Japansk riskokare och hotplate
-
Japansk riskokare och hotplate
Jag och min fru flyttar tillbaka till Sverige, Jag har åkt i förväg för att fixa med boende.
Hon vill köpa en ny riskokare samt en hotplate.
Jag har ingen som helst aning om man kan köra dom här utan att dom går sönder...
En Japansk riskokare kan vara svin dyr upp till 8000 kr
Känns lite tråkigt om den går sönder.
Här är en länk på en utav kokarna som vi kollat på.
http://ctlg.panasonic.jp/product/info.d ... b=SR-SA101
Om ni inte kan se sidan på grund av oinstallerade språk.
så står det att den förbrukar ungefär ca 1210 W vid kokning.
Jag vet att den klarar skiftning i Hz mellan 50-60
Undrar om det finns någon som vet en lämplig transformator eller säker lösning på problemet.
Jag kan ingenting om ström ! ha
Hon vill köpa en ny riskokare samt en hotplate.
Jag har ingen som helst aning om man kan köra dom här utan att dom går sönder...
En Japansk riskokare kan vara svin dyr upp till 8000 kr
Känns lite tråkigt om den går sönder.
Här är en länk på en utav kokarna som vi kollat på.
http://ctlg.panasonic.jp/product/info.d ... b=SR-SA101
Om ni inte kan se sidan på grund av oinstallerade språk.
så står det att den förbrukar ungefär ca 1210 W vid kokning.
Jag vet att den klarar skiftning i Hz mellan 50-60
Undrar om det finns någon som vet en lämplig transformator eller säker lösning på problemet.
Jag kan ingenting om ström ! ha
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Japansk riskokare och hotplate.
Det är 110V i Japan
Jag hade en japansk kokare som jag fick som present från Japan.
Fick skaffa en bjässe till trafo 220 - 110 V för att köra den.
(trafon är borta, likaså kokaren)
Om ni inte redan har kokaren så skulle jag istället satsa på en från Kina
med rätt spänning.
De som finns i Sverige har inte riktigt hunnit ikapp....
ni anar inte vad man kan göra mer än bara koka ris med en sådan
Swech
Jag hade en japansk kokare som jag fick som present från Japan.
Fick skaffa en bjässe till trafo 220 - 110 V för att köra den.
(trafon är borta, likaså kokaren)
Om ni inte redan har kokaren så skulle jag istället satsa på en från Kina
med rätt spänning.
De som finns i Sverige har inte riktigt hunnit ikapp....
ni anar inte vad man kan göra mer än bara koka ris med en sådan
Swech
Re: Japansk riskokare och hotplate
Vad kan man göra mer då?
Annars det som skiljer är spänningen 100 volt i Japan vs 230 volt i Sverige och Europa.
(frekvensskillnaden verkade vara okej)
Summa kardemumma, du får köpa en stor och tung transformator som fungerar som elektrisk fotboja till riskokaren. Eller så köper du en som klarar 230 volt 50 hertz direkt.
Annars det som skiljer är spänningen 100 volt i Japan vs 230 volt i Sverige och Europa.
(frekvensskillnaden verkade vara okej)
Summa kardemumma, du får köpa en stor och tung transformator som fungerar som elektrisk fotboja till riskokaren. Eller så köper du en som klarar 230 volt 50 hertz direkt.
Jag trodde det var en Yamaha 1000 kubikare men så visar det sig vara en anordning att koka ris med. Det vill till att ha stora krav på exklusivitet. I Sverige använder vi fortfarande gamla hederliga kastruller på spisen, ibland i kombination med en så kallad ägg klocka.
Man börjar med att fylla på vatten i kastrullen och ställer den på plattan varpå man spänningssätter uppvärmningsanordningen, även kallad plattan. Efter en kort stund ångar det från kastrullen och då fyller man på avsedd mängd ris samtidigt som man vrider upp äggklockan. Vi brukar sätta den på 27 minuter.
Denna lösning är avsevärt billigare än en riskokare i stil med den ni tänker investera i samtidigt som den inte skapar problem med att hitta lösningar för att ansluta den till det svenska elnätet. Den är så att säga anpassad till detta när redan från början. Om man absolut måste ha en exklusiv riskokare så är det starkt motiverat att köpa rubriserad kokare i Sverige ty företag som säljer sådana produkter är enligt lag normalt tvingad att sälja produkter som är anpassad till svenska förhållanden.
By the way, de flesta boenden si Sverige är redan utrustad med heta plattor. Vi har fyra stycken på vår spis.
Till sist, välkommen tillbaka till Sverige
Man börjar med att fylla på vatten i kastrullen och ställer den på plattan varpå man spänningssätter uppvärmningsanordningen, även kallad plattan. Efter en kort stund ångar det från kastrullen och då fyller man på avsedd mängd ris samtidigt som man vrider upp äggklockan. Vi brukar sätta den på 27 minuter.
