rs232 mottagare?
> "och det är en bra ide att köra med en sensor bara,"
Då kan man köra "Read ROM code" kommando, vilket är mycket enklare.
Dock kan det vara en bra ide att göra det först, så att man vet vilka device man skall *förvänta* sig.
Det är ju dessutom svårt att veta vilken som är vilken om man har mer än en temp-givare...
Då kan man köra "Read ROM code" kommando, vilket är mycket enklare.
Dock kan det vara en bra ide att göra det först, så att man vet vilka device man skall *förvänta* sig.
Det är ju dessutom svårt att veta vilken som är vilken om man har mer än en temp-givare...
Sodjan, du förklarar säkert jättebra, dock så måste jag läsa det om o om igen så jag förstår.
Sen ang read rom, detta har jag redan fått o funka som det ska och jag har romen på mina sensorer *på papper* men jag måste ha search rom om jag ska kunna bygga ut systemet.
Dock så vet jag ju om koden så jag vet när det blir rätt:)
/B
Sen ang read rom, detta har jag redan fått o funka som det ska och jag har romen på mina sensorer *på papper* men jag måste ha search rom om jag ska kunna bygga ut systemet.
Dock så vet jag ju om koden så jag vet när det blir rätt:)
/B
benring, det om "read rom" var inte till dig, utan till björn (som föreslog att köra med en sensor i taget). Det har ju framgått av tråden att du har den delen fungerande...
Men, om man skall vara helt korrekt, så det är väll inget *tvång* att köra search rom, du kan ju helt enkelt bara köra med match rom med de koder du har "på papper" !?
Dock, search rom behövs om man inte kan vara helt säker på att alla device alltid är anslutna och för att ta reda på vilka som "är med".
Men, om man skall vara helt korrekt, så det är väll inget *tvång* att köra search rom, du kan ju helt enkelt bara köra med match rom med de koder du har "på papper" !?
Dock, search rom behövs om man inte kan vara helt säker på att alla device alltid är anslutna och för att ta reda på vilka som "är med".
Aha ok:)
Nej, visst kan jag köra på det viset, dock så kan jag bara spela upp denna scenen:
JAg har 20 sensorer, en går sönder, jag byter ut den, då måste jag koppla ur alla andra för att ta reda på koden på den nya.
ELLER göra ett program som jag hämtar upp koden med, endast, och lagrar i en databas.
Men detta känns "fult" och omständigt:)
EDIT: Jag har nu EN sensor inkopplad och svaret på den är:
via SEARCH ROM
22
0
8A
A
82
8A
28
2
0
0
0
0
0
0
2
22
*****''
via READ ROM:
5#3B#B9#16#0#0#0#51#
(EJ MED #, den är till för min kod)
/B
Nej, visst kan jag köra på det viset, dock så kan jag bara spela upp denna scenen:
JAg har 20 sensorer, en går sönder, jag byter ut den, då måste jag koppla ur alla andra för att ta reda på koden på den nya.
ELLER göra ett program som jag hämtar upp koden med, endast, och lagrar i en databas.
Men detta känns "fult" och omständigt:)
EDIT: Jag har nu EN sensor inkopplad och svaret på den är:
via SEARCH ROM
22
0
8A
A
82
8A
28
2
0
0
0
0
0
0
2
22
*****''
via READ ROM:
5#3B#B9#16#0#0#0#51#
(EJ MED #, den är till för min kod)
/B
Ja, som sagt, efter att ha suttit med detta en längre stund (OXÅ) så har jag löst romsearch för EN sensor iaf 
Svaret fanns ju under näsan hela tiden.
SODJAN, låt bli att säga "va va det ja sa" nu;)
22h = "00 10 00 10" då tar man R-bitarna, 01 01 blir detta = 5h
nästa "0" blir "0"
Där har vi familykoden.
8A = "10 00 10 10" = 10 11 = "B"
OSV
Men dom kommer in åt fel håll så efter lite luskande så blev det rätt:)
detta slutar med 2,22, det blir då "1" & "5" men läser man det åt andra hållet så har man det korrekt. vilket är min sensors CRC.
Detta är ju värre än DAVINCI-KODEN!!
EDIT: Jag se nu att när mina två sensorer är inkopplade får jag en etta som svar i första svaret, det är en konflikt.
Sodjan, hur skulle jag gå vidare? Förstår inte delen där Rm ska bli 1 och ...ja...zzzzzzz
går o lägger mig nu, har ju gjort framsteg:)
/B

Svaret fanns ju under näsan hela tiden.
SODJAN, låt bli att säga "va va det ja sa" nu;)
22h = "00 10 00 10" då tar man R-bitarna, 01 01 blir detta = 5h
nästa "0" blir "0"
Där har vi familykoden.
