Förslag på snabb op-amp med logiknivåer

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Förslag på snabb op-amp med logiknivåer

Inlägg av AntiZ »

Som ämnet säger så leter jag efter någon op-amp som klarar en eller ett par MHz.

Andra krav är att den ska matas med 5 volt (single supply som man säger).
Gärna finnas med flera op-ampar per kapsel (gärna 4).

Tanken är att den ska leva ihop med en avr, och med mitt gamla philips PM 3233 (10 MHz oscilloskop) så har jag mätt stigtiden på pulserna på AVR pinnarna till mellan 20-40 ns. Har någon en bättre uppgift?

Så slewrate borde vara bättre än 250 Volt/µs (om jag inte tänker fel, 5 volt på 20 ns => 0,25 volt per ns...)

Självfallet ska den vara billig :)
bearing

Re: Förslag på snabb op-amp med logiknivåer

Inlägg av bearing »

Ska du använda den som förstärkare eller komparator?

Komparatorer har betydligt bättre slew-rate än operationsförstärkare.

Vad har oskilloskopets ingångsfilter för stigtid?
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Tanken är att kunna ha dem dels som spänningsföljare, men även för att få till "skarpa" och fina pulser (komparator då antar jag).

Ev. som del i aktivt filter.

Men spänningsföljare är väl det jag kommer labba med till att börja med (lyssna på signaler utan att belasta källan).
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Kolla på Analog Devices eller Linear Technologys opamp-sök-verktyg på respektive hemsida. De har ett gäng operationsförstärkare som klarar kraven, t ex ADA4851 eller LT6207.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Stigtiden beror bl.a på belastningen också..
Kanske kan vara värt att fastställa utgångens kapacitans för att kunna räkna på det.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Fast det låter ju som att det mest är frågan om en inpinne på en MCU rakt av. Alla opampar med nån slags självrespekt uppfyller slew rate-specen med bra mycket mer last än så.

Däremot så tror jag personligen att AntiZ bara biter sig själv i svansen med det där kravet på 250V/us. Mest eftersom layouten kommer att börja spela roll med opampar i den fartan, och en hel del i den genren har jobbiga ingångar som inte alls funkar på nåt "idealt" sätt, plus lite tajtare (om än inte så jobbiga) krav på avkopplingen än vanligt. Använd rätt opamp till rätt jobb, och ta en komparator när du behöver en sån.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Är detta något? http://html.alldatasheet.com/html-pdf/4 ... 213FS.html Har några såna ytade liggande som kostar nästan inget. Eller nån annan av oparna här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... de&start=0

Jag tror att jag har fler än 4st op213, kan kolla efter om du vill.

EDIT: länk och omskrivning
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

kasfrosk: Nu kanske 250V/µs är i överkant, men det borde väl inte skada om opamen klarar den hastigheten? Eller blir det konstiga fenomen som är svåra att bemästra?
Belastningen blir mcu och adc.

X-IL: Ska kolla upp länken lite närmre, synd att det är ytade kretsar (så mycket merjobb vid labb). Men det ska väl inte vara något hinder. Återkommer.
bearing

Inlägg av bearing »

Anledningen till att standard operationsförstärkare har långsamma flanker är att de ska vara stabila i de allra flesta förhållanden. Med snabbare flanker är det lätt att få översväng och efterföljande ringningar. Det handlar om regulatorer med lågt P-värde resp. högt.

En A/D i en enkel uC brukar ju inte vara särskilt snabb. Varför måste förstärkaren vara så snabb?

Med 5V matningsspänning och 1MSps behövs väl bara drygt 5V/us. I de flesta fall lågpassfiltreras ju dessutom signalen innan, vilket minskar kraven på operationsförstärkaren.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

bearing: Vad jag har provat med är att koppla en opamp som spänningsföljare ut ifrån en mcu.
Resultatet på de jag testade var inte speciellt snyggt ens vid 500 kHz (har inte vilka opampar jag testade framför mig nu, men de klarade runt 1 till 9 V/µs).
Därför tänkte jag att det vore bra med lite mer fart i den. Men det kanske blir andra problem om man väljer för snabb för applikationen (om man inte konstruerar kopplingen runt den mer komplex).

