Nätagg dator
Nätagg dator
Har ett gammalt nätagg på 450W som jag bytte ut eftersom 3.3v sjönk ner till ca 3 - 2.9v. Det märktes direkt när man skulle spela ett lite mer grafik krävande spel men surfa gick ju bra. Min fråga är och den kanske är lite dum...men vad kan det vara för komponent i nätagget som har gjort att spänningen på just 3.3v sjönk så mycket? De andra spänningarna låg bra.
Jag tror att en vanlig PSU styckar upp 230V och från det så sätter den ihopp 3,3 5 och 12 Volt. Så det är något fel på "sätta ihopp"-delen. Igen som man normalt kan laga.
Du har troligen att måndagsex. Man kan (om man vågar) kortsluta "power good" i ATX kontakten till 5V och tvinga moderkortet att köra trotts att kvaliten på strömen är dålig. Kan vara ett bra knep i nödfall...
Du har troligen att måndagsex. Man kan (om man vågar) kortsluta "power good" i ATX kontakten till 5V och tvinga moderkortet att köra trotts att kvaliten på strömen är dålig. Kan vara ett bra knep i nödfall...
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
ESR - ekvivalent serie resistans. När lytar torkar och åldras så stiger resistanstens och ibland skjunker även kapacitansen även om det inte är ett lika säkert tecken som förhöjd ESR.
Ett ekvivslent schema över en elektrolytkondensaror är en serieresistor (ESR), En serieinduktans (beroende på den fysiska utformningen av kondensatorn), en ideal kondensator och parallet över den en läckresistans. Den parameter av dessa som ändras mest vid åldrande är som tidigare sagt i tråden ESRén. Till råga på allt elände så medför ökad ESR ökad värmeutveckling i kondensatorn vilket i sin tur påskyndar åldrandet än mer.
Elektrolyter har ganska kort livslängd jämnfört med nästan alla andra elektronikkomponenter och därför lämpliga att misstänka i ett första skede av en felsökning.
För att mäta ESR går det inte att använda en vanlig URI-meter utan det krävs ett specialintrument vilket är tämligen dyrt att köpa färdigt som nytt, men det går att bygga själv och skall man felsöka elektronik så är det ett väldigt användbart intrument.
Ett ekvivslent schema över en elektrolytkondensaror är en serieresistor (ESR), En serieinduktans (beroende på den fysiska utformningen av kondensatorn), en ideal kondensator och parallet över den en läckresistans. Den parameter av dessa som ändras mest vid åldrande är som tidigare sagt i tråden ESRén. Till råga på allt elände så medför ökad ESR ökad värmeutveckling i kondensatorn vilket i sin tur påskyndar åldrandet än mer.
Elektrolyter har ganska kort livslängd jämnfört med nästan alla andra elektronikkomponenter och därför lämpliga att misstänka i ett första skede av en felsökning.
För att mäta ESR går det inte att använda en vanlig URI-meter utan det krävs ett specialintrument vilket är tämligen dyrt att köpa färdigt som nytt, men det går att bygga själv och skall man felsöka elektronik så är det ett väldigt användbart intrument.
Det är nog inte så bra att använda 5v till att driva 3.3v linjen. Detta baserat på att om jag inte är fel ute så använder väl både processorn och agp porten (+ PCi-express?) denna spänning? Det är väl då anledningen till att den kan ge ut mycket högre ström än dom andra spänningarna kan. Använder man tex 5V linjen som strömförsörjning till detta så kommmer agget nog att reagera som om det vore kortis på denna utgång och stänga av sig.
Erikswe skrev:Ahh ja just det...så dum jag är! har ju en drös gamla hårddiskar liggandes. Tackar så mycket
Testade men det räckte inte...hittade ett gammalt mobo och då gick den igång.....nu ska jag bara hitta multimetern som jag förlagt!!
YES!! men den visar på 3,43 men då är den bara igång utan någon belastning