Mitt första elprojekt ( joyrider simulator )

Berätta om dina pågående projekt.
Melzk

Mitt första elprojekt ( joyrider simulator )

Inlägg av Melzk »

Hej

Har börjat med att bygga en simulator som ska tilta i två axklar höger, vänster upp,ner
Har hittat lite info om att bygga ett kontrollkort för motorerna men min kunskap är inte den bästa därför jag vänder mig hit för lite hjälp och stöttning.

Skriver här lite progress:

I skrivandets stund är jag bara i startgroparna i simulatorns vagga.
Delarna till ramen och kretskorten är beställda. De elektriska komponenterna är en helt annan historia då. Grundaren skrivit allt på engelska och mitt engelska fack vockabulär är inte det bästa. Har lyckats plocka ihop nästan hela listan till första kontrollkortet.
Har skickat två pdf:er till elfa och bett dom att kolla vilka saker dom har som jag är på jakt efter. Så förhoppningsvis hör dom av sig dom senaste dagarna om detta.

Kontrollkorten är färdiga att hämtas när som helst och pvc rören väntas att landa hos mig på onsdag. Så det är det preliminära start datumet för mitt projektbyggande.

el komponenterna är nu äntligen hittade, mestadels vargefall. var inte det lättaste att hitta alla delar på en tysk sida, men billigt blev det vargefall. så nu ska det bara betalas så är dom på väg hem till mig.
några delar blir jag tvungen att ta från elfa då dom var slut på den tyska sidan.

Budget:

Det slutgiltliga priset för projektet bara stiger och stiger för varje dag som går.
Men det är ju inte så oväntat heller. Men det blir ändå billigare än en kommersiell produkt.

Ritningar till ramen 75:-
Pvc rör och delar 2300:-
Tillverkning av kontrollkort 600:-
Inköp av elektronik komponenter 600:-
Inköp av vindrutetorkar motorer ?
Inköp av diverse monterings detaljer ?

Gah.... Har stora problem med min rörleverantör. Han verkar ha shabla till det med mina rör. Vet imte vad jag ska tro om honnom längre. Fan mima rör är nere i checkien och snurar och ingen vet var...... :'(

Kom på för ett tag sedan att jag behövde en racingstol. gick ut på blocket och hitta två för 500 som det bara var formen kvar av. jag och ägaren av dessa kom överens, men hux flux skar det sig. så jag beslutade mig för att göra en egen. så nu klipps det och klistras det för fullt i väntan på mina vilsna paket....

Nu börjar projektet

Bild
3D Model av stolen

Bild
106 st A4 uskrivna redo för att skäras ut

Bild
så ser malen ut på en av sidorna

Bild
Första delen ihopsatt

Bild
efter 54 A4 utskurna ger jag mig för idag, får ringa in tunga arteleriet imorgon ;) då vi skär ut det sista och börjar sätta ihop den.

Nu har rören kommit och jag har dragit igång med att bygga ramen till simulatorn, den är i princip färdig nu är lite småtjaffs kvar innan den är komplett. Tog 10 timmar att sätta ihop den :)
Bild
Inventering av rördelar allt var med
Bild
Första kortsidan färdig
Bild
Förstärkningarna färdiga på bägge kortsidorna
Bild
Ihopsättningen av yttre ramen färdig
Bild
Ihopsättning av första inneramen
Bild
Innerramen fastsat på yterramen och fullt snurrbar i 360 grader :)

Blev inge bra med pappersmallarna jag skulle ha polyester på fick tänka om lite gran. Tog sidorna och ryggstödet och sågade ut dom i 10 mm plyfa istället

Bild
Bild
Inte den finaste modellen men hade bara en tigersåg med dåligt blad ;)

Bild
intäkt med en sopsäck så man kan ta ur den utam problem

Bild

Bild

Bild

Första lagren med glasfiber på. Ska låta det torka och ta ett par till.