X-IL: ska skicka ett PM.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Vad är det du ska driva med utgången från opampen som kräver snygga flanker? Det kanske är bättre med nån slags linjedrivare eller en komparator?
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Jo, det låter som du skulle ta en vanlig logikrets till det där.

Eller eventuellt en MOSFET-drivare, jag har fått den där frågan förr från folk som har velat driva gatespänningen med en opamp, trots att det bara är switchning det är frågan om. Nu säger jag inte att det är det just du vill, men om det nu skulle vara så här, tänk om. Man vinner inget på att styra den spänningen mot att bara driva den.

Vad det gäller opampar så... Dom gamla trotjänarna, typ 324:or eller till och med 741:or är oanvändbara i många applikationer mycket på grund av den ruttna slew-raten, men det innebär inte att du måste gå upp 3 tiopotenser. 25V/us är mer än tillräckligt för det mesta jag tror du tänker hitta på. (Det tar emot lite att ge det rådet just nu, eftersom jag precis satt och letade efter CF-opampar med mer än 1000V/us. Men då det var inte världens vanligaste applikation heller ;)

Tar du i för mycket med fartan på opamparna så kommer du få "konstiga" problem med avkopplingen, till exempel. På förstärkare med lite klipp i så räknas även matningspinnarna som inportar, och du får tänka i alla fall lite grann när du layoutar kortet. Glöm att bygga med dom på labbdäck. (Veroboard är förresten också i princip omöjligt. Luftbygge däremot, är The Shit, i dom här sammanhangen.) Och nåde dig om du bygger så att det blir för mycket strökapacitans på ingången på en riktigt snabb en, eller tror att det går att ha 100k i återkopplingen där. Det blir allt från ofunktion till rökutveckling då.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Luftbygge däremot, är The Shit, i dom här sammanhangen.

I vanlig ordning har jag inte mycket egen kunskap att bidra med, så jag undrar om du skulle vilja ge exempel? Oss androm till varnagel, liksom.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Nja, jag är ju ingen mästare, jag gör bara saker Tillräckligt Bra(tm). Men visst, jag har byggt några grejor som behövde rejält med bandbredd, och prototypen, med komponenter lödda rakt på ett stort jäkla jordplan och sladdar dragna kors och tvärs kortaste vägen i luften, funkar i princip alltid lite bättre. Det stämmer med teorin också, så det är ingen överraskning eller så. Bara irriterande, eftersom det är "aningens" lättare att bygga ledare i banor på kretskort.

Jag är ju inte världens bästa referens, men kolla apnötter från folk som verkligen vet vad dom håller på med, inom analogelektronik. (Till exempel ett par som nyligen sorgligt nog trillade av pinn.) Dom byggen som kräver lite spätta i förflyttningen av elektronerna är nästan alltid byggda som luftbyggen, på bilderna.

Edit: Fast det här har förstås inget att göra med avkoppling och sånt, du bara distraherade mig med ett intressant spörsmål :)
Det är faktiskt lättare att fixa bra matning med bra avkoppling på ett (flerlagers) kretskort.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Denna (http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0&start=15) kapade tråd handlar om det jag ska ha opamparna till.

clamar: Det går nog att ersätta ett par av "späningssniffare" med logikkretsar. Men andra ska vara till filter (Kanske inte behöver så snabba då ev. Men flera hundra volt i slewrate var kanske lite överdrivet).

Tanken är (var) att kunna läsa av en fotodiod med runt 1MHz. Men med filter blandare och vad det nu heter så kommer kanske kraven på opampen minska.

Men att bygga på labdäck verkar rätt dåligt när man kommer till höga frekvenser och låga spänningsnivåer.

Jag får labba vidare lite med de nya opamparna av X-IL och se vilka frågor som dyker upp.

Tack!
Skriv svar