Japansk riskokare och hotplate
Re: Japansk riskokare och hotplate
Dessutom var ju den Panasonic-kokaren riktigt läcker jämfört med alla fula kokare som säljs här! Förstår inte hur en teknikintresserad samling människor kan tacka nej till en hypermodern riskokare före en kastrull, eller ge förslag på att köpa en ful rostfri hink att koka ris i? 

Det är som när man uppgraderar till induktionshäll och kasserar vattenkokaren, den tillhör en svunnen tid helt enkelt! 

Hehe, men jag kör ju med vattenkokaren trots att jag har induktionshäll... 

Du har nog vaknat på fel sida X-IL eller så saknar du glimten i ögat när du skriver och refererar till dig själv när du värderar mitt inläggSen kanske allt var tänkt som ett skämt och jag bara har vaknat på fel sida.

MiaM, äggkokare har vi haft men tyckte inte det var något speciellt med den. När äggkokaren slutade att fungera så körde vi den till återvinningen. Vattenkokaren vi har är däremot väldigt bra, den kokar vattnet snabbare när man är sugen på te. Miljömässigt spelar det ingen roll ty miljökrafset som politikerna tjatar om är bara för att de skall kunna suga ur mera skatt av svenska folket i form av energiskatter och miljöcerifikat med mera.
Automatiken i vattenkokaren har dock slutat att fungera men den är vi inte så beroende av eftersom vi ändå märker när vattnet kokar. Då är det bara att dra ur sladden, därför får den bli kvar hemma när vi åker till återvinningen med andra konsumentattiraljer.
Om man köper en riskokare från Japan, Kina eller andra länder måste man naturligtvis kontrollera att produkten är godkänd att använda i Sverie och Europa genom att verifiera CE-märkningen samtidig skall man ju vara medveten om de obekvämligheter som en dyr riskokare för med sig när den går sönder. Köper man kokaren i Sverige hos en seriös lokal handlare med välkänt renommé att hålla god service så kan man räkna med att få en ny inom garantitiden. Går den sönder efter garantitiden så får man ofta hjälp att laga den ty drygt 8000 kronor plus straxt under 6000 kronor för en spänningsomvandlare från Elfa suger när riskokaren går sönder.
I jämförelse mellan spis med gammal hederlig kastrull och riskokare så visar det sig rent statistiskt att detta är en betydligt robustare produkt än en riskokare från Japan eller Kina. Men visst, riskokare av den exklusivare sorten kanske blir en modefluga i Sverige och då kanske TS kan utnämna sig till den som tog med sig denna modetrend till Sverige. Det kan kanske vara värt några extra kronor.
Nåväl, till syvende och sist är det ju upp till var och en att välja vilka verktyg man vill ha i köket. Spis brukar ju finnas så det blir nog ingen svältkris när den importerade riskokaren slutar att fungera.
Japp, vi har också övergått till modernare spis utan de gamla hederliga järnplattorna men vattenkokaren finns kvar ändå. Möjligen inbillar vi oss men det verkar gå snabbare att värma vattnet i kokaren jämfört med i kastrull trotts modern spis.
Beror naturligtvis på kokaren men våran är snabbare än spisen (sen kan man ju värdera att inte ha så mycket prylar på bänken också
) Om någon vill veta och funderar på hur det är i deras fall är det bara att hälla upp exakt 1L vatten i en kastrull och i kokaren, sen ta tid vilken som kokar först...
PS. tänk på att använda "boost" läget på spisen om du har sån, annars blir det inte en rättvis jämförelse.

PS. tänk på att använda "boost" läget på spisen om du har sån, annars blir det inte en rättvis jämförelse.
Detta går ju att utveckla hur långt som helst PeterH
.
Som du ser i mitt inlägg ovan har vi också samma magkänsla när det gäller tiden det tar att koka vatten i katrull på spisen visavi vattenkokaren. Att mäta upp exakt en liter vatten kan dock bli lite krångligt ty det är inte i vart hem det finns nykalibrerade litermått. Kalibreringen behövs givetvis inte om man använder samma mått men vi kan inte jämföra oss emellan i en lång fortsättning på denna tråd eller i en ny tråd särskilt avsedd för jämförelse mellan kastrulltekniken och vattenkokare
.

