En kontrollenhet till en magnetlagrad turbopump lämnade ifrån sig ett medelstort, relativt illaluktande rökmoln i eftermiddags.
Pumpen hade varit avstängd några dagar och rökutvecklingen skedde under uppstart.
Elektroniken är ca 15 år gammal. Pumpen har haft lite fuffens för sig tidigare, så har har misstänkt dåliga elektrolyter eller liknande.
När jag plockade isär kontrollenheten upptäckte jag något som verkar vara en elektrolytkondensator på 22uF/350V som hade svullnat.
Designen på kondensatorn är dock något udda men en "topp" på kapseln, pluspol på höljet (?) och minusbenet i mitten. Googlande gav inga klara svar.
Är detta bara en gammal design av en högkvalitativ kondensator som kan ersättas med en ny av god kvalitet, eller är det mer avancerat?
En sådan här pump med tillhörande elektronik kostar ca 120000kr att ersätta och reservdelar till denna gamla trotjänare är svåra/omöjliga att få tag på, så jag vågar inte riktigt att chansa denna gången
Det kan tilläggas att kondensatorn expanderat uppåt och smält in i höljet på en annan X2-kondensator, samt att en av lödningarna smält, så den verkar ha blivit ganska varm.. Elektroniken fortsatte dock att fungera, som tur var, för magnetlagrade pumpar gillar inte när kontrollelektroniken faller bort.