Sitter och försöker lära mig cad-programmet eagle. Om jag monterar t.ex en kondensator 'C1' hålmonterat och ritar ledningsbanorna så ser det ut som om eagle vill göra hålen större än vad 'kopparöarna' som man ska löda i är. Bifogar en bild där man ser vad jag menar.
Jag antar att den vita ringen med ett streck igenom är hålet, problemet är då att det inte blir någon koppar kvar att montera komponenten i.
Den vita ringen med ett streck i genom (se bifoga fil) ligger i lager 'Drills'.
Vad gör jag för fel?
kretskortslayout med eagle
kretskortslayout med eagle
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: kretskortslayout med eagle
Nej, det är bara symbolen för ett borrhål. Hålstorleken styrs av vad som är satt i padden i footprinten. I hålmonterade paddar så är hålet så stort som det ser ut i layouten.
Ok, hur gör jag för att se hålstorleken då?
Hur hittar jag footprinten för komponenten?
Öppna footprinten (vilken du får reda på med info på komponenten) och kolla på padden med info.
Arbetsflödet är ju dock normalt sett att man först skapar komponenten i något bibliotek och sedan använder denna i en design. När man väl är i layout-stadiet så ska man inte behöva bry sig om hålstorlekar, osv.
Arbetsflödet är ju dock normalt sett att man först skapar komponenten i något bibliotek och sedan använder denna i en design. När man väl är i layout-stadiet så ska man inte behöva bry sig om hålstorlekar, osv.
Du kan skriva ut på ett papper och mäta.markus123 skrev:Ok, hur gör jag för att se hålstorleken då?