Elektrisk snigeldödare/staket

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Elektrisk snigeldödare/staket

Inlägg av squiz3r »

Hej. Vi börjar få lite problem med de där irriterande mördarsniglarna.. Så, vad gör man?? Jo man utnyttjar sitt elektronikkunnande och bygger "Sniglarnas mardröm" som tar död på dem :twisted:

Den är baserad på en boostconverter gjord av en 555'a och en inductans.
Inspänning: 3,3 - 12v
Utspänning: 14-80v
kapacitans: 0,47µF

En boostconverter trappar upp spänningen från 4 stycken AA baterier till en spänning som är inställbar mellan 14 och ca. 80v som lagras i en kondensator på 0,47uF. Spänningen regleras på den närmaste potten.
Uppbyggt på kopplingsdäcket
Bild

Nertryckt i en liten låda tillsammans med en batterihållare
Bild

Och självklart - På med en snygg klisterlapp 8)
Bild

FILM

---------------------------------------

Fråga 1: Om man håller sig under 40v, kan det då vara farligt för husdjur människor? T.ex. om någon med fuktiga händer tar på polerna, eller om en katt slickar på dem?

Fråga 2: Vilken kraft krävs för att ta död på en snigel (typ mördarsnigel)? Jag testade den på en, körde på 25v i kondensatorn, den värkade knappt bry sig.. Den drog ihop sig lite sen fortsatte den som om inget hade hänt.. Dock blev slemmet på den lite konstigt, Det blev riktigt segt och gult, typ som riktigt äckligt snor :S (Gjorde bara en gång på den, jag tyckte för synd om den.. Tanken är ju inte att plåga den utan att döda den smärtfritt)

Mvh
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

1)Max 48V systemspänning klassas som klenspänning.
Har du högre spänning räknas det som lågspänning dvs. farlig spänning.
(det är lågspänning i vägguttaget)
Häststängselaggregat leverar högspänning men den kommer i korta pulser med låg pulskvot.
Tittade lite snabbt i Olli's katalog; deras agg ger pulser på 0,04 - 10J.

2)24V ska räcka enligt PG
Äldre (bloatad) tråd i ämnet
Snigelbromsenkör på 15V men den dödar ju inte sniglarna, å andra sidan så räcker batterierna rätt länge.

Mera)Du kommer att få problem med korrosion av trådarna om du har likspäning på hela tiden.
AC eller DC med låg pulskvot samt trådar av rostfritt stål rekommenderas.
(Rostfri svetstråd för Mig/Mag t.ex.)

Snyggt bygge men har du räknat på batteritid?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vanliga elstängsel (för boskap) är inte direkt ofarliga, och det finns VÄLDIGT många parametrar som man tittar på för att avgöra om de är säkra eller inte. Man tittar på max spänning, max ström, olika pulslängder (både ström och spänning) och en hel del annat. Dessutom så krävs att ett fel i en enskild komponent inte kan göra att gränsvärdena överskrids.

Att 24 V räcker kan kanske stämma om den är kontinuerlig och 50 Hz (eftersom 50 Hz är tämligen optimalt för att krampa muskler), men en liten kondensator uppladdad ger ju ingen kontinuerlig ström utan bara en puls.
Användarvisningsbild
rca

Inlägg av rca »

Vill inte sabba ditt projekt.

Men en polare till mig provade med 230V :twisted: och det funkade på första snigeln, sedan den "torkat" så använde dom andra den som "bro". :(

Kanske du inte skall döda dom, men avskräcka dom så dom inte kommer förbi ? Som man gör med boskap.

Har även hör att dom inte gillar koppar...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

sedan den "torkat" så använde dom andra den som "bro".
Man sätter trådarna på en vertikalvägg, då kommer sniglarna trilla ner när de får en stöt. Sen att använda 230v AC låter ju lite lagom intelligent..

