Parallellkopplade Fettar, termisk resistans

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Parallellkopplade Fettar, termisk resistans

Inlägg av AndersG »

Visst måste det vara så att om jag tex parallellkopplar tre mosfettar så kommer jag att få en termisk resistans från junction till fläns som är en tredjedel?

Tes om jag skall köra 60A genom en IRL3705 som har en Nominell RDSon om 8mOhm x 1,5 om jag antar 100C. Termisk resistans junction-case + case-sink är 1,64. Borde inte detta bli 0,55 om jag har tre i parallell?
Jonas L

Re: Parallellkopplade Fettar, termisk resistans

Inlägg av Jonas L »

Är det inte lättare att räkna med en tredjedel av strömmen så du hanterar varje trissa för sig? Det blir samma sak, men det är lättare att förstå var värdena kommer ifrån och att lägga in eventuella mellanlägg/kylpasta.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den termiska resistans är den samma men effekten är 1/3-del per transistor. Och är det samma kylfläns är den totala temperaturhöjning på flänsen oförändrat.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo, jag vet, men ibland kan övergången trissa-fläns vara en mera begränsande faktor, därför funderade jag.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fördelar sig effekten verkligen så symmetriskt och fint vid parallellkoppling ?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Fettar har ju den egenheten att RDSon ökar med ökande temperatur, så det har en tendens att fördela sig.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Icecap skrev:Den termiska resistans är den samma men effekten är 1/3-del per transistor. Och är det samma kylfläns är den totala temperaturhöjning på flänsen oförändrat.
Jämfört med en enda transistor blir ledningsförlusten 1/9 per transistor eller totalt 1/3 av det ursprungliga pga den minskade resistansen i parallellkopplingen!
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Det är klart junctionresistansen blir mindre, du får ju tre gånger större kontaktyta. ;)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Det var litet så jag resonerade. TO220 trådar ser hemst tunna ut... Så att sprida på två eller tre kan aldrig vara fel. enda nackdelen är väl att gatekapacitansen ökar, en detta är frågan om statisk switchning, på och av. Inga MHz direkt.
Skriv svar