nybygge av fräs.
nybygge av fräs.
Hejsan.
Har en fundering på att bygga en precisionsfräs för att komplettera min maskinpark med.
Någon som vet bra leverantörer av linjärstyrningar samt kulskruvar (begagnat går också bra)? 750w Servomotorer har jag GOTT om.
Finns det även något bra controllerkort för 3 axlar samt spindel och kylmedia som inte är alltför dyrt?
p.s ska även sälja av några motorer med drivsteg men dett finns med under köp och sälj delen.
Har en fundering på att bygga en precisionsfräs för att komplettera min maskinpark med.
Någon som vet bra leverantörer av linjärstyrningar samt kulskruvar (begagnat går också bra)? 750w Servomotorer har jag GOTT om.
Finns det även något bra controllerkort för 3 axlar samt spindel och kylmedia som inte är alltför dyrt?
p.s ska även sälja av några motorer med drivsteg men dett finns med under köp och sälj delen.
Re: nybygge av fräs.
Hej och välkommen till forumet!
Det beror på vad det får kosta tror jag!
Har du bra med budget så kan du ju köpa nya THK eller Hiwin, något lägre budget så är det till att jaga här på forumet eller ebay. Du skriver ju precision så sådana från linearmotionbearings går bort.
Gott om servomotorer låter skoj, var är det för märke?
Det beror på vad det får kosta tror jag!
Har du bra med budget så kan du ju köpa nya THK eller Hiwin, något lägre budget så är det till att jaga här på forumet eller ebay. Du skriver ju precision så sådana från linearmotionbearings går bort.
Gott om servomotorer låter skoj, var är det för märke?

Tack för tipset.
Har kommit över 43 paket med sanyo denki 750w motorer varav hälften med broms (bromsar i spänningslöst läget) samt 2000 pulser/v encoder med drivsteg och kablage nya men med öppnade kartonger
ska sälja en dela av dessa.
Har kommit över 43 paket med sanyo denki 750w motorer varav hälften med broms (bromsar i spänningslöst läget) samt 2000 pulser/v encoder med drivsteg och kablage nya men med öppnade kartonger

Hick! 43!?! 
Jag är definitivt intresserad av några beroende på pris och vilken typ av styrning det är på drivarna.

Jag är definitivt intresserad av några beroende på pris och vilken typ av styrning det är på drivarna.
3000 RPM, IP55 klassade. Datablad finns jobbar på 200VAC men drivstegen matas med 230VAC direkt antingen 1 fas eller 3 fas (har jag för mig) jag har bara kör dessa med enfas.
Starta gärna en separat sälj-tråd om dessa så slipper vi grisa ner din byggtråd! Gärna med modellbeteckningar och sånt så vi kan lusläsa manualer!
-> Dar:
tänkte mig ca 4000 / paket (1 motor, 1 drivsteg samt en uppsättning kabel ca 10m) vid köp av flera kan vi diskuttera priset.
Har lag upp på köp å sälj kan vi ta bort "sälj" delen från denna tråd. Vill ju sköta mig
tänkte mig ca 4000 / paket (1 motor, 1 drivsteg samt en uppsättning kabel ca 10m) vid köp av flera kan vi diskuttera priset.
Har lag upp på köp å sälj kan vi ta bort "sälj" delen från denna tråd. Vill ju sköta mig

Senast redigerad av polmanswe 18 augusti 2011, 21:27:29, redigerad totalt 1 gång.
Får jag fråga vad fördelen med broms är i cnc-sammanhang, om man vill låsa någon axel eller? Men servot rör sig väl ändå inte om man inte vill att det ska göra det? 
Edit: Ser fram emot ett precisionsbygge, Vilka noggrannheter räknar du med att den ska ha?

Edit: Ser fram emot ett precisionsbygge, Vilka noggrannheter räknar du med att den ska ha?
Senast redigerad av Thorped 18 augusti 2011, 22:52:41, redigerad totalt 1 gång.
Broms är ju bra om man vill stanna fort av någon anledning, eller ja, stanna över huvud taget. Beror ju mycket på vad man driver, men utan broms kan ju saker lätt snurra förbi osv om det finns lite tröghet i dem.
Rätta mig om jag har fel.
Bromsen används väl inte vid retardation utan ligger an när en axel inte är i bruk?
EDIT: Bortse från det jag skrev, jag tänkte på en mekanisk broms. Dags att gå och lägga sig.
Bromsen används väl inte vid retardation utan ligger an när en axel inte är i bruk?
EDIT: Bortse från det jag skrev, jag tänkte på en mekanisk broms. Dags att gå och lägga sig.

Bromsen är bra om det tex blir strömlöst eller om nödstopp aktiveras. Fungerande nödstopp har väl ALLA maskiner?