Har börjat med att bygga en simulator som ska tilta i två axklar höger, vänster upp,ner
Har hittat lite info om att bygga ett kontrollkort för motorerna men min kunskap är inte den bästa därför jag vänder mig hit för lite hjälp och stöttning.
Skriver här lite progress:
I skrivandets stund är jag bara i startgroparna i simulatorns vagga.
Delarna till ramen och kretskorten är beställda. De elektriska komponenterna är en helt annan historia då. Grundaren skrivit allt på engelska och mitt engelska fack vockabulär är inte det bästa. Har lyckats plocka ihop nästan hela listan till första kontrollkortet.
Har skickat två pdf:er till elfa och bett dom att kolla vilka saker dom har som jag är på jakt efter. Så förhoppningsvis hör dom av sig dom senaste dagarna om detta.
Kontrollkorten är färdiga att hämtas när som helst och pvc rören väntas att landa hos mig på onsdag. Så det är det preliminära start datumet för mitt projektbyggande.
el komponenterna är nu äntligen hittade, mestadels vargefall. var inte det lättaste att hitta alla delar på en tysk sida, men billigt blev det vargefall. så nu ska det bara betalas så är dom på väg hem till mig.
några delar blir jag tvungen att ta från elfa då dom var slut på den tyska sidan.
Budget:
Det slutgiltliga priset för projektet bara stiger och stiger för varje dag som går.
Men det är ju inte så oväntat heller. Men det blir ändå billigare än en kommersiell produkt.
Ritningar till ramen 75:-
Pvc rör och delar 2300:-
Tillverkning av kontrollkort 600:-
Inköp av elektronik komponenter 600:-
Inköp av vindrutetorkar motorer ?
Inköp av diverse monterings detaljer ?
Gah.... Har stora problem med min rörleverantör. Han verkar ha shabla till det med mina rör. Vet imte vad jag ska tro om honnom längre. Fan mima rör är nere i checkien och snurar och ingen vet var...... :'(
Kom på för ett tag sedan att jag behövde en racingstol. gick ut på blocket och hitta två för 500 som det bara var formen kvar av. jag och ägaren av dessa kom överens, men hux flux skar det sig. så jag beslutade mig för att göra en egen. så nu klipps det och klistras det för fullt i väntan på mina vilsna paket....
Nu börjar projektet

3D Model av stolen

106 st A4 uskrivna redo för att skäras ut

så ser malen ut på en av sidorna

Första delen ihopsatt

efter 54 A4 utskurna ger jag mig för idag, får ringa in tunga arteleriet imorgon

Nu har rören kommit och jag har dragit igång med att bygga ramen till simulatorn, den är i princip färdig nu är lite småtjaffs kvar innan den är komplett. Tog 10 timmar att sätta ihop den

Inventering av rördelar allt var med

Första kortsidan färdig

Förstärkningarna färdiga på bägge kortsidorna

Ihopsättningen av yttre ramen färdig

Ihopsättning av första inneramen

Innerramen fastsat på yterramen och fullt snurrbar i 360 grader

Blev inge bra med pappersmallarna jag skulle ha polyester på fick tänka om lite gran. Tog sidorna och ryggstödet och sågade ut dom i 10 mm plyfa istället

Inte den finaste modellen men hade bara en tigersåg med dåligt blad

intäkt med en sopsäck så man kan ta ur den utam problem

Första lagren med glasfiber på. Ska låta det torka och ta ett par till.
Lite bilder på stolen ska på med ett par lager med glasfiber till innan den är klar ska göras lite hål för bälte och så vidare. måste säga att lägga en sopsäck på mallen funka klockrent. trodde den skulle fastna på polyestern och glasfibret men det gjorde det verkligen inte.

Nu har det hänt lite saker. Har satt ihopp hela simulator ramen äntligen så nu ska det bara sättas fas två vindrutetorkar motorer. Men nu är stommen klar.
Har börjat kolla lite på lite stolsklädsel nu, är dock ingen möbeltapeserare men jag blev nöjd med resultatet

Har även fått hem något som nog ni är intresserade av kretskorten

Så här kommer bilderna

Rygstödet

Fejkläder är grejer det, stötte på patrull här när jag skulle sy ihopp det men det lösetes
Efter lite svordommar

Hur funkar en sådan här

Nålat och klart bara att ta ur stoppningen och köra på

Ihoppsättning av stolen med ramen

Så då var allt ihoppsatt

Sist men inte minst styrkortet. Jag har ett par defekter på Ett par ställen som måste fixas.
Dock fanns de med på mallen för kortet med vilket är lite skumt tycker jag