POS baublys CNC (4de axel)
Re: POS baublys cnc
Ja nu har jag i alla fall skaffat mig ett fräsjobb med ganska krävande kunder...
Pappan tog bort främre drivaxlarna på ungarna RC-bil så den blev bakhjulsdriven sen körde han som en tok på blöt asfalt, det gick ju bra... ett tag tills jag körde in i en betongkant.
Nu måste jag fixa två nya styrleder och bärarmar åt ungarna om jag nånsin ska få låna den igen.
Dom får nog alla delar utbytta till aluminium på hela bilen så den håller för lite tuffare tag i framtiden.
Pappan tog bort främre drivaxlarna på ungarna RC-bil så den blev bakhjulsdriven sen körde han som en tok på blöt asfalt, det gick ju bra... ett tag tills jag körde in i en betongkant.
Nu måste jag fixa två nya styrleder och bärarmar åt ungarna om jag nånsin ska få låna den igen.

Dom får nog alla delar utbytta till aluminium på hela bilen så den håller för lite tuffare tag i framtiden.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Funktion före skönhet
Sitter dubbla lager i dom, nu ska bärarmarna göras om i aluminium också så det tål lite tuffare tag i framtiden.
Dom gamla sitter ihop med lim och björntråd.

Sitter dubbla lager i dom, nu ska bärarmarna göras om i aluminium också så det tål lite tuffare tag i framtiden.
Dom gamla sitter ihop med lim och björntråd.
Visst har du kört aluminium utan kylning? vad brukar du köra med för fräs, hur många skär? vilken spindelhastighet, skärdjup och matning?
Jag har lust att prova lite alufräsning med min maskin men känner inte för att köra av en massa fräsar. Har inhandlat 1 st 3mm enskärig fräs för aluminium och 3 st tvåskäriga fräsar HM 3 och 6 mm.
Jag vet att man inte kan säga rätt upp och ned vad som gäller, men det skulle vara skönt med några riktlinjer att gå efter
/Lapin
Jag har lust att prova lite alufräsning med min maskin men känner inte för att köra av en massa fräsar. Har inhandlat 1 st 3mm enskärig fräs för aluminium och 3 st tvåskäriga fräsar HM 3 och 6 mm.
Jag vet att man inte kan säga rätt upp och ned vad som gäller, men det skulle vara skönt med några riktlinjer att gå efter

