Jag tänker det, när man sitter och tittar på film på hög volyme eller omgås med sin fv i sänghalmen så kan det vara praktiskt att få en signal om att nån är på väg, särskillt när det sista händer.
Man måste passera två dörrar innan man kommer in i hallen, ena till verandan (D1), den dörren är aldrig låst och den andra dörren är in till huset (D2) och den är såklart låst om man inte är hemma eller inte vill ha helt oväntat besök.
Tänker mig att ringklockan bara ska ljuda när D2 är låst. Och sensorn ska sitta utanför D1.
Jag har idags läget satt in 2 sensorer i D2, en för D2 stängd och en för D2 låst.
Det skulle ju gå att sätta in en magnetsensor även i D1 som känner när dörren öppnas men jag vill gärna att sensorn ska känna av innan dörren, nån meter kanske.
Vilken sensorteknik kan jag tillämpa till detta, optisk lösning går bort direkt. Närvaro sensor är jag skeptiskt till, kanske ultraljud eller radar .....? Eller ska man kanske ha flera lösningar typ i serie för att få bort fel detektering.
Så man kan ha den automatiska ringklockan på hela tiden och slipper stänga av den på natten.