Det första var att den uppträdde skumt vid joggning av verktygsmagasinet. Det rättade dock till sig, och jag joggade och satte i
alla verktyg.
Nästa problem, vid programstarten gick det inte att stänga dörren med M-kod. Jag sprajade några mikrobrytare och stängde av/slog på maskinen, då försvann det felet.
Nu gick det helt plötsligt inte att göra en palettväxling med M-kod, vilket fungerade nyss.
Jag testade då joggning av verktygsmagasinet igen, ifall att ett fel där förreglar de andra funktionerna.
Verktygsmagasinet fungerar inte som det ska.
Jag tror jag börjar med att felsöka magasin-joggningen, då den symtomen är helt uppenbar.
Magasinet drivs av en hydraulmotor. 2 hastigheter + fram/back, styrs med magnetventiler.
Joggknappen, är en kombinerad vrid- och tryckknapp. Vä/Hö = CW/CCW, fasta lägen.
Trycker man in knappen startar magasinet, på högfart, i inställd rotatonsriktning.
När man släpper knappen, går hastigheten ner till låg, och magasinet fortsätter automatiskt till närmaste potta.
Där stannar det, och en låsplunge går i.
Som det uppträder nu, släpper jag tryckknappen går hastigheten ner till låg som den ska, men magasinet stannar inte vid närmaste potta.
Det fortsätter rotera för evigt. Enda sättet att få stopp, är slå i nödstoppen.
Magasinet verkar vara försett med någon slags encoder. En ganska stor burk.
Vad jag kan begripa måste det vara den som håller koll på när magasinet ska stoppa.
Jag vet inte vad jag ska börja i för ände riktigt.
Det är lite tunnt med dokumentation, dock finns det en del.
Jag skulle kunna fotografera av ritningarna på det berörda, men jag inte riktigt vilken del man ska inrikta sig på.