tanken, sen när du öppnar spakventilen eller vad du skulle ha så åker ju olljan ut i kolven när kolven sen nått sitt ytersta läge och trycket byggs upp så fortsätter den att trycka till instält tryck, men du har fortfarande kolven ute och den trycker bara att den inte går över instält tryck. en sån ventil är ett måste för annars och du har en tillräckligt kraftig pump så stiger bara trycket ända till nått säger pang :foliehatt:

du skulle ha haft en hydral motor till matningen

jag håller på att ficksa ett skema som jag tror kommer funka återkommer :wink:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

CPMS skrev:Jobbat på industri med hydralpressar i olika storlekar (upp till 980t/cm2) och nästan alla var byggda enligt principen med riktningsventiler och rundgångsventil (kombinerad med övertrycksventil) som dumpar bort oljan när det inte krävs någon rörelse. Det fanns någon enstaka med konstanttryck (oljan dumpades via överströmsventil/övertrycksventil) men dom gick väldigt varma trots vattenkylare på hydralsystemet.

Se bara till så du låter pumpen varva upp innan du drar riktningventilen och rundgången.
Det går ju bra att ha riktningsventil med rundgång om man lik en hydraulpress bara har en funktion, en cylinder. Men så fort man ska ha fler cylindrar/funktioner så måste det nog till en annan lösning. Och att släppa ut ventilera genom övertycksventil låter bara dumt. Där emot så borde det väl gå bra att en enkelventil som har till uppgift att vara rundgångsventil när inga rörelser skall uföras, och stänger så rundgången när man vill ha tryck i systemet. Måste man inte göra så på mobila lösningar, där man inte har obegränsat med energi att tillgå.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Kanske skrev lite konstigt men det var det jag föreslog, riktningsventil(er) för att bestämma rörelsen och sen en separat rundgångsventil som drar och styr oljeflödet till cylindern/systemet istället för att oljan går i retur till tanken. Detta system skapar väldigt lite värme och pumpen går lätt när inget arbete utförs.

Rundgångsventilerna på maskinerna var även kombinerade med övertrycksventiler så om trycket steg över inställt tryck dumpades oljan i retur till tanken.

Visst skulle en riktningsventil med retur funka men då gäller det att flödet till returen är tillräckligt annars blir det mycket värme att kyla bort.
Skriv svar