8A = "10 00 10 10" = 10 11 = "B"
OSV
Men dom kommer in åt fel håll så efter lite luskande så blev det rätt:)
detta slutar med 2,22, det blir då "1" & "5" men läser man det åt andra hållet så har man det korrekt. vilket är min sensors CRC.
Detta är ju värre än DAVINCI-KODEN!!
EDIT: Jag se nu att när mina två sensorer är inkopplade får jag en etta som svar i första svaret, det är en konflikt.
Sodjan, hur skulle jag gå vidare? Förstår inte delen där Rm ska bli 1 och ...ja...zzzzzzz
går o lägger mig nu, har ju gjort framsteg:)
/B
Punkten där du får en "konflikt-flagga" är där du ska ändra nollan (bland de första 64 nollorna) till en etta, för att så att säga, byta "path" och fortsätta söka efter nästa device.
Sedan kör du om romsearch med den nya "mallen", "mappen", "filtret" eller vad man nu vill kalla det. Du kommer att få ett nyttsvar (som så vitt jag förstår bör stämma överens med ditt andra device), har du tre device kommer du att få en ny "konflikt-flagga" där device 2 och 3 skilljer sig i ROMcode. Då kör man om en tredje gång, denna gång med samma "mall" som *andra* gången (alltid gången innan), men med ytterligare en Rm=1, denna gång där konflikt flaggan var under runda 2.
O.s.v tills alla device är "hittade"...
Sedan kör du om romsearch med den nya "mallen", "mappen", "filtret" eller vad man nu vill kalla det. Du kommer att få ett nyttsvar (som så vitt jag förstår bör stämma överens med ditt andra device), har du tre device kommer du att få en ny "konflikt-flagga" där device 2 och 3 skilljer sig i ROMcode. Då kör man om en tredje gång, denna gång med samma "mall" som *andra* gången (alltid gången innan), men med ytterligare en Rm=1, denna gång där konflikt flaggan var under runda 2.
O.s.v tills alla device är "hittade"...
Hej, nu har jag testat och det funkar så när som på en sak.
Första gången jag söker får jag en etta på första byten.
Jag ändrade då så jag skickar en etta där vilket resulterar i rätt rom-code för device 2, men första device:et finner jag inte.
Så här ser det ut första gången:
F0= sökning startar
1= konflikt
2 = resten ner till * är korrekt för första device:et, saknas då nr 1
2A
80
A0
8
AA
82
0
0
80
0
0
0
0
20
'******************
Byter ut 0 mot 1 i sökning 2 på den post jag fick konflikt, resultat 100% device2:
F0= startar sökning
23
0
8A
A
82
8A
28
2
0
0
0
0
0
0
2
22
'****************'
Hur går jag fram device 1´s första post?
om jag söker endast på sensor 1 så får jag "0" i hex-svar på post ett.
om jag har med sensor 2 får jag en etta.
men jag antar att det egentligen e "01" jag får som svar, binärt sett, vilket iaf ger mig rätt siffra. så jag tror jag är klar i så fall.
EDIT: Hängde på en tredje sensor, då hittades bara den och en av dom gamla, så jag får bara me 2 sensorer per sök.
Eidt igen...jag blandar äpplen o päron, återkommer.
/B
Första gången jag söker får jag en etta på första byten.
Jag ändrade då så jag skickar en etta där vilket resulterar i rätt rom-code för device 2, men första device:et finner jag inte.
Så här ser det ut första gången:
F0= sökning startar
1= konflikt
2 = resten ner till * är korrekt för första device:et, saknas då nr 1
2A
80
A0
8
AA
82
0
0
80
0
0
0
0
20
'******************
Byter ut 0 mot 1 i sökning 2 på den post jag fick konflikt, resultat 100% device2:
F0= startar sökning
23
0
8A
A
82
8A
28
2
0
0
0
0
0
0
2
22
'****************'
Hur går jag fram device 1´s första post?
om jag söker endast på sensor 1 så får jag "0" i hex-svar på post ett.
om jag har med sensor 2 får jag en etta.
men jag antar att det egentligen e "01" jag får som svar, binärt sett, vilket iaf ger mig rätt siffra. så jag tror jag är klar i så fall.
EDIT: Hängde på en tredje sensor, då hittades bara den och en av dom gamla, så jag får bara me 2 sensorer per sök.
Eidt igen...jag blandar äpplen o päron, återkommer.
/B
Det verkar som om du kommer att reda ut det, men om du får hex'01' (för det är väll det du menar med "1" ??) så har du alltså fått in b'00000001'.
D.v.s att konfliktflaggen (första biten) är ett, men nästa bit ger väll rätt värde för första biten i Rom koden (alltsp "0"), om jag har fäörstått rätt...
Det blir lite rörigt när man talar om "en etta i första byten", du får väll också 7 nollor, eller hur ?
