Nja, jag är ju ingen mästare, jag gör bara saker Tillräckligt Bra(tm). Men visst, jag har byggt några grejor som behövde rejält med bandbredd, och prototypen, med komponenter lödda rakt på ett stort jäkla jordplan och sladdar dragna kors och tvärs kortaste vägen i luften, funkar i princip alltid lite bättre. Det stämmer med teorin också, så det är ingen överraskning eller så. Bara irriterande, eftersom det är "aningens" lättare att bygga ledare i banor på kretskort.
Jag är ju inte världens bästa referens, men kolla apnötter från folk som verkligen vet vad dom håller på med, inom analogelektronik. (Till exempel ett par som nyligen sorgligt nog trillade av pinn.) Dom byggen som kräver lite spätta i förflyttningen av elektronerna är nästan alltid byggda som luftbyggen, på bilderna.
Edit: Fast det här har förstås inget att göra med avkoppling och sånt, du bara distraherade mig med ett intressant spörsmål

Det är faktiskt lättare att fixa bra matning med bra avkoppling på ett (flerlagers) kretskort.