Info om relä
Info om relä
Kort och gott, har jag fattat rätt att relät på bifogad bild klarar av att bryta 230v, dvs tex en vanlig lampa?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Info om relä
Ja.
Brytaren klarar 3A 250V AC. Så en 230V AC lampa under 700W klarar den enligt spec.
Brytaren klarar 3A 250V AC. Så en 230V AC lampa under 700W klarar den enligt spec.
Förutsatt det inte är lysrör. Då kommer relät klibba efter kortare andvänning skulle jag gissa på.
Ja den strömmen förutsätter en resistiv last. Som just en lampa, handlar det om lysrör eller motorer blir det en annan sak.
Tänk också på att en kall lampa ofta drar 10-15 gånger märkströmmen de första bråkdels sekunden tills den blivit varm.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag inte köra mer än max 150W halogen genom ett sånt relä.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag inte köra mer än max 150W halogen genom ett sånt relä.
>en kall lampa ofta drar 10-15 gånger märkströmmen
Jag tyckte det lät mycket, så jag mätte resistansen i en 25W glödlampa i rumstemperatur, och den låg på 150 ohm. Det betyder 14 gånger så hög ström, så det stämmer verkligen!
Jag tyckte det lät mycket, så jag mätte resistansen i en 25W glödlampa i rumstemperatur, och den låg på 150 ohm. Det betyder 14 gånger så hög ström, så det stämmer verkligen!
- prototypen
Men då tittar man i databladet vad relät tål för stötström, troligen mycket mera än 3A.
Lysrör som inte är kompenserade kan vara svåra att bryta då de är kraftigt induktiva och vill orsaka ljusbåge vid brytning, tror dock inte att relät kommer att "klibba" utan bara att brännas vid långvarig användning.
Protte
Lysrör som inte är kompenserade kan vara svåra att bryta då de är kraftigt induktiva och vill orsaka ljusbåge vid brytning, tror dock inte att relät kommer att "klibba" utan bara att brännas vid långvarig användning.
Protte
Relän tål betydligt högre tillslagsström dom jag använder till mina softstarts är klassade 16A men tål 75A i tillslag.