Denna lösning är avsevärt billigare än en riskokare i stil med den ni tänker investera i samtidigt som den inte skapar problem med att hitta lösningar för att ansluta den till det svenska elnätet. Den är så att säga anpassad till detta när redan från början. Om man absolut måste ha en exklusiv riskokare så är det starkt motiverat att köpa rubriserad kokare i Sverige ty företag som säljer sådana produkter är enligt lag normalt tvingad att sälja produkter som är anpassad till svenska förhållanden.
By the way, de flesta boenden si Sverige är redan utrustad med heta plattor. Vi har fyra stycken på vår spis.
Till sist, välkommen tillbaka till Sverige
Är Svenska handlare verkligen per lag tvugna att sälja 230 V 50 Hz anpassade produkter?, om man vill sälja en 110 V kylskåp får man väl göra det?
Öh, japanerna har väl minst tre strömsystem vad jag förstått, 100 och 220V (ungefär), och både 50 och 60Hz, det är ju därför typ "alla" japanska elektroniska prylar klarar flera nätspänningar har jag fått det förklarat för mej.
Tror inte sådana där riskokare går att hitta här nästan, en bekant importerade sin från uhm, var det japan eller kina ? med nån kollega som var på tjänsteresa, han älskade den, men själv fattade jag inte riktigt poängen, går ju typ lika bra att koka på spisen om man frågar mej.
Tror inte sådana där riskokare går att hitta här nästan, en bekant importerade sin från uhm, var det japan eller kina ? med nån kollega som var på tjänsteresa, han älskade den, men själv fattade jag inte riktigt poängen, går ju typ lika bra att koka på spisen om man frågar mej.
labmaster:
Jag har inte en aning om vad en riskokare har för fördelar, men som jämförelse påstår jag att en vanlig spis + kastrull verkligen är stenålder jämfört med en äggkokare för att koka ägg. Man sparar energi, man kan ta de färdigkokta äggen direkt med grytlappar och framförallt så är allt automagiskt, på vissa kokare ställer man in rätt tid med någon ratt och på andra reglerar man genom att mäta upp rätt vattennivå med medföljande "måttmugg".
Jag antar att det finns motsvarande fördelar med en riskokare.
Jag har inte en aning om vad en riskokare har för fördelar, men som jämförelse påstår jag att en vanlig spis + kastrull verkligen är stenålder jämfört med en äggkokare för att koka ägg. Man sparar energi, man kan ta de färdigkokta äggen direkt med grytlappar och framförallt så är allt automagiskt, på vissa kokare ställer man in rätt tid med någon ratt och på andra reglerar man genom att mäta upp rätt vattennivå med medföljande "måttmugg".
Jag antar att det finns motsvarande fördelar med en riskokare.
- prototypen
Japan har 200 volt med mittuttag.
Det vanligaste i vägguttag är 100 volt (mellan mittuttaget och ena änden av transformatorn)
Transformatorer hänger i varenda gathörn
Efter gatorna längst upp på stolparna hänger trefas med 3 - 10 kV
Trefasanslutning dras in separat om man behöver till motorer o.dyl.
trefasen är 200 volt utan nolla
Historien säger att efter WW2 så byggde USA upp elnätet med sina 110 volt men man hade problem att hålla spänningen uppe så 100 volt blev efter ett tag standard.
50-60 Hz problemet vet jag inget om men ASEA har för länge sedan levererat en dubbelriktad likströmslänk mellan systemen mitt på ön.
Protte
Det vanligaste i vägguttag är 100 volt (mellan mittuttaget och ena änden av transformatorn)
Transformatorer hänger i varenda gathörn
Efter gatorna längst upp på stolparna hänger trefas med 3 - 10 kV
Trefasanslutning dras in separat om man behöver till motorer o.dyl.
trefasen är 200 volt utan nolla
Historien säger att efter WW2 så byggde USA upp elnätet med sina 110 volt men man hade problem att hålla spänningen uppe så 100 volt blev efter ett tag standard.
50-60 Hz problemet vet jag inget om men ASEA har för länge sedan levererat en dubbelriktad likströmslänk mellan systemen mitt på ön.
Protte
Att det varierar mellan 50 och 60 hertz har vad jag hört att göra med i att ena änden av landet så köpte de utrustning från Tyskland, och i den andra från USA. När elnäten sedan möttes var det ju en viss diskrepans.
Trådskaparen: Vad gäller riskokare så finns det ju i varenda elektroniklada, men vill man gå ur sin väg för dyrare modeller så tycks t.ex. http://www.yumasia.co.uk/products.html ha i europeiska modeller, eller så kan man kanske leta efter nån butik som säljer till restauranger i sverige och försöka få tag på en den vägen. Eller helt enkelt se om det finns några exportmodeller att köpa i japan, via Rakuten ( http://global.rakuten.com/en/ ) t.ex. http://global.rakuten.com/en/store/kaig ... r-jhs10-n/ är väl hyfsat lik den du länkade till? Jag tror ju egentligen att en sådan lösning blir smidigare än en trafo.
