Designförslag önskas ; val av PIC / internkommunikation

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
emwtur
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 maj 2011, 23:21:25
Ort: Bredared

Re: Designförslag önskas ; val av PIC / internkommunikation

Inlägg av emwtur »

skall späda på lite till då ;

Jag lutar lite åt CAN själv MEN då kommer nästa strul grej
jag sitter på en PICkit2 - verkar inte som om PIC18F45K80 och dess kusiner stöds av den.
i o f s kostar en lös PICkit3 några hundra men.

Så just nu lurar jag på att "slänga" ihop en lösning med 4550 och I2C - RTC bara för att komma igång med programmeringen av menyer etc.

VEECad och veroboard får duga så länge ...
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Designförslag önskas ; val av PIC / internkommunikation

Inlägg av blueint »

Använd PICkit2 för att programmera en PIC som programmerar den mikrokontrollern du vill använda? ;)
emwtur
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 maj 2011, 23:21:25
Ort: Bredared

Re: Designförslag önskas ; val av PIC / internkommunikation

Inlägg av emwtur »

sodjan skrev:CAN har flera väldigt "snygga" egenskaper, t.ex är det helt utan adresser
till de olika enheterna/noderna. Man jobber med meddelande-ID och
varje node väljer själv vilka meddelanden som man ska lyssna på (eller
skicka ut). En node kan t.ex regelbundet skicka meddelande "ute-temp"
på CAN-nätet och de noder som är intresserade av just "ute-temp" lägger
upp det meddelandets ID i sitt "filter". Övriga noder skiter helt i det...
precis min tanke - man kan göra väldigt enkla "subsystem" på det viset.
det känns kanske lite overkill att ha en PIC som bara räknar pulser och lägger ut hur många pulser som kommit på en CAN buss.

/emwtur
danwi
Inlägg: 386
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: Designförslag önskas ; val av PIC / internkommunikation

Inlägg av danwi »

Vill man använda CAN-bus så kan man alltid snegla lite på CANOpen-protokollet. Den här killen använde en open-source-implementation av protokollet (CANOpenNode) på PIC18F248.

Det kanske är brutal overkill, men det är ju roligt :)
Skriv svar