Elektrolytkonding, udda design, ersätta med normal? [FIXAT]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anders Olsson

Elektrolytkonding, udda design, ersätta med normal? [FIXAT]

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

En kontrollenhet till en magnetlagrad turbopump lämnade ifrån sig ett medelstort, relativt illaluktande rökmoln i eftermiddags.
Pumpen hade varit avstängd några dagar och rökutvecklingen skedde under uppstart.
Elektroniken är ca 15 år gammal. Pumpen har haft lite fuffens för sig tidigare, så har har misstänkt dåliga elektrolyter eller liknande.

När jag plockade isär kontrollenheten upptäckte jag något som verkar vara en elektrolytkondensator på 22uF/350V som hade svullnat.
Designen på kondensatorn är dock något udda men en "topp" på kapseln, pluspol på höljet (?) och minusbenet i mitten. Googlande gav inga klara svar.
Är detta bara en gammal design av en högkvalitativ kondensator som kan ersättas med en ny av god kvalitet, eller är det mer avancerat?
DSC05372.JPG
DSC05371.JPG
En sådan här pump med tillhörande elektronik kostar ca 120000kr att ersätta och reservdelar till denna gamla trotjänare är svåra/omöjliga att få tag på, så jag vågar inte riktigt att chansa denna gången :-)

Det kan tilläggas att kondensatorn expanderat uppåt och smält in i höljet på en annan X2-kondensator, samt att en av lödningarna smält, så den verkar ha blivit ganska varm.. Elektroniken fortsatte dock att fungera, som tur var, för magnetlagrade pumpar gillar inte när kontrollelektroniken faller bort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Anders Olsson 22 september 2011, 19:18:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Elektrolytkondensat med udda design, ersätta med normal?

Inlägg av SM7CZR »

Kontrollmät spänningen så ser du polariteten samtidigt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kolla sidan 235 i databladet. Där ser ut att vara din kondensator.

I värsta fall så måste det ju gå att ersätta motorstyrningen, vad är det för typ av motor och effekt?
Anders Olsson

Tackar för databladet, jag behöver tydligen öva på att googla.. :)

Kondensatorn ser i mina ögon lite udda ut, jag har inte sett någon liknande i alla de hundratals apparaten jag haft isär, därav frågan.
Enligt databladet verkar det ju vara en ganska ordinär sak, så jag provar med att stoppa dit en ny kondensator imorgon.

Det är en sån här burk det är frågan om: http://www.pfeiffer-turbo.com/manuals/P ... Manual.pdf
Dessa växer inte direkt på träd.
Turbopumpar med magnetlager i båda ändar av rotorn säljs i ganska små upplagor än idag och för 15 år sedan var dom långt mer ovanliga.
Dom kräver en krets med aktiv feedback som håller rotorn på rätt plats, därav är kontrollenheten något mer avancerad än till normala turbopumpar.

Pumpen snurrar drygt 800 varv per sekund, nödlagret som fångar rotorn vid totalhaveri på elektroniken har en mycket begränsad livslängd och pumpen är som sagt "lite dyr". Så det kan vara bra att ha lite på fötterna innan man sätter igång att byta komponenter :-)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag är inte säker på om jag sett just det utförandet, men kondensatorer där höljet är ena polen och som har tre ben varav två är kopplade till höljet tror jag att jag sett förut.

Jag tycker att benen ser lite mystiska ut. Det kanske är helt normalt men kolla så att du inte råkat få med lite av kretskortets kopparbanor. Om det är ett dubbelsidigt kretskort så kolla så att inte kopplingen mellan över/undersida skadats där kondensatorn suttit.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Jodå,visst förekommer sådana där "vibrationssäkra" kondingar lite då och då.Man slipper ju limma.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag skall kolla om de jag har är samma, men de liknar dessa vad jag minns så vi kan ju ha tur... :)
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Tyckte också att jag kände igen den från nått jag sett i min hög, tyvärr var den inte identisk... men jag lägger den på nått lämpligt ställe på polacks, om du vill se om den fysiskt passar och kapacitansen inte är kritisk (snubber kanske?)

Bild
Bild

Edit: läste det länkade databladet och inser att footprinten ser rätt olika ut för de olika dimensionerna...
Senast redigerad av ahlsten 16 september 2011, 12:06:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

> pluspol på höljet (?) och minusbenet i mitten

Nja, databladet verkar tycka tvärtom va, precis som det borde vara?
Anders Olsson

Hej!

Tack för alla svaren!

ahlsten >> Där ser man! :-) Tyvärr är det lite trångt i på kretskortet och din konding ser betydligt större ut.

Jag beställde några nya standardkondensatorer av god kvalitet igår kväll.
Jag hittade även en annan kontroller som har likadana kondingar, men den är minst lika gammal. Det känns lite vågat att byta till lika gamla komponenter.

Jag ritade ett litet schema idag. Det är långt ifrån komplett, men vad jag fattar är den trasiga kondensatorn del av filter/glättning:
DSC05373-2.JPG
(med reservation för felaktigheter i schemat :-) )

Inga andra komponenter verkar vara brända, det har gått ganska varmt här och där, men allt verkar helt.
Den andra av 22uF-kondingarna verkar dock ganska trött.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Svårt att säga exakt hur kopplingen fungerar, men jag skulle nog byta båda kondingarna samtidigt, speciellt om den du får tag på inte har exakt samma värde.

Det är kanske en bra idé att ta en titt på motstånden som sitter paralellt också?
Anders Olsson

Re: Elektrolytkonding, udda design, ersätta med normal? [FIX

Sådärja.
Hittade fler torra kondingar och tecken på att kylningen fungerat dålig, men efter lite lödjobb så snurrar den som en dröm igen:
DSC05383.JPG
:)
Tekko

Re: Elektrolytkonding, udda design, ersätta med normal? [FIX

Inlägg av Tekko »

Ser ut som en styrenhet till en turbomolekylärhögvakuumpump.
Skriv svar