Trådskaparen: Vad gäller riskokare så finns det ju i varenda elektroniklada, men vill man gå ur sin väg för dyrare modeller så tycks t.ex. http://www.yumasia.co.uk/products.html ha i europeiska modeller, eller så kan man kanske leta efter nån butik som säljer till restauranger i sverige och försöka få tag på en den vägen. Eller helt enkelt se om det finns några exportmodeller att köpa i japan, via Rakuten ( http://global.rakuten.com/en/ ) t.ex. http://global.rakuten.com/en/store/kaig ... r-jhs10-n/ är väl hyfsat lik den du länkade till? Jag tror ju egentligen att en sådan lösning blir smidigare än en trafo.
Får, får de väl säkert, men det lär väl inte bli så värst många köpare?blueint skrev:Är Svenska handlare verkligen per lag tvugna att sälja 230 V 50 Hz anpassade produkter?, om man vill sälja en 110 V kylskåp får man väl göra det?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- anders_bzn
- Kontakt:
56-270-54 på Elfa till det facila priset av 5994kr plus moms. Mao nästan lika mycket som riskokaren, en för 230V är nog som det nämts tidigare i tråden det bästa alternativet.
Är det bara jag som tycker att detta är ett dåligt bemötande av en ny forummedlem? Man kan ju anta att eftersom TS skriver på Svenska, så har han ganska bra koll på hur man kokar ris i Sverige i vanliga fall, det var liksom inte det som var frågeställningen. Sen kanske allt var tänkt som ett skämt och jag bara har vaknat på fel sida.labmaster skrev: Jag trodde det var en Yamaha 1000 kubikare men så visar det sig vara en anordning att koka ris med. Det vill till att ha stora krav på exklusivitet. I Sverige använder vi fortfarande gamla hederliga kastruller på spisen, ibland i kombination med en så kallad ägg klocka.
Hur som helst så var det ju ganska tydligt att de hade tänkt ta med sig en riskokare hem från Japan, och i de andra svaren har de nu fått reda på att det blir en massa extrakostnader för detta, men om de ändå väljer denna lösning så är det ju deras val. Att bli idiotförklarad klarar de sig nog utan oavsett hur de väljer att göra.
Ja, jag är lite agressiv idag!
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
>I Sverige använder vi fortfarande gamla hederliga kastruller på spisen, ibland i kombination med en så kallad ägg klocka.
... och resultatet har mycket litet gemensamt med det ris man får i länder som vet hur man kokar sådant. TS bör kanske stoppa ner några kilo japanskt ris i flyttcontainern?
monkiemike: Välkommen! Som andra redan sagt är nog det enklaste att hitta en för 230 V. Om inte, så dyker det med jämna mellanrum upp 110/230V transformatorer på Blocket och Tradera i Sverige. Å andra sidan kanske det är minst lika enkelt att hitta något lämpligt i Japan? TÄnk på att transformatorer är dubbelriktade, d.v.s. en 100->230 V transformator kan lika gärna användas som en 230->100V dito. Det enda man får se upp med är vilken frekvens transformatorn är byggd för. Är den märkt 60 Hz är det inte säkert att den tål att köras i ett 50 Hz nät, oavsett riktningen på transformeringen.
En annan sak att tänka på är om de japanska apparaterna tål att köras på 110/120 V. Effekten ökar med kvadraten på spänningen, så redan vid en överspänning på 10 V drar en 100V-apparat ca 20% mer.
... och resultatet har mycket litet gemensamt med det ris man får i länder som vet hur man kokar sådant. TS bör kanske stoppa ner några kilo japanskt ris i flyttcontainern?
monkiemike: Välkommen! Som andra redan sagt är nog det enklaste att hitta en för 230 V. Om inte, så dyker det med jämna mellanrum upp 110/230V transformatorer på Blocket och Tradera i Sverige. Å andra sidan kanske det är minst lika enkelt att hitta något lämpligt i Japan? TÄnk på att transformatorer är dubbelriktade, d.v.s. en 100->230 V transformator kan lika gärna användas som en 230->100V dito. Det enda man får se upp med är vilken frekvens transformatorn är byggd för. Är den märkt 60 Hz är det inte säkert att den tål att köras i ett 50 Hz nät, oavsett riktningen på transformeringen.
En annan sak att tänka på är om de japanska apparaterna tål att köras på 110/120 V. Effekten ökar med kvadraten på spänningen, så redan vid en överspänning på 10 V drar en 100V-apparat ca 20% mer.