Parallellkopplade Fettar, termisk resistans
Parallellkopplade Fettar, termisk resistans
Visst måste det vara så att om jag tex parallellkopplar tre mosfettar så kommer jag att få en termisk resistans från junction till fläns som är en tredjedel?
Tes om jag skall köra 60A genom en IRL3705 som har en Nominell RDSon om 8mOhm x 1,5 om jag antar 100C. Termisk resistans junction-case + case-sink är 1,64. Borde inte detta bli 0,55 om jag har tre i parallell?
Tes om jag skall köra 60A genom en IRL3705 som har en Nominell RDSon om 8mOhm x 1,5 om jag antar 100C. Termisk resistans junction-case + case-sink är 1,64. Borde inte detta bli 0,55 om jag har tre i parallell?
Re: Parallellkopplade Fettar, termisk resistans
Är det inte lättare att räkna med en tredjedel av strömmen så du hanterar varje trissa för sig? Det blir samma sak, men det är lättare att förstå var värdena kommer ifrån och att lägga in eventuella mellanlägg/kylpasta.
Den termiska resistans är den samma men effekten är 1/3-del per transistor. Och är det samma kylfläns är den totala temperaturhöjning på flänsen oförändrat.
Jo, jag vet, men ibland kan övergången trissa-fläns vara en mera begränsande faktor, därför funderade jag.
Fördelar sig effekten verkligen så symmetriskt och fint vid parallellkoppling ?
Fettar har ju den egenheten att RDSon ökar med ökande temperatur, så det har en tendens att fördela sig.
Jämfört med en enda transistor blir ledningsförlusten 1/9 per transistor eller totalt 1/3 av det ursprungliga pga den minskade resistansen i parallellkopplingen!Icecap skrev:Den termiska resistans är den samma men effekten är 1/3-del per transistor. Och är det samma kylfläns är den totala temperaturhöjning på flänsen oförändrat.
Det är klart junctionresistansen blir mindre, du får ju tre gånger större kontaktyta. 

Det var litet så jag resonerade. TO220 trådar ser hemst tunna ut... Så att sprida på två eller tre kan aldrig vara fel. enda nackdelen är väl att gatekapacitansen ökar, en detta är frågan om statisk switchning, på och av. Inga MHz direkt.