Automatisk ringklocka till ytterdörren på verandan.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Automatisk ringklocka till ytterdörren på verandan.

Inlägg av orvar-e »

Har börjat fundera på en automatisk ringklocka och även tagit de första trevande handlingarna för att realisera en sådan lösning.
Jag tänker det, när man sitter och tittar på film på hög volyme eller omgås med sin fv i sänghalmen så kan det vara praktiskt att få en signal om att nån är på väg, särskillt när det sista händer. 8)

Man måste passera två dörrar innan man kommer in i hallen, ena till verandan (D1), den dörren är aldrig låst och den andra dörren är in till huset (D2) och den är såklart låst om man inte är hemma eller inte vill ha helt oväntat besök.
Tänker mig att ringklockan bara ska ljuda när D2 är låst. Och sensorn ska sitta utanför D1.
Jag har idags läget satt in 2 sensorer i D2, en för D2 stängd och en för D2 låst.
Det skulle ju gå att sätta in en magnetsensor även i D1 som känner när dörren öppnas men jag vill gärna att sensorn ska känna av innan dörren, nån meter kanske.
Vilken sensorteknik kan jag tillämpa till detta, optisk lösning går bort direkt. Närvaro sensor är jag skeptiskt till, kanske ultraljud eller radar .....? Eller ska man kanske ha flera lösningar typ i serie för att få bort fel detektering.
Så man kan ha den automatiska ringklockan på hela tiden och slipper stänga av den på natten.
labmaster

Re: Automatisk ringklocka till ytterdörren på verandan.

Inlägg av labmaster »

Hm..., har du gjort det någon gång orvar-e? Om man umgås med frun i sänghalmen fungerar inte ringsignaler eller andra signaler och således är det fritt tillträde till huset för den som är på väg in. Därför är ditt projekt totalt meningslöst. Det är bättre att låsa dörrarna, det funkar garanterat. Den som står utanför kommer helt enkelt inte in oavsett hur många gånger han eller hon ringer på dörren. Till slut inser denne att det inte är någon hemma och slutar att ringa på dörren.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Klart dörren är låst, om det nu skall rumlas runt. Det händer ibland att ett litet stön kan höras från strupen och har man då inte hört att besöket är på väg eller ännu värre står på verandan (lyssnar) och funderar på om de verkligen ska ringa på eller inte så är det redan för sent att mörka att man här hemma. Går det istället ett tyst larm redan innan så kan rätt handling vid tas och ingen pinsamhet uppstår.
När jag ser på våldsfilm i filmrummet i källaren så hade det varit perfa med en besöksindikator, tex en besökslampa som syns tydligt i biomörkret.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det händer ibland att ett litet stön kan höras från strupen och har man då inte hört att besöket är på väg eller ännu värre står på verandan (lyssnar) och funderar på om de verkligen ska ringa på eller inte så är det redan för sent att mörka att man här hemma. Går det istället ett tyst larm redan innan så kan rätt handling vid tas och ingen pinsamhet uppstår.
D.v.s: "Stöna tyst nu älskling, någon kommer!", eller den mer obscena varianten: "Håll käften, kärring!" ;)

Jag tror på en vanlig rörelsedetektor, sån standard för larm. Använder IR, minns inte vad de brukar kallas mer specifikt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

PIR är väl ganska säkert?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Har en rörelsesensor på verandan för att sätta på och av en lamp så att man har en chans att hitta nyckelhålet till dörren på kvällen, men den jäkla manicken slår på och av sig fast ingen är i närheten rätt ofta.
Antingen så är dörren in väldigt otät och läcker en massa varmluft eller också så är den rörelsesensorn värdelös. Därför är jag skeptisk, och hur funkar en rörelse sensor mitt på ljusa dagen, när det är varmt och solen gassar?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Köp den för 90kr färdig från Kina så kan du lägga din tid på att utveckla någon roligare.

Bild

http://www.ebay.co.uk/itm/Digital-Wirel ... 5198906523
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

klockrent ..... :tumupp:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

fast självklart så måste signalen från den behandlas, man kan inte ha den att ringa och pingla varje gång man går genom dörren som om det var en affär eller frisörsalong då blir man snabb tokig.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det här med att rörelsesensorer slår av och på utan märkbar anledning är helt relaterat till priset/kvalitén! Jag hade under många år en sån lampa du beskriver på uthuset (min var från Rusta), den tänder när man kommer för att underlätta att hitta vägen, speciellt på den mörka delen av året. Problemet var att den tändes precis när som helst på kvällarna bara det blåste lite och man trodde hela tiden att det var någon som kom (man kunde se ljuset genom fönstret från TV:n).

När jag istället investerade i en något dyrare sensor från en riktig elfirma felade den aldrig, det fick blåsa hur mycket som helst, den tändes bara när det var någon som kom :tumupp:

Den kinaprylen som det länkades till lär få dig att dra ur oftare än du både vill och behöver :lol:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kombinera med trycksensor? använd HF-fältsändring?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

HF-fältsändring vad e det och hur funkar?
Skriv svar