Vibration i fräsmaskin ?
- LOLA-Christian
- Kontakt:
Vibration i fräsmaskin ?
Hej, jag fräste ett hål (c:a 40 mm) i en alu-bit mha ett ursvarvningsverktyg i min SUPERMAX fräs.
Men, jag fick köra väldigt sakta (c:a 100 rpm) för att det skulle gå, provade med 400 rpm en kort stund men då blev det mycket kraftiga vibrationer.
Normal fräsning går bra, men det här kändes olustigt.
Finns det någon som kan ge mig ett tips på vad jag skall kontrollera, eller var jag skall börja felsöka?
Men, jag fick köra väldigt sakta (c:a 100 rpm) för att det skulle gå, provade med 400 rpm en kort stund men då blev det mycket kraftiga vibrationer.
Normal fräsning går bra, men det här kändes olustigt.
Finns det någon som kan ge mig ett tips på vad jag skall kontrollera, eller var jag skall börja felsöka?
Re: ? Vibration i fräsmaskin ?
Fräsmaskinen ser ju rätt rejäl ut.
Är det ISO40-kona på ursvarvningsverktyget?
Vilken diameter har du på stålet?
Hur långt utligg är det på stålet i från själva arborrhuvudet?
Vilken typ av stål? HSS eller HM.
Är det ISO40-kona på ursvarvningsverktyget?
Vilken diameter har du på stålet?
Hur långt utligg är det på stålet i från själva arborrhuvudet?
Vilken typ av stål? HSS eller HM.
Fräste aluminium, EN AW 6082, med ett sådant verktyg för någon vecka sedan utan problem. Jag använde ett ett vanligt hårdmetallskär monterat i en vanlig invändig stålhållare som man använder i svarven. Den skar hur fint som helst med ett skärdjup på 2 mm, cirka 600 RPM men jag minns inte vilken feedrate jag använde.
Vad använde du för stål?
By the way, jag är en glad amatör på området men lyckas trotts detta hanskas bra med jobben i både svarven och fräsen trotts att det var mer än 30 år sedan jag jobbade med maskinbearbetning. Jag kan med andra ord inte ge dig några råd men stålvalet kanske är avgörande.
Vad använde du för stål?
By the way, jag är en glad amatör på området men lyckas trotts detta hanskas bra med jobben i både svarven och fräsen trotts att det var mer än 30 år sedan jag jobbade med maskinbearbetning. Jag kan med andra ord inte ge dig några råd men stålvalet kanske är avgörande.
Senast redigerad av labmaster 9 augusti 2011, 11:48:43, redigerad totalt 1 gång.
- blackadder
Skulle kunna vara för långt utstick som gör att det blir vibrationer.
Eller så börjar lagren i piniongen att tröttna, jag har bytat såna en gång och det blev en betydligt stadigare gång trots att de lager som satt där kändes fräscha.
Eller så börjar lagren i piniongen att tröttna, jag har bytat såna en gång och det blev en betydligt stadigare gång trots att de lager som satt där kändes fräscha.
man får kolla allt i kraftgapets väg, från stål via verktyg via spindel via stommen via uppspänningen
allt kan gör att det inte funkar
börja med stålets inställningar, det är där en vibration börjar och är inte kraftgapet styvt nog så blir det bara värre
allt kan gör att det inte funkar
börja med stålets inställningar, det är där en vibration börjar och är inte kraftgapet styvt nog så blir det bara värre
- LOLA-Christian
- Kontakt:
Tack för era kommentarer.
En bild på mitt verktyg, med monterat stål som jag använde vid fräsningen.
Som ni ser är det ingen kona, utan en 25 mm som jag fäster mha passande ER-hylsa.
En bild på mitt verktyg, med monterat stål som jag använde vid fräsningen.
Som ni ser är det ingen kona, utan en 25 mm som jag fäster mha passande ER-hylsa.
Det ser ut på bilden som ett oslipat lött HM-stål.
Är det så att spånvinkeln är väldigt liten, eller till och med negativ, kan det skära väldigt tungt.
Jag skulle rekomendera ett slipat sparskär i HSS i stället.
