TNCserver överföringsfel. Heidenhain. Tror jag blir tokig.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
cinc

Re: TNCserver överföringsfel. Heidenhain. Tror jag blir toki

Inlägg av cinc »

Jag har ingen aning om vad för komponent som gav upp.

Enbart nätverkskortet kostar ca. 2000:- har jag för mig.
Cimcoprogrammet kostar nog några tusingar mer... :(

Du kan nog ringa Heidenhain i Stockholm och fråga om hjälp.
Dom är otroligt hjälpsamma och kunniga på telefonsupport.
Jag har pratat med en tjej som heter Anita som hjälpt mig vid flera olika tillfällen.
Vet ej om hon jobbar kvar där, men du kan nog börja fråga efter henne så få du nog hjälp.
Dom har aldrig tagit betalt för telefonsupport av mig eller nån annan jag känner.

Det bästa är om du kan stå vid påslagen maskin och dator om du ringer så går det lättare.
cinc

Inlägg av cinc »

Visst ja...!

Du kan kanske prova med att ta hem TNCremo från Heidehains sida: http://content.heidenhain.de/filebase/
Har du tur så kanske det funkar bättre.

Det körde jag med förut.
Jag har bekanta som kör med detta program ännu.
Ser lite gammalt och meckigt ut men det funkade iallafall...
sniffer

Inlägg av sniffer »

TNCremo och TNCserver är de mjukvaror jag kör. TNCremo vet jag dock inte riktigt hur jag skall konfigurera, men TNCserver har jag kört hela tiden. Å de är i samma paket från Heidenhain. De jag även har bild på.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag kollar direkt imorgon bitti vad vi kör för inställningar. Men för att verifiera, visst är det en "fullkopplad" kabel du har? D.v.s. inte bara RxD, TxD och Gnd, utan även RTS och CTS, och kanske även DTR och DSR? Alltså kopplad ungefär som följande (har ikväll ingen möjlighet att kolla om bilden är 100% korrekt):
Bild
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Walle har helt rätt, kolla kabeln!

Jag brukar köra nedan på min Sinumerik och vet att min maskin kan krågla om det är hög hastighet.
Från Pc com1 9-polig till maskinen com1 25-polig. 1200 even 7 databitar ,2 stoppbitar och RTS allså inget Xon/Xoff
Programmet jag kör är Bobcad V20.0 men det funkar bra med gratisprogrammet från AGG Software
Min maskin måste startas om för att de nya värdena skall gälla!

http://www.aggsoft.com/dnc-precision/download.htm
sniffer

Inlägg av sniffer »

Walle skrev:Jag kollar direkt imorgon bitti vad vi kör för inställningar. Men för att verifiera, visst är det en "fullkopplad" kabel du har? D.v.s. inte bara RxD, TxD och Gnd, utan även RTS och CTS, och kanske även DTR och DSR? Alltså kopplad ungefär som följande (har ikväll ingen möjlighet att kolla om bilden är 100% korrekt):
Bild
Jag skall dubbelkolla kabeln. Men jag är ganska säker på att det är den uppkopplingen jag kör.
cinc

Inlägg av cinc »

Det är väl så att man sköter överföringen från pc:n?
Skärmsläckare och olika energisparfunktioner är avstängda på både pc+tnc antar jag.

Om jag tolkar TNCserverfönstret rätt så tycks det komma fram några rader eller tecken...?
Det kan bli konstigt om man har missat i början eller slutet på nc-programmet som ska överföras har jag för mig.

Har du testat att föra över filer som har förts över förut?
Går det inte tanka från maskin till pc heller?
labmaster

Inlägg av labmaster »

När det uppstår fel i kommunikationen mellan två datorenheter är det viktigt att göra systematisk felsökning.

Det går att dela upp problemet i flera nivåer där den lägsta nivån är de elektriska signalnivåerna. Högsta nivån är applikationsprogrammet som exempelvis TNCremo och TNCserver.