Lite bilder på stolen ska på med ett par lager med glasfiber till innan den är klar ska göras lite hål för bälte och så vidare. måste säga att lägga en sopsäck på mallen funka klockrent. trodde den skulle fastna på polyestern och glasfibret men det gjorde det verkligen inte.
Bild
Bild

Nu har det hänt lite saker. Har satt ihopp hela simulator ramen äntligen så nu ska det bara sättas fas två vindrutetorkar motorer. Men nu är stommen klar.

Har börjat kolla lite på lite stolsklädsel nu, är dock ingen möbeltapeserare men jag blev nöjd med resultatet :)

Har även fått hem något som nog ni är intresserade av kretskorten :)
Så här kommer bilderna :)

Bild
Rygstödet :)

Bild
Fejkläder är grejer det, stötte på patrull här när jag skulle sy ihopp det men det lösetes
Efter lite svordommar

Bild
Hur funkar en sådan här ;) notera min enormt sexiga tråd jag använder

Bild
Nålat och klart bara att ta ur stoppningen och köra på

Bild
Ihoppsättning av stolen med ramen

Bild
Så då var allt ihoppsatt :)

Bild
Sist men inte minst styrkortet. Jag har ett par defekter på Ett par ställen som måste fixas.
Dock fanns de med på mallen för kortet med vilket är lite skumt tycker jag
Senast redigerad av Melzk 18 september 2011, 14:25:39, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Re: Mitt första elprojekt ( joyrider simulator )

Inlägg av Cano »

Spännande att se!
Har för mig att det är några andra här på forumet som byggt något liknande.
Själv har mitt egna simulator projekt varit 90% färdigt de senaste 4 åren, alltid något annat som kommer emellan. :roll:

Välkommen till forumet!
Melzk

Inlägg av Melzk »

Man får tacka. Alltid roligt med att folk tycker jag gör intressanta saker :)

Kommer med lite mer info här

Själva simulatorn: http://www.acesim.com/main.html
köpte ritningarna där och har precis lyckats få tag på alla rördelar till den

Till själva motoriseringen finns två alternativ

Tronic's hemma snickrade programkort: http://www.x-simulator.de/forum/tronic- ... -t559.html

Polou JRK12v12 http://www.x-simulator.de/forum/pololu- ... t=JRK12v12

JRK12v12 är en färdig motor kontroll för usb anslutning medans Tronics kort har stöd för två motorer på samma kort men har paralellanslutning

Dessa kort kopplar man sedan samman med tex vindrutetorkar motorer som sedan driver en vajer som löper mellan två hjul som si,ulatorn sitter imellan

Så det är dessa två jag vill ha hjälp och stöttning med...
Förhoppningsvis står min simulator klar lagomt till jul :D då jag redan köpt det dyra i bygget.
Melzk

Inlägg av Melzk »

Låg här nu i min ensamhet och gick igenom elcheman och ritningarna över programkorten Tronic har byggt på x-simulator.de

Är ju inga större svårigheter att löda ihop korten, men det finns ju ett annat problem.
Att göra kretskorten. De är ju inte svårt i sig men det krävs ju lite rutin och så ska man ha utrustningen till det.

Någon som känner sig manad att hjälpa mig med det. Jag fixar plåtar och utskrivna oh blad att ha som negativ vid exponeringen.

Bara jag får till detta så är det bara att beställa komponenterna till korten sen.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Intressant projekt, vad är det för motorer du ska använda? Räcker det med torkarmotorer?

Om du skriver in i din profil var du bor så får du nog mer napp på mönsterkorts tillverkningen.

Lycka Till
/DeVille
Melzk

Inlägg av Melzk »

Efter att ha haft en sömlös natt så har jag gått igenom tronics tråd på x-simulator plus lite andra trådar och vanligast verkar det vara med vindrutetorkar motorer

Så det får väl bli med det det är antagligen billigast också.

