Problem med Niigata verktygsmagasin

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Problem med Niigata verktygsmagasin

Inlägg av säter »

ds77:
Ja, det där verkar ju vara info om "mitt" relä.
Det hade varit intressant med ett datablad, så man kan leta en ersättare med samma pinout.

labmaster:
Jag har inte tänkt slakta det defekta kortet.
Det måste repareras, så att man har ett i reserv nästa gång "det är klippt".
I värsta fall får man försöka flytta Relä 18, och låte det vara tomt där.

Jag vart just påmind om att jag har en annan defekt del till denna maskin som måste felsökas och repareras.
Lätt att sådant här blir liggande. :badgrin:

methuso:
Får jag fatt i ett nytt relä, då är nog det bästa metoden.
Måste jag återanvända Relä 18, då blir det svårare.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det är inte alltid som man tror. :tumner:
I dag var samma fel tillbaka, med nya kortet på plats.

Nu börjar det bli svårt, även med detta kort återställs felet enkelt med kylspray på Relä 7.
Undrar om det kan vara något spök med +5V?
2011_07091099.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster

Inlägg av labmaster »

"Undrar om det kan vara något spök med +5V?"

Fråga inte, mät direkt med ditt universalinstrument istället, mät också styrsignalen. Är du osäker på hur du skall tolka mätresultatet så skall du fråga, inte före. Så sa min gamla lärare på gymnasietiden för cirka 30 år sedan.

Notera att det inte alltid är som att kylspray ger hela sanningen, men den visar oftast var det kan vara fel eller åtminstone var i närheten det kan vara fel.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Fråga inte, mät direkt med ditt universalinstrument istället#
Jo, det är jag som tänker lite högt bara.

Jag har mätt inkommande 5V till kortet, den ligger på 4.94V (kanske lite i lägsta laget)
Testade även på växelströmsläget, där fick jag 0.02V, som planar ut till 0V efter ett par sekunder.

Skulle behöva mäta styrsignalen också. Då måste jag nog ha en medhjälpare som mindre skakis än mig.
Om fattar bilden rätt, ska det ligga +5V på både pin 2 och 3 när relät ska släppa?
Agwan

Inlägg av Agwan »

4.94V (kanske lite i lägsta laget)
Nä, det skall inte vara några som helst problem. 0,06V ligger säkert inom felmarginalen på instrumentet du mäter med dessutom.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det är bara DC du skall använda när du mäter i DC kretsar. 4,94V ligger inom marginalen för reläet så jag skulle tolka det som korrekt spänning.

Ja så kan man säga eller så vänder man på steken och säger att det är draget när det är nära 0 volt på pinne 2.

By the way, svaret på denna fråga kan du också få om du läser texten under figuren.

Om du aldrig får 5V på pinne 2 när magasinet snurrar på utan att stanna så är det fel på styrsignalen istället för på reläet. symbolen till vänster om pinne 2 kallas inverterare och det innebär att 5V på ingången till denna ger 0V på utgången där den sitter vid pinne 2. Sannolikt är det inte fel på inverteraren så du får leta vidare till komponenten före inverteraren i det fall styrsignalen på pinne 2 inte blir 5V så att reläet släpper.
labmaster

Inlägg av labmaster »

En annan sak, om även detta relä är trasigt eller fungerar lika dåligt som på det första kortet kan du köpa ett annat relä som du monterar på något finurligt sätt. Antagligen går det att konstruera ett litet adapterkort.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#En annan sak, om även detta relä är trasigt eller fungerar lika dåligt som på det första kortet#
Ja, det är ju klart, det finns ju mikroskopisk risk att det är samma fel på även detta kort.

Det kommer en kille i eftermiddag som ska hjälpa mig mäta styrspänningen.
Efter det vet man lite mer, och slipper gissa.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ok, då har vi mätt styrspänning.
När reläet har "fastnat", ligger det 0V över spolen. Dvs allt som det ska.
Det här lutar mot reläfel, även på detta kort, även om det är långsökt.

Jag har fått hugg på nya relän. Kommer med post i morgon. :tumupp:
Det här verkar väl rätt?
bildRelaomron Dc5v.JPG
I väntan på nya relän, har jag inte så mycket annat för mig än att testa ett 3:e kort, från ytterligare ett system på vinden.
Jag tycker fortfarande att det är ett "skummt" fel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det vore ju onekligen ett sammanträffande om båda korten gått sönder på exakt samma sätt, men just det reläet kanske är extra utsatt?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Säter jag måste ställa en rak fråga till dig, hoppas du inte misstycker.

Vill du ha hjälp från någon av oss forummedlemmar eller vill du bara berätta hur du på egen hand letar fel i din Niigata verktygsmaskin? Det blir som enklare att hjälpa dig om jag eller andra vet att du verkligen vill ha den hjälp du kan få.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag vill ha hjälp, eller åtminstånde ha ett bollplank.

Sedan får tråden ytterligare ett syfte, den utgör en slags servicejournal.
Man glömmer detaljer fort, och fel har en förmöga att återkomma.
labmaster

Inlägg av labmaster »

För att inte tala om den sociala biten :). Det blir ett engagemang och ett slags gemenskap runt ett specifikt problem.

Nåväl, helt klart verkar det lite skumt att två reläer har samma felsymptom. Det är samtidigt lite struligt att veta om kontakterna i ett relä verkligen är slutna när styrspänningen till reläet är inaktiv. I ditt fall 5V på pinne 2.

Samtidigt som jag skriver detta inlägg sitter jag och läser i tråden och försöker samla upp vad jag skulle vilja att du provar eller mäter men märker att det blir en väldans massa text att skriva. Jag tror att ett telefonsamtal blir bättre så kan du skicka in bilder och text i nästa steg för att berätta vad du gjort.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-jag måste ställa en rak fråga till dej labbmaster.
Du skriver "Vill du ha hjälp från någon av oss forummedlemmar eller vill du bara berätta..... "
Vad är det som hindrar att man söker hjälp både på ef och utifrån, det låter på dej som om antingen eller!
JAG kan inte bidra med något tekniskt i denna fråga men tycker att attityden är verkligen underlig.

För mej är det helt klart att folk som frågar på ef gör det för att de saknar kunnskap inte för att imponera.
Du får föklara dej om det stör dej när man söker hjälp från andra än ef kunnskapsbank.
Jag försvarar inte Säter i frågan utan vill bara veta hur du tänker. Jag tycker frågan är förnedrande.
Nu kan man läsa min text med agg men läs den som en som inte förstår vad du menar och vill veta mer :)
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Jag tycker det bara är bra med lite extra inlägg och bilder som beskriver vad som händer även om det inte finns några direkta nya frågor.

Hur mycket ström gick det genom reläets signalledare till maskinen när det vägrar bryta? Om du mäter en annan signalledning som är OK, går det lika mycket ström där, ligger utspänningen på samma nivå?
Skriv svar