Att 24 V räcker kan kanske stämma om den är kontinuerlig och 50 Hz
Jo, men borde inte det kunna vara farligt för människor och husdjur också? Även om det klasas som klenström tycker jag att man har fått nån stöt en och annan gång av 12v DC om man har varigt fuktig om händerna :roll:

Snyggt bygge men har du räknat på batteritid?
Jag är lite osäker på hur mycket den tar, den gillar inte när jag kopplar in min multimeter :wink:. Men när den bara underhållsladdar kondensatorn ligger den på under 10mA i genomsnitt tror jag. När den grillar sniglarna kan den dra ett antal A. Så ca. 1 vecka om ingen snigel kommer kan kanske vara rimligt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag funderar på att göra samma sak som squiz3r, för att sniglarna äter upp våra jordgubbar :evil: jag har tänkt köpa en sådan här:
http://www.kjell.com/content/media/imag ... /87136.jpg
det är en "nervtestare" som ger ut högspänning i pulser.

eller en sådan här:
http://www.kjell.com/content/media/imag ... /87170.jpg
samma som den övre länken men avsedd för elstängsel.

vilken tror ni kan vara "bäst"??

edit: fixade länkarna!
Senast redigerad av Electricguy 26 juni 2008, 13:48:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

hmm.. få se... ett överfallslarm eller ett 40-pack med batterier? Jag säger nog... larmet! :lol:

Kolla dina länkar igen, dom pekar bara mot Kjelles startsida...

/PeterH
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

vi byggde oxå en av 230v.... två koppar trådar på en planka, funkade inte.. dock så låg den plant på marken, kanske om man sätter den på en vägg så skulle det funka. då trillar dom "döda" ner, seglivade jävlar dom där... tro mej.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Två koppartrådar på en planka med 230 V... Ja är inte strömmen begränsad så är ju detta totalt vansinne... :shock: Jag menar, det finns ju faktiskt ÄNNU enklare sätt att ta livet av sig (eller någon annan), varför göra det svårt för sig?
Nerre

Inlägg av Nerre »

squiz3r skrev: Att 24 V räcker kan kanske stämma om den är kontinuerlig och 50 Hz
Jo, men borde inte det kunna vara farligt för människor och husdjur också? Även om det klasas som klenström tycker jag att man har fått nån stöt en och annan gång av 12v DC om man har varigt fuktig om händerna :roll:
När det gäller ström finns det tre saker som är(kan vara farligt:

1. Uppvärmning av vävnad, kräver höga strömmar (har ni inte kört in två banansladdar i en varmkorv och kokat den nån gång?)

2. Brännskador på huden (kräver hög strömtäthet, d.v.s. hög ström genom relativt liten yta)

3. Kammarflimmer. Kräver att strömmen på något sätt passerar hjärtat, t.ex. går mellan armarna, från en arm (eller huvudet) ner till underkroppen.

(Ok, det finns en fjärde grej som varit på tapeten när det gäller mystiska dödsfall med elstängsel, går strömmen genom ryggraden så kan andningsreflexen slås ut och man kvävs.)

Det innebär alltså att 24 V 50 Hz från en skyddstransformator (d.v.s. utspänningen är flytande relativt jord) är tämligen ofarligt. För att riskera kammarflimmer måste man i princip peta med ett finger på vardera polen, och även då är 24 V så lite att man inte får kammarflimmer. Däremot kommer det att KÄNNAS rejält (eftersom musklerna krampar av 50 Hz).
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag tog på en trafo som gav 60 volt och 5 ampere ut en gång... :shock: det kändes!!
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Sluta babbla och börja utrota. Jag vill se en film på mördarsniglar som ryker!! :lol:
Hoppas det går bra för dig. Finns ju marknad för sånt här.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Finns till och med produkter för denna marknad :lol:

Ett tips kan ju vara att kolla specarna på en färdig typgodkänd produkt och sedan konstruera efter dom specarna... Det är lättare att ha något som skall uppfyllas än att både gissa vad som gäller och hur man ska lösa det :wink:

/PeterH
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det räcker kanske med den strömen/spänningen jag har nu, även om det inte tar död på dem så lär dem inte komma över staketet.

"Sluta babbla och börja utrota. Jag vill se en film på mördarsniglar som ryker!!"
Man kanske skulle bygga en annan liten högspänningsapparat (ca. 100v/1500µF?) som man kan gå runt med och utrota när man har tråkigt :twisted:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Varför inte bara en 24V-trafo? Och så ett effektmotstånd i sere med sekundären för att inte bränna upp allt om det blir kortis. Sen ut med kabeln genom ett fönster eller nåt.
Skriv svar