/Lapin
Nu för tiden kyler jag alltid med dimkylning.
På min nya maskin sitter det ju en fin dimmkylare, den går att dra på rätt mycket vätska med till skillnad mot min airbruch som sitter på sudan, jag kan bara konstatera att ju mera man kyler destå bättre funkar det.
Varvatal, ja idag var det 18000 med en 2-skärig 5mm pinnfräs och ca 250mm/min, då blev det stora fina spånor.
Jag körde det i sudan för jag har inte 5mm spännhylsa till kressen tyvärr.
Det är mycket bättre att kyla med bara luft än att inte kyla alls och det är mycket bättre att ha pyttelite såpvattendimma än att inte ha det.
Jag kör nästa bara tvåskäriga fräsar mellan 3-8mm i aluminium, det funkar bra för mig.
Med 3mm tar jag ofta 1mm/pass och med större 2mm/pass
På min nya maskin sitter det ju en fin dimmkylare, den går att dra på rätt mycket vätska med till skillnad mot min airbruch som sitter på sudan, jag kan bara konstatera att ju mera man kyler destå bättre funkar det.
Varvatal, ja idag var det 18000 med en 2-skärig 5mm pinnfräs och ca 250mm/min, då blev det stora fina spånor.
Jag körde det i sudan för jag har inte 5mm spännhylsa till kressen tyvärr.
Det är mycket bättre att kyla med bara luft än att inte kyla alls och det är mycket bättre att ha pyttelite såpvattendimma än att inte ha det.
Jag kör nästa bara tvåskäriga fräsar mellan 3-8mm i aluminium, det funkar bra för mig.
Med 3mm tar jag ofta 1mm/pass och med större 2mm/pass
Hej Lapin!
En tumregel när man fräser aluminium är att man skall man skall använda cirka 4000 RPM i spindelhastighet och sätta feedrate efter detta när man använder ett HS stål som är 6 mm. Följande data kommer från ett program som heter CuttingSpeedsMDF. Jag minns inte var den finns att hämta men sök på google så hittar du den.
6mm: 4031 RPM, 302 mm/min
5mm: 4838 RPM, 362 mm/min
4mm: 6047 RPM, 302 mm/min
3mm: 8063 RPM, 201 mm/min
En tumregel för skärdjupet kan vara cirka 2/3 av frässtålets diameter eller halva diametern om man vill säkra lite extra. Hårdmetallfräsar klarar avsevärt högre skärhastigheter. Spånornas egenskaper och ytan efter fräsningen ge bra indikationer på om man ligger rätt med skärhastigheten.
Fräsmaskinens egenskaper påverkar naturligtvis också så tumregler är svåra.
En tumregel när man fräser aluminium är att man skall man skall använda cirka 4000 RPM i spindelhastighet och sätta feedrate efter detta när man använder ett HS stål som är 6 mm. Följande data kommer från ett program som heter CuttingSpeedsMDF. Jag minns inte var den finns att hämta men sök på google så hittar du den.
6mm: 4031 RPM, 302 mm/min
5mm: 4838 RPM, 362 mm/min
4mm: 6047 RPM, 302 mm/min
3mm: 8063 RPM, 201 mm/min
En tumregel för skärdjupet kan vara cirka 2/3 av frässtålets diameter eller halva diametern om man vill säkra lite extra. Hårdmetallfräsar klarar avsevärt högre skärhastigheter. Spånornas egenskaper och ytan efter fräsningen ge bra indikationer på om man ligger rätt med skärhastigheten.
Fräsmaskinens egenskaper påverkar naturligtvis också så tumregler är svåra.
Brukar alltid tänka att köra låg spindelhastighet och hög matning.
Oftast har de flesta för hög spindelhastighet och då blir det bara pannkaka.
labmasters råd låter mycket bra!
Oftast har de flesta för hög spindelhastighet och då blir det bara pannkaka.
labmasters råd låter mycket bra!
Idag rotade jag lite i en av lådorna som följde med fräsen och då hittade jag en liten chuck och ett diamatgravytstift.
Det blev såklart tester direkt, i aluminium gick det halvbra och min provisoriska hållare vred sig ibland när det gick lite trögare men i
kompositplattor blev det bra resultat så nu får jag fixa ett stabilt flytande huvud.
Nu måste jag klura ut nått bra sätt att lagra upp det på och få det stabilt.
Jag fjäderbelastade med en gummislang som man ser på bilden:
Det blev såklart tester direkt, i aluminium gick det halvbra och min provisoriska hållare vred sig ibland när det gick lite trögare men i
kompositplattor blev det bra resultat så nu får jag fixa ett stabilt flytande huvud.
Nu måste jag klura ut nått bra sätt att lagra upp det på och få det stabilt.
Jag fjäderbelastade med en gummislang som man ser på bilden:
Häftigt! Nu är jag helt rudis, men med såna stift roterar man alltså inte utan skrapar?
Om 6004-lager passar till din applikation har jag några du kan få.
EDIT: Du kanske menade lagring typ kulbussning? Du hade ju lite sånt liggande, men det kanske är sålt?
Om 6004-lager passar till din applikation har jag några du kan få.
EDIT: Du kanske menade lagring typ kulbussning? Du hade ju lite sånt liggande, men det kanske är sålt?
Senast redigerad av X-IL 12 september 2011, 12:51:15, redigerad totalt 1 gång.
Japp skrapar, tyst och skönt utan damm!
Nej jag har lite linjärlager kvar som kanske kan funka.
Nej jag har lite linjärlager kvar som kanske kan funka.
Senast redigerad av POS 12 september 2011, 12:55:28, redigerad totalt 1 gång.
jag kan lätt köra dubbelt så fort och ändå få bättre resultat än med motoriserad gravyr i kompositmeterialet!!!
Och det med min provisoriska upphängning!
Här finns tid att spara och ni vet ju vad man brukar säga om tid.....

Och det med min provisoriska upphängning!
Här finns tid att spara och ni vet ju vad man brukar säga om tid.....

Test i glas:
Häftigt!
Du borde kunna göra ganska bra brottanvisningar om du vill dela glaset i t.ex kurvade former som är svåra att göra för hand.
Och sen värma/kyla det så säger det klick!
Du borde kunna göra ganska bra brottanvisningar om du vill dela glaset i t.ex kurvade former som är svåra att göra för hand.
Och sen värma/kyla det så säger det klick!