rs232 mottagare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
benring

rs232 mottagare?

Inlägg av benring »

Hej igen:)

Jo jag undrar om det finns en komponent som kan ta emot en signal från rs232 (seriell data) från ex en PC och när den får datat så slår den till eller från en utgång?

Vad ska jag söka på i så fall?

/B
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Mja, det beror ju på vad du vill göra. Om du vill kunna identifiera viss data på serieporten måste du använda dig av en Max232 eller motsvarande samt antagligen en mikrokontroller.

Om du däremot vill styra ett relä eller motsvarande fråm serieporten kan du ju utnyttja någon kontrollsignal som du sätter i PC:ns mjukvara.
benring

Inlägg av benring »

Hej, det jag vill göra är att styra ett relä.
Om jag sänder en signal så ska relät dra men eftersom jag kommer köra med flera reläer så måste jag ha nått som identifierar.

Ta ds18s20 tempsensor tex, dom har ett unikt serienr som identitet.

Hur ska jag lösa detta tro?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Om du kan använda datorns parallellport istället för serieporten kommer du betydligt enklare undan. Om du vill använda serieporten blir en mikrokontroller nästan obligatorisk.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Om du absolut måste köra via RS232 så blir det nog att använda en mikrokontroller.
Men om du bara ska köra 1-wire så kan du ju använda dig av liknande dessa:
http://dbserv.maxim-ic.com/quick_view2.cfm?qv_pk=2983
http://embeddeddatasystems.com/page/EDS/PROD/HA/DS9097U

EDIT: jehopp, samtidigt. :)

Mvh
speakman
benring

Inlägg av benring »

>> Schnegelwerfer: Jag kör via parallellporten idag och det funkar utmärkt.
Det finns dock begränsningar, med rs232 kan jag adressera och använda många fler anslutna sensorer/likn. jag slipper oxå en MASSA kabel.

Tex ds18s20-sensorn är ju väldigt simpel att kommunicera med.

Nästa steg var nu att ansluta nån form av relä-triggare för att slå på/av det jag nu vill. :)

Ska kolla igenom dessa 1-wire-prylar.

/B
benring

Inlägg av benring »

YESSS:)

Tack för knuffen åt rätt håll:)

DS2405 finns på elfa, den e precis vad jag söker, tjooohoo:)

/B
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inte för att grumla din glädje, men det kvarstår ju en del problem. :wink:

Serieporten borde ju vara utesluten för detta, eftersom RS232 skickar med startbitar och annat krafs som inte överensstämmer med 1-wireprotokollet. Dessutom kommer timingen att bli fel.

Parallellporten borde vara bättre, eftersom du kan styra timingen av signalerna bättre där (fast inte bra). Dessutom så kommer du att få problem om du försöker att använda långa kablar.

EDIT: Såg att speakman länkat till RS232 till 1-Wireadapters, dessa löser ju ovanstående problem.
benring

Inlägg av benring »

Det får du inte göra;)

Jag har kollat upp ett schema för att prata med en ds18s20 tempsensor.
Jag ska då köra en "MAX 232"(plus lite kringkomponenter) mellan seriellport och sensor.

Detta har inte varit nått problem för dom som testat.

Att köra en ds2405 via en max232 ser jag inte heller som ett problem.
Det skickas 64 bitar varav första är 0, sen är det "familjekoden" efter det unika serienr på 48 bitar o sen 8 bitar som är kommandot + sista biten som är en checksumma på att allt står rätt till i kommunikationen.

Det står ingenstanns om att rs232 skulle skicka "annat krafs" och varför ska timingen bli fel? du ropar på en sensor, denne gör sin grej o sen ropar du på svaret o så får du det.

Parallelporten kör jag på nu!
funkar fint och stabilt men jag VILL inte ha parallellporten. Se mitt inlägg om begränsningarna:)

/B
benring

Inlägg av benring »

Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Nu är jag inte så superinsatt i exakt hur timingen i 1-wire ser ut, men det jag menade med att det kunde uppstå problem med att använda RS232 var att du inte själv kan välja timing från PC-sidan.

Angående "krafs" ut på RS232 så menade jag att RS232 bl.a. skickar ut startbitar som inte 1-wireprotokollet gillar.
Man kanske kan manuellt skicka ut data genom att variera kontrollbitarna (ex.DTR), men det verkar lite omständigt.

Men visst, om någon pulat ihop en lösning som fungerar är det väl bara att köra på den.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

benring skrev:Läs denna tex: http://www.servern.nu/knuts/temp.html
Aha, då förstår jag. Ovanstående adapter använder ju egentligen inte RS232, utan skickar helt enkelt ut datan genom att manipulera DTR. Detta kan du lika gärna göra från parallellporten.
benring

Inlägg av benring »

Så du menar att jag kan använda dessa sensorer mm, tex ds18s20 & ds2405 till parallellporten?

/B
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Du kan nog använda vilken port du vill. COM porten ser kanske lite snyggare ut men parallellporten är nog lättare att styra. Dessutom har du ju rätt spänning från början så det är bara att köra på.
benring

Inlägg av benring »

Fasen va najs, jag håller med om att comporten känns snyggare, jag har visserligen ett bra interface till parallellporten idag men jag ska kolla på comporten.

Jag ska kolla detta me timing oxå, hörde nyss att det handlar om hur den sänder/tar emot datat.

Har någon nån länk för just det så vore jag tacksam.

Tack för era tips:)

/B
Skriv svar