Varje nivå måste analyseras var för sig och första steget är att kontrollera kabeln. Andra steget är att prova om det kommer någon respons från mottagarsystemet, i detta fall NC-maskinen.

För att kunna verifiera om det kommer något från NC-maskinen bör man veta lite om kommunikationsprotokollet. Exempelvis om NC:n skall svara på någon speciell teckensekvens bestående av ett eller flera tecken. Man bör samtidigt kontrollera att överföringshastighet, antal data- och stopbitar samt handskakning är korrekt inställt i NC:n. När detta är kontrollerat och eventuellt justerat startar man en terminalemulator (HyperTerminal om man kör windows) och ställer in samma hastighet, data- och stopbitar samt handskakning i emulatorn. Därefter kopplar man upp terminalemulatorn mot NC:n och skriver de tecken som NC:n reagerar på. Det kan exempelvis var ett escape-tecken eller något annat. Om man får förväntat svar fungerar seriekommunikationen. Eljset får man göra en djupare analys av de elektriska signalerna genom att mäta. Jag använder oftast ett oscilloskop eftersom jag tycker det är smidigt.

Klarar man inte av terminalemuatorn bör man söka hjälp av någon som kan komma på plats och visa hur man gör.

Konklusion: Det är ingen idé att börja stöka med programvara på högsta nivån innan man har klart för sig att underliggande nivåer fungerar.
cinc

Inlägg av cinc »

Det tycks finnas någon kontakt mellan pc och tnc.
Sniffers första inlägg verkar visa att program "AVGASH.H" har börjat överföras.
Därför undrade jag om man sköter överföringen från pc eller tnc.

Heidismaskinen som jag jobbar mest med har nätverkskort och där styr jag filhämtningen från tnc.

Jag kommer inte ihåg hur man gör när man tankar med TNC-remo och den kabeltyp som Sniffer anväder.
Men jag tror det sköts från pc..... :roll:

Vissa Fanucmaskiner jag kör sköter man detta från pc+cnc.
Då skriver man in namnet på filen som ska hämtas i cnc och ser till att den filen finns framme för hämtning i pc.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Sorry, har inte hunnit kolla inställningarna förrän nu. Men jag mindes helt fel i.a.f.

De här inställningarna kör vi med:

BPS: 38400
Data bits: 8
Parity: None
Stop bits: 1
Flow control: none

Och på avancerade inställningar:

Use FIFO buffers: kryss
Receive buffer: low
Transmit buffer: low

Vi kör med TNCremoNT och server. Hämtning av fil sköts från TNC, ej från PC.
cinc

Inlägg av cinc »

Hur har det gått?
sniffer

Inlägg av sniffer »

Dålig. Står på samma ställe idag. Sitter just nu å mäter upp kretsarna i kedjan. Finns inte så mycket annat jag kan komma på att ge mig på som det ser ut nu.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Liknande fel vid överföring på sinumerik 810M visade sig vara problem med porten i datorn.
Det gick att få fram en påbörjad överföring men aldrig hela progam, ny port/dator löste problemet.
sniffer

Inlägg av sniffer »

Nu har jag ju i så fall sabbat 2 datorer på rad. Kan det verkligen vara möjligt?
Kollade även upp idag va den riktiga interface-kretsen hette. Alltså andra kretsen i slingan. Den kretsen som hanterar RS232 till TTL-logic. Tycker inte jag skall behöva rota längre in i kredjan. Men hur som helt så har jag tagit fram databladet till denna krets:
http://doc.chipfind.ru/html/sipex/sp206ct.html

Kan det vara något tjall med denna då tro..

För att jag skulle ha lyckats skrota 2 datorers comport ser jag lite som omöjligt då jag inte gjort någon förändring sen innan på varken kabelinterface eller annat.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Har du inget annat du kan köra mot -modem, ga:skrivare mm. Det finns LED kontakter som passar direkt på
pc-Rs232 och ger dej info direkt.
Här finns mycket info:
http://www.camiresearch.com/Data_Com_Ba ... chor459474
Skriv svar