Elektrisk snigeldödare/staket

Berätta om dina pågående projekt.
blueint
Kontakt:

Re: Elektrisk snigeldödare/staket

Inlägg av blueint »

Make artikeln verkar vara "subscriber only". Nåväl, huvudproblemet är att för att oskadliggöra något som inkräktar på luftrummer där man t.ex sover så måste man antagligen använda såpass mycket effekt att lasern eller dess reflektioner också är stark nog att oskadliggöra en syn på samma gång. I övrigt är idén väldigt trevlig.

Har lite problem med bananflugor så funderar på att sätta en banan som får "mogna" och som kan besökas genom två metalgaller med ett 0,5 mm avstånd som råkar ha väldigt hör spänningsskillnad mellan sig.. :badgrin:

En idé kanske är att skapa något som är hudvarmt så att myggen ser föremålet. När den sätter sig så zappar man dom i ett omgivande galler. Ev kan man öka effekten med en kolsyrepatron avsedd att kolsyra drinkar. Förutsatt att ingen kvävningsrisk föreligger med tanke på mängden. Ett annat alternativ är att den hudvarma ytan plötsligt blir 200 °C varm snabbare än myggan hinner lyfta.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

bananflugor löser man med vinäger, vatten och diskmedel
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Funkar dåligt när jag testade.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Gäller att hitta rätt blandning, samt en liten vit diod som lyser vid jacuzzin gör ju inte saken sämre.... :mrgreen: .... Jag dränkte tusentals på det sättet förra året när vi hade invasion.

Nu ser jag skillnaden, jag hade i lite matlagningsvin, då flockades de små liven på botten av koppen.
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Ha! Ser man på, "Forskarna" är visst förre mig. :(

Mvh
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vilka forskare?, före på vilket sätt då?
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Eh på min lilla mygg death-ray! från förra sidan!

Mvh
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

En liten tanke slog mig. kör man på för hög spänning så dör snigeln o kortsluter tråden eller fungerar som brygga åt de andra. Blir det obehagligt men den överlever så vänder den väl håll o kryper in hos grannen istället. :wink:

Sätt ett 9v batteri på tungan så känns det ju ganska trevligt, om snigeln leder lika bra så tycker jag att det borde få den att krypa någon annanstans.

Jag gissar på att en 9-12 volts trafo borde fungera fint, då i serie med en lämplig glödlampa som börjar lysa vid kortis och begränsar strömmen.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Micke-71: Man brukar försöka sätta de två trådarna på en vertikal planka, så när snigeln dör/drar ihop sig trillar den ner på marken.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Walle skrev:(de tvärdör i kontakt med "större" mängder salt).
Det där är en myt. De plågas till döds genom att utsöndra kroppsvätska för att neutralisera saltet och på så sätt dö av dehydrering. Att ha saltfläckar strategiskt utplacerade så att sniglarna kan känna av dem och glida därifrån är humant. Att direkt hälla salt på dem är rent och skärt djurplågeri.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Vad består myten av? Att de dör är ett faktum, HUR de dör är en annan femma (och det skrev jag heller inget om).

För övrigt instämmer jag om att det är djurplågeri att hälla salt direkt på sniglar, men att ha en saltrand kring det man vill skydda lär fungera. Dock regnar det ju snabbt bort :)
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Du skrev "tvärdör". Att tvärdö är när något dör omedelbart, t.ex en bilmotor när man försöker få den i rullning från stillastående i uppförsbacke och på femmans växel. Sniglarna dör av salt - som du skriver i ditt sista inlägg - men de tvärdör inte, och där är myten.
orstig

Inlägg av orstig »

Jag gjorde ett snigelstaket genom att spika upp två koppartrådar på odlingsbänkens brädor och kopplade på en vanlig 12v AC transformator utan jord med en 5w lampa i serie, detta tycks funka bra men grejen är att att jag kan mäta en spänning på ca 7v mellan varje trådarna och marken, någon som vet varför är det så ??

//orstig
Skriv svar