Angående hjälp med kontrollerkorten är jag villig att skicka med om det skulle knipa ;)
Ska börja med att sammla ihop de olika komponenterna nu idag :)
Melzk

Inlägg av Melzk »

lite update

har varit i kontakt med leverantören av mina pvc rör
har varit lite krångligt med posten då dom inte viljat frakta mina rör då dom har varit så långa
men nu verkar det ha löst sig och dom ska dimpa ner på onsdag :)

fan vad gött kan knappt vänta tills dom kommer :)
Melzk

Inlägg av Melzk »

Hittade ett stället i karlstad som etsar mönsterkort
PcbManu.com Någon som hört talas om dessa gossar.

Enligt mina beräkningar så ska det gå på ca 500 spänn
För mina tre kort jag ska ha etsade

Billigt jämnfört med om jag skulle köpa alla saker och göra själv

Edit: skulle behöva lite hjälp med översätning av lite
Komponent namn. Min fackengelska är inte den bästa. Länkar till två pdf:er

http://www.x-simulator.de/forum/downloa ... php?id=614

http://www.x-simulator.de/forum/downloa ... php?id=328

Skulle vara oerhört tacksam om någon skulle kunnaöversätta de engelska komponent namnen till svenska

Edit: har färdiga kontroll kort nu som jag har beställt. Ska hämta dom under veckan
Förhoppningsvis får jag pvc rören med så man kan börja projektet så det kan få komma lite bilder till denna tråkiga tråd :)
Melzk

Inlägg av Melzk »

Uppdate... En tråkig en :( min rör leverantör ringde idag... Vet ni vad han sa.
Ja jag vet inte hur jag ska säga det men en av våra medarbetare har kört över dina rör med vår gaffeltruck

Fatta vad förbannad jag blev... Tar nogt ett par dagar extra nu, jag som hade planerat att börja bygga imorgon :(
labmaster

Inlägg av labmaster »

hm..., i vilket sammanhang är det viktigt att översätta komponentnamnen till svenska? Det finns ju fina bilder på alla komponenter så det borde inte vara så svårt att få ihop konstruktionen med utgångspunkt i detta.
Melzk

Inlägg av Melzk »

Att imina kunskaper är lite begränsade i vad komponenterna heter
Men jag har eventuellt hittat allt som jag behöver.

Har bara lite problem med motståndena. I beskrivningen står det att det ska vara
1/4 w och jag hittade bara 1/2w har det någon större betydelse tex:

47k ohm 1/4w 1% och jag har hittat
47k ohm 1/2w 5%

Fan ej några andra på den sida jag beställt alla kompnenter
labmaster

Inlägg av labmaster »

Aha, jag förstår du behövde översättningen för att eventuellt kunna beställa från svenska sidor.

Nåväl 0,5W är större än 0,25W så det har ingen betydelse ur effektsynpunkt. Däremot är 5% nogrannhet sämre än 1% så där kan det bli ett problem om det är kritiskt.
Melzk

Inlägg av Melzk »

Okej. Va bra vet att motstånden kan bränna om man går ner i effekt
Men jag har ju aldrig gått upp som sakt. Vad menar du med "kritiskt"?

Sen har jag en fråga till det är en del som jag inte kan få tag på
Ser ut som något slags motstånd men hittar ingen motsvarighet till det
Tänkte om du har pejl på vad det är för något.

Den är med i avr pdf:en jag länkade och heter L 10uH
Jag tycker det verkade som ett motstånd men det står ju (inductor och coil choke. in micro henry)

Det är sista delen jag behöver förutom lite kabelanslutningar till datorn och lite småkrafs som kjell & co har
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det är en spole på 10 µH.
Melzk

Inlägg av Melzk »

YES!!!!!!!

Äntligen fick man klarhet i detta google translator skrev spole men reött som jag var trodde jag inte det stämde"var i en annan värd" :doh:

Bra då kan jag beställa dom sista delarna från elfa så är det bara att börja sen fan vad gött

Nästa del i projektet är att jag ska isolera jordkabeln i windrutetorkar motorerna
Det är däremot en helt ny grej för mig någon som vill förklara utrycket "isolera jordkabeln"
Skriv svar