likriktning av växelström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bolme

likriktning av växelström

Inlägg av bolme »

hejsan,

Håller på och bygger ett lysdiods baklyse till polarns moppe och har nu kommit på att det är växelström... Så nu undrar jag hur jag enklast likriktar strömen. Har kollat på en likriktarbrygga men kommer den att ge tillräkligt ren ström?

likriktarbryggan
http://www.trg.se/TrgSE/Internet/Produc ... oryID=1346
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Du kommer få en pulserande likspänning ur bryggan, så lysdioden kommer att flimra. Sätt en kondensator parallellt med dioden för att jämna ut spänningen. Du bör nog fundera på någon form av spänningsregulator också.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

... samt naturligtvis något slags strömbegränsning till lysdioderna.

Spänningsregulator + seriemotstånd är enkelt och bra.
bolme

Inlägg av bolme »

motstånd till lysdioderna har jag redan... är ganska ny på området så en förklarning av hur spänningsregulatron och sieriemotstånd ska kopplas skulle uppskattas även länkar till grejerna på tex. elfa
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Vilka komponentvärden du behöver beror på vilken spänning moppen använder.

Beträffande kopplingen, här är ett schema:
Bild

Eventuellt kan man lägga en kondensator mellan utgången på spänningsregulatorn och jord också, för stabilitetens skull.
Senast redigerad av JockeE 31 augusti 2005, 16:22:04, redigerad totalt 1 gång.
bolme

Inlägg av bolme »

´tack för all hjälp JockeE, förstår om du tycker jag är tjatig men skulle du kunna knopa ihopen en liten komponent lista? spänningen är 6v.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Vad skall lampan ha för spänning?
Senast redigerad av Macce 31 augusti 2005, 16:30:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Brukar det inte räcka att lägga en diod (ex. 1N4004) i backriktningen, parallellt med LEDen, vid AC?

Kod: Markera allt

----/\/\/--+  Lämpligt seriemotstånd
6V AC             |
       ----+--|<--+  LED
           |      |
           +-->|--+  1N4004
Naturligtvis finns risk att spänningen inte är tillräkligt stabil för att inte LEDen ska dimma, men värt ett test!?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Kopplingen beror lite på hur du har tänkt att koppla in lysdioderna.

Tänker du använda röda lysdioder och hur många? Du kan ev. koppla två lysdioder i serie med ett motstånd, beroende på vilka lysdioder du väljer.

Med 6V inspänning får du nog använda en annan regulator än 7805, LM2940 eller LD1117V50 borde fungera bra.
bolme

Inlägg av bolme »

Använder 5 röda lysdioder 10mm 1,8v (dom som finns på clasolson) har använt ett motstånd och dom lyser lagom när jag kör med batterier 6v, inte testat på moppen än eftersom det är växelström.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Likriktarbryggan är felkopplad! AC spänningen ska in där DC spänningen tas ut
bolme

Inlägg av bolme »

Fritzell det är alltså kopplingschemat som jockeE la ut som är fel?

jag är helt lost när det gäller sånt har så tänk er att ni förklarar för en 3åring :D
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Hupp! Så går det när man har för bråttom. Nu tror jag att det ska stämma.
bolme

Inlägg av bolme »

Bild

har jag förståt allting rätt?

och finns det nån som skulle kunna tänka sig att sätta ihop en komponentlista?

späningen är alltså 6v och lysdioderna ska ha 1,8v och jag har 5stycken. (har redan motstånd till lysdioderna)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Motståndet du har får du troligen slänga i bra-att-ha-lådan. Motstånd finns i en massa olika värden, så ett värde är inget all-round. Kör du med fel värde bränner du i värsta fall lysdioderna, annars lyser de bara svagt.

Komponentlistan är väl rätt klar, en likriktarbrygga, två elektrolytkondingar (läs i databladet om rekommenderade värden, en LM2940, några motstånd med rätta värden beroende på hur du kopplar lysdioderna och eventuellt ett veroboard att löda regulatorn och likriktarbryggan på.

Från regulatorn får du 5V ut, kopplar du 2st i serie blir spänningsfallet över dem (1,8*2) 3,6V. Då blir det 2.4V spänningsfall över motståndet (5-3.6=1.4), 1.4V/0.02A=70ohm. (Vet inte vad du har för lysdioder, men räknade med att de skall ha 20mA. Stämmer detta inte med dina lysdioder, byt ut 0.02A till vad dom skall ha och räkna).

Det blir lättast om du kör 2 eller 3 serier (4 resp. 6 leds), du behöver ett motstånd för varje seriekoppling.

Vill du absolut ha 5st lysdioder kan du ju köra den femte ensam, dock måste du räkna om motståndet för att inte bränna den.

EDIT: Räknade fel, fixade uträkningar.
Skriv svar