Allt blir enklare om man betraktar *allt* som binära, 8-bitars värden.
Har inte VB funktioner för att visa en byte binärt ?
D.v.s att konfliktflaggen (första biten) är ett, men nästa bit ger väll rätt värde för första biten i Rom koden (alltsp "0"), om jag har fäörstått rätt...
Det blir lite rörigt när man talar om "en etta i första byten", du får väll också 7 nollor, eller hur ?

Allt blir enklare om man betraktar *allt* som binära, 8-bitars värden.
Har inte VB funktioner för att visa en byte binärt ?
Sodjan, jag skulle vilja ha lite hjälp 
(eller nån annan för den delen)
Jag har nu fixat en funktion som plockar ut den 64 bitars rom-coden ur det 128 bitar långa svaret.
Jag får fram alla tre sensorer men inte automatiskt.
Jag skickar "0" rakt av vid första sökningen, då får jag fram sensor 1.
och jag får en del svar samtidigt med lite konflikter i.
Hur gör jag vid sökning 2 för att få fram nr 2?
Ska jag behålla svaret jag fick på sökning nr1 men endast ändra där det blir konflikt?
Jag vet att det förklarades lite på föregående sida men jag greppar inte detta.
sökning1= alla "0"
sökning 2 osv?
/B

(eller nån annan för den delen)
Jag har nu fixat en funktion som plockar ut den 64 bitars rom-coden ur det 128 bitar långa svaret.
Jag får fram alla tre sensorer men inte automatiskt.
Jag skickar "0" rakt av vid första sökningen, då får jag fram sensor 1.
och jag får en del svar samtidigt med lite konflikter i.
Hur gör jag vid sökning 2 för att få fram nr 2?
Ska jag behålla svaret jag fick på sökning nr1 men endast ändra där det blir konflikt?
Jag vet att det förklarades lite på föregående sida men jag greppar inte detta.
sökning1= alla "0"
sökning 2 osv?
/B
> "Jag får fram alla tre sensorer men inte automatiskt."
Det är lite oklart vad du menar med "inte automatiskt".
sökn 1= alla "0"
sökn 2 = sökn 1, men med "1" i första pos där det var konflikt.
sökn 3 = sökn 2, men med "1" i första pos där det var konflikt.
(Bör alltså vara en annan position än i sökn 1, så denna sökning sker med två "1"'or.)
sökn 4 = sökn 3, men med "1" i första pos där det var konflikt.
(Bör bli med tre "1"'or i olika positioner från sökn 1, 2 och 3.)
o.s.v
o.s.v
Fortsätt tills konflikten ligger kvar i samma position från en sökning till nästa. Då har man "hittat" alla device.
Ddet är så jag har tolkat beskrivningen, vilket kan vara mer eller mindre fel...
Det är lite oklart vad du menar med "inte automatiskt".
sökn 1= alla "0"
sökn 2 = sökn 1, men med "1" i första pos där det var konflikt.
sökn 3 = sökn 2, men med "1" i första pos där det var konflikt.
(Bör alltså vara en annan position än i sökn 1, så denna sökning sker med två "1"'or.)
sökn 4 = sökn 3, men med "1" i första pos där det var konflikt.
(Bör bli med tre "1"'or i olika positioner från sökn 1, 2 och 3.)
o.s.v
o.s.v
Fortsätt tills konflikten ligger kvar i samma position från en sökning till nästa. Då har man "hittat" alla device.
Ddet är så jag har tolkat beskrivningen, vilket kan vara mer eller mindre fel...
USSSCH, nu är funktionen helt fungerande:)
Jag startar upp programmet, trycker på en knapp så uppdaterar jag listan med sensorer.
Klickar ja på en i listan så kan jag läsa tempen på den, eller om ja väljer switchen så kan ja slå på/av den:)
Detta var det mest knepiga jag nånsin försökt mig på tror jag, nu är det "bara" resten av kodningen kvar men det går iaf lite snabbare:)
Jag vill tacka ALLA medverkande i denna tråd, utan er hade ja inte fått snurr på detta, det LOVAR jag!
Sodjan: om du behöver hjälp me DS2480´n så säg till bara
/B
Jag startar upp programmet, trycker på en knapp så uppdaterar jag listan med sensorer.
Klickar ja på en i listan så kan jag läsa tempen på den, eller om ja väljer switchen så kan ja slå på/av den:)
Detta var det mest knepiga jag nånsin försökt mig på tror jag, nu är det "bara" resten av kodningen kvar men det går iaf lite snabbare:)
Jag vill tacka ALLA medverkande i denna tråd, utan er hade ja inte fått snurr på detta, det LOVAR jag!
Sodjan: om du behöver hjälp me DS2480´n så säg till bara

/B