nybygge av fräs.
Re: nybygge av fräs.
Du kan köpa typ THK linjärstyrningar i Sverige. Skenorna kostar cirka 700 kronor per meter och vagnarna går till cirka 500 kronor. Bägge priserna exklusive moms.
Nuså är spindelhuvud beställt. 8000-24000rpm, 2,2kw, vattenkylt med drivsteg och utbytta kullager till tysk "kvalite". ER20 chuck. Pc kabel beställd till alla mina servomotorer.
//stefan
//stefan
Liten i första hand ca 200*200* 200 i slag. Men köper lite för framtiden då jag i princip har obegränsat med 750w servomotorer med styrning.
Har du någon länk till spindeln.
Jag är själv lite intresserad av en högvarvig spindel. Helst med HSK eller liknande.
Jag är själv lite intresserad av en högvarvig spindel. Helst med HSK eller liknande.
Hejsan säter.
Kolla på ebay och sök på 260824490500 så kommer du direkt dit.
Ringer dig under nästa vecka om trådgnisten.
//stefan
Kolla på ebay och sök på 260824490500 så kommer du direkt dit.
Ringer dig under nästa vecka om trådgnisten.
//stefan
- DW
- Kontakt:
-någon frågade om broms på cnc maskin. Utan mek.broms på Z-axeln kommer bordet ramla ner med en smäll när man
stänger av strömen om inte den mekaniska bromsen slår på vid strömlöshet. Kulskruvar rullar lätt.
Så fort man har spänning på ligger ju tacho-pulsgivaren kollar om man skall upp eller ner hela tiden.
Så oavsett nödstopp eller inte så låser den vid strömlöshet.
stänger av strömen om inte den mekaniska bromsen slår på vid strömlöshet. Kulskruvar rullar lätt.
Så fort man har spänning på ligger ju tacho-pulsgivaren kollar om man skall upp eller ner hela tiden.
Så oavsett nödstopp eller inte så låser den vid strömlöshet.
dw: Vilken typ av CNC maskiner tänker du på nu? Min Z har kulskruv och står still utan ström på, och där finns ingen broms mer än trögheten i stegmotorn vilket inte är direkt mycket...