Vibration i fräsmaskin ?
Re: Vibration i fräsmaskin ?
Då jag arborrade försökte jag göra det så enkelt som möjligt och använde ett sådant här verktyg som jag hämtade i svarvskåpet. Toolradien var 0,8 mm men det är inga problem att välja toolradie nedåt 0,3 - 0,5.
Verktygshållaren passade bra i arborrhuvudet utan att jag behövde göra någon speciell adapter. Jag körde torrt med de skärdata som jag berättade om i mitt tidigare inlägg i denna tråd.
Verktygshållaren passade bra i arborrhuvudet utan att jag behövde göra någon speciell adapter. Jag körde torrt med de skärdata som jag berättade om i mitt tidigare inlägg i denna tråd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- LOLA-Christian
- Kontakt:
Då har jag provat igen med ett nytt verktyg, se bild.
Men resultat blev i princip detsamma, se bild.
Varvtal c:a 125 rpm, matning 0.08 mm/rev (provade med 500 rpm, samma resultat kraftigare vibrationer).
När verktyget var monterat kände jag efter eventuellt glapp, kunde inte notera något (förutom drivglapp).
Men resultat blev i princip detsamma, se bild.
Varvtal c:a 125 rpm, matning 0.08 mm/rev (provade med 500 rpm, samma resultat kraftigare vibrationer).
När verktyget var monterat kände jag efter eventuellt glapp, kunde inte notera något (förutom drivglapp).
Det är på tok för långt utligg på stålet.
Kapa av stålet så att utligget blir max 3 x ståletsØ.
Kapa av stålet så att utligget blir max 3 x ståletsØ.
satans vilket utlägg, håller med med det utlägget behövs det verkligen kortas
Du har valt rätt stålhållare men som Säter säger är utlägget för långt. Jag skall till verkstaden idag och svetsa fast fötter på mitt nytillverkade stativ. Jag kan ta med kameran och fotografera verktyget jag fräste med så får du se hur det ser ut. Om du har samma konfiguration som jag har bör du kunna köra cirka 600 RPM med feedrate mellan 100 och 200 m/minut utan problem.
Återkommer med bild om någon timme eller så.
Återkommer med bild om någon timme eller så.
- LOLA-Christian
- Kontakt:
Lånade ett annat verktyg, blev helt OKt!
Flyttade över stålet till min hållare, helt OK resultat.
Det vara alltså skäret det berodde på, inget annat...
BTW, i förpackningen låg även denna hållaren, men utan skär.
Var kan man finna skär till den?
Flyttade över stålet till min hållare, helt OK resultat.
Det vara alltså skäret det berodde på, inget annat...
BTW, i förpackningen låg även denna hållaren, men utan skär.
Var kan man finna skär till den?
Jag är helt övertygad om att testen med den långa stålhållaren gav dåligt resultat på grund av det långa utlägget, inte på grund av skärstålet.
Det ser ut som om du kan sätta ett triangelformat hårdmetallstål i hållaren utan stål som ligger i din förpackning. Detta kan du köpa hos Optimera eller i närmaste butik där de säljer svarvstål. Besök gärna http://www.coromant.sandvik.com/se där finner du mycket information om olika verktyg för skärande bearbeting.
Det ser ut som om du kan sätta ett triangelformat hårdmetallstål i hållaren utan stål som ligger i din förpackning. Detta kan du köpa hos Optimera eller i närmaste butik där de säljer svarvstål. Besök gärna http://www.coromant.sandvik.com/se där finner du mycket information om olika verktyg för skärande bearbeting.
- DW
- Kontakt:
-jag måste ställa frågan, varför arborra i en cnc maskin? Om den är i ordning får du väl lika bra toleranser
om du kör en vanlig cirkelkörning. Du får stora radiella krafter med arborr och jag antar du inte kan låsa bordet.
Om du har vändglapp tycker jag att du borde få bättre cirkel med G03/G02.
Kör du med hårmetallfräs kan du ju även köra rejäl hastighet utan att maskinen ruskar omkring.
Såg efter att jag skrivit att maskinen var manuell, så då blir det en fråga om någon annan har kört med arborr i cnc?
om du kör en vanlig cirkelkörning. Du får stora radiella krafter med arborr och jag antar du inte kan låsa bordet.
Om du har vändglapp tycker jag att du borde få bättre cirkel med G03/G02.
Kör du med hårmetallfräs kan du ju även köra rejäl hastighet utan att maskinen ruskar omkring.
Såg efter att jag skrivit att maskinen var manuell, så då blir det en fråga om någon annan har kört med arborr i cnc?
DW.
Jag arborrar titt som tätt i CNC-maskinerna.
Dels för att jag har problem att få hålen perfekt runda vid cirkulärinterpolering.
Största anledningen är att hålen ofta är djupa i förhållande till diametern. Då vill det lätt bli koniskt vid fräsning.
LOLA-Christian:
Kul att det fungerade nu.
Jag tror samma som Labmaster, att det var det miskade utligget som gjorde susen, jag tror ditt svarvstål hade fungerat om du kortat av det.
Det stål som du saknar skär till, ser du något fabrikat stämplat?
Har du tur är det ett standrard TCMT-skär. Har du otur är det en specifik platta som bara ståltillverkaren har.
Jag arborrar titt som tätt i CNC-maskinerna.
Dels för att jag har problem att få hålen perfekt runda vid cirkulärinterpolering.
Största anledningen är att hålen ofta är djupa i förhållande till diametern. Då vill det lätt bli koniskt vid fräsning.
LOLA-Christian:
Kul att det fungerade nu.
Jag tror samma som Labmaster, att det var det miskade utligget som gjorde susen, jag tror ditt svarvstål hade fungerat om du kortat av det.
Det stål som du saknar skär till, ser du något fabrikat stämplat?
Har du tur är det ett standrard TCMT-skär. Har du otur är det en specifik platta som bara ståltillverkaren har.
- LOLA-Christian
- Kontakt:
Inget fabrikat på stålhållaren, men jag sökte på beteckningen och kom fram till att "KYOCERA TBGT060104" skall användas.
Och hos ROTOOL fanns de.
Och hos ROTOOL fanns de.