Sitter och planerar lite för att knåpa ihop en uppsättning mickar som ska användas i ett dragspel. "Förlagan" ser ut på detta sätt:
http://www.thomann.de/se/thomann_acm01.htm
Jag har tänkt mig att använda exakt samma upplägg med tre kondensatormickar som sedan "mixas" till en signal i en liten box. I denna box tänkte jag mig också att ha ett 9 volts batteri för att slippa krångel med fantom-matning som inte alltid finns.
Utgår från denna design, men med lite andra komponenter: ada.evergreen.edu/~tc_nik/files/tapeop_mic_1.pdf och där återfinns detta:

Tyvärr måste jag väll erkänna att jag är ute på lite hal is. Kanske kan någon med bättre koll hjälpa till lite? Att bara kopiera denna design rakt av är ju inte särskilt svårt, men tanken var ju som sagt att ha totalt tre olika mickar. Två av dessa ska även parallellkopplas och gå till samma kanal i mixern.
Problemet är nog till viss del att jag inte helt förstår hur kretsen fungerar, därför blir det svårt att förändra den. Antar att kondingen i den övre figuren är någon form av filter, ett högpass kanske? Var lite väl länge sen jag läste elektronik.
Kondingen i den nedre figuren antar jag finns där för att fasvända och därmed "balansera", kan det stämma? Eller har den någon mer funktion? Kanske finns den också till för att hindra att man får DC på ingången till pre-amp:en?
Motståndet i den nedre figuren är kanske bara för att få lämplig spänning över mikrofonkapseln? Den har ju på något sätt en inbyggd op-amp som driver det hela.. Inte riktigt säker på hur kapseln fungerar även om jag vet det grundläggande kring hur en kondensatormick fungerar i teorin.
Sen tänkte jag mig att "mixningen" skulle vara passiv, tänkte mig att göra två "uppsättningar" av kretsen och sedan sätta en pot på 50kOhm i serie med ett motstånd kring 10kOhm i var och en av kretsarna, efter 10uf kondingen.
För att kunna koppla in två mickar i den ena av dessa två uppsättningar läste jag att man bara kan parallellkoppla dem, men att man då skulle halvera motståndet för att få samma ström. Kan detta verkligen stämma? Hur fungerar kapseln isf? Personligen tycker jag man borde dubbla motståndet, om man kan betrakta kapseln som ett "motstånd", vilket man väll borde kunna?...
Något jag skulle önska är att man kan ha samma batteri till de båda kretsarna. Kanske skulle det gå att lösa med ett par dioder eller en smartare placering av potarna?
Förstår att detta inlägg kanske verkar lite opåläst, men det är lite för mycket saker på en gång som jag är osäker på för att jag ska kunna få ihop detta själv.. Vågar heller inte riktigt experimentera och riskera att bränna ljudkortet. Vore mycket tacksam om någon kan hjälpa till att bara reda ut en liten del av mina funderingar!
PS: Om någon vill kika på databladet till mick-kapseln finns det här:
http://www.panasonic.com/industrial/com ... _b_dne.pdf