Som du ser i mitt inlägg ovan har vi också samma magkänsla när det gäller tiden det tar att koka vatten i katrull på spisen visavi vattenkokaren. Att mäta upp exakt en liter vatten kan dock bli lite krångligt ty det är inte i vart hem det finns nykalibrerade litermått. Kalibreringen behövs givetvis inte om man använder samma mått men vi kan inte jämföra oss emellan i en lång fortsättning på denna tråd eller i en ny tråd särskilt avsedd för jämförelse mellan kastrulltekniken och vattenkokare

Och om jag behöver en deciliter kokande vatten då, vem vinner ?PeterH skrev:Beror naturligtvis på kokaren men våran är snabbare än spisen (sen kan man ju värdera att inte ha så mycket prylar på bänken också) Om någon vill veta och funderar på hur det är i deras fall är det bara att hälla upp exakt 1L vatten i en kastrull och i kokaren, sen ta tid vilken som kokar först...

Vi som vill ha det bästa köper givetvis en "instant" vattenkokare

Som téberoende så var det värt varenda krona (Även om dom är halvdyra)
-
Kan någon som har erfarenhet vänligen förklara skillnaden mellan att koka ris i kastrull gentemot en sån här magisk riskokare.
På vilket sätt är det bättre, eller är det bara enklare?
På vilket sätt är det bättre, eller är det bara enklare?
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Den som propagerar för spis och kastrull vet ta mig f* inte vad de pratar om
Ungefär som att jämföra melitta filter och slabba med en kopp mot en riktig kaffekokare.
Det blir bra mycket bättre och godare i en riktig kokare.
Sedan ångkokar man även dumplings och annat i en sådan.
Swech
Ungefär som att jämföra melitta filter och slabba med en kopp mot en riktig kaffekokare.
Det blir bra mycket bättre och godare i en riktig kokare.
Sedan ångkokar man även dumplings och annat i en sådan.
Swech
Melittafilter? Det är bara oseriösa kaffedrickare som använder Melittafilter, bryggare eller diverse automater. Riktiga kaffedrickare kokar sitt kaffe i en gammal hederlig rostfri kaffepanna med pip direkt på spisen.
Vi andra använder Nescaffé, eller näskaffe som det heter i folkmun
.
Vi andra använder Nescaffé, eller näskaffe som det heter i folkmun

Finns ingen anledning att släpa hem riskokare och hotplate! Det finns att få tag på i Sverige, bara att gå till en välsorterad Asien-butik i närmaste större stad. Inte samma sortiment som om man går till Akihabara eller BIC, men även toppmodellerna finns att få tag på. Litet svårare att få tag på en vettig toalettsits dock...
Jag har använt riskokare i snart 15 år och jag köper en ny (och finare!) direkt den dag den går sönder! Det blir bara så mycket bättre.
En riskokare fungerar lite som en "låg-tryckkokare", vilket gör att vattnet och ångan tränger in i riset på ett helt annat sätt än vid kastrullkokning. Mycket jämnare kokning/ångning vilket ger en helt annan smak och konsistens än vid kastrullkokning. Själv äter jag bara Basmati- eller Jasminris av bra kvalitet, men av ren nyfikenhet testade jag Uncle Ben's klibbfria. Och till och med de äckliga myräggen blev bättre!
Att koka stora mängder är också en baggis. Min kokare rymmer 20 portioner och även toppad ända upp så blir riset precis lika bra hela vägen. Försök det med kastrullkokning!
Sen får man inte glömma automatiken: När man väl har sköljt riset och riggat kokaren så är det bara att sätta igång, i god tid innan man ska äta. När ångtrycket inne i kokaren sjunker (d v s när riset är färdigkokt), då slår den över till varmhållningsläge av sig själv. Och där kan den lätt stå ett par timmar utan att riset blir sämre.

Jag har använt riskokare i snart 15 år och jag köper en ny (och finare!) direkt den dag den går sönder! Det blir bara så mycket bättre.
En riskokare fungerar lite som en "låg-tryckkokare", vilket gör att vattnet och ångan tränger in i riset på ett helt annat sätt än vid kastrullkokning. Mycket jämnare kokning/ångning vilket ger en helt annan smak och konsistens än vid kastrullkokning. Själv äter jag bara Basmati- eller Jasminris av bra kvalitet, men av ren nyfikenhet testade jag Uncle Ben's klibbfria. Och till och med de äckliga myräggen blev bättre!
Att koka stora mängder är också en baggis. Min kokare rymmer 20 portioner och även toppad ända upp så blir riset precis lika bra hela vägen. Försök det med kastrullkokning!
Sen får man inte glömma automatiken: När man väl har sköljt riset och riggat kokaren så är det bara att sätta igång, i god tid innan man ska äta. När ångtrycket inne i kokaren sjunker (d v s när riset är färdigkokt), då slår den över till varmhållningsläge av sig själv. Och där kan den lätt stå ett par timmar utan att riset blir sämre.
-
Mat på Japanska är Gohan , samma ord betyder ris. Att koka ris är väldigt viktigt för dom. Det funkar inte med en simpel obh nordica.
Riskokaren har flera funktioner , man kan tom göra mat i dom (tillsammans med riset)
Det finns inställningar för om man ska ha hårt eller mjukt ris beroende på vad man ska laga
(sushi ris mm)
Jag bryr mig inte lika mycket, men jag vet hur pass mycket man saknar sitt hemlands mat när man är utomlands
och jag vill att hon ska kunna känna sig hemma, Kan låta fjantigt att det betyder så mycket om just en riskokare.
Det går inte o få tag på Japanska riskokare i Sverige , det närmsta jag hittat är från england och då är urvalet väldigt litet
och modellerna väldigt gamla.
Okay så jag behöver en bjässe till transfo. Vart kan jag hitta en sådan?
Finns det färdiga på tex clasohlson eller måste en sådan byggas?
vilka kan tänkas göra en åt mig som är säker och bra?
Väldigt tacksam för alla svar ! vilket bra forum!
Riskokaren har flera funktioner , man kan tom göra mat i dom (tillsammans med riset)
Det finns inställningar för om man ska ha hårt eller mjukt ris beroende på vad man ska laga
(sushi ris mm)
Jag bryr mig inte lika mycket, men jag vet hur pass mycket man saknar sitt hemlands mat när man är utomlands
och jag vill att hon ska kunna känna sig hemma, Kan låta fjantigt att det betyder så mycket om just en riskokare.
Det går inte o få tag på Japanska riskokare i Sverige , det närmsta jag hittat är från england och då är urvalet väldigt litet
och modellerna väldigt gamla.
Okay så jag behöver en bjässe till transfo. Vart kan jag hitta en sådan?
Finns det färdiga på tex clasohlson eller måste en sådan byggas?
vilka kan tänkas göra en åt mig som är säker och bra?
Väldigt tacksam för alla svar ! vilket bra forum!
-
Det har med klibbigheten på riset att göra , kan dock ha fel!
Tack för tipset om rakuten
den modellen du hittade ser liknande ut , och är i samma prisklass som den vi tittade på.
Jag hoppas jag kan sälja iden till frugan...
http://global.rakuten.com/en/store/kaig ... r-jhs10-n/
Tack för tipset om rakuten
den modellen du hittade ser liknande ut , och är i samma prisklass som den vi tittade på.
Jag hoppas jag kan sälja iden till frugan...

http://global.rakuten.com/en/store/kaig ... r-jhs10-n/
-
Borde man inte kunna sparkoppla en 2*115V primärspännings toroidtransformator?
Men att hitta toroider på ca 1500VA är nog inte helt enkelt det heller...
Men att hitta toroider på ca 1500VA är nog inte helt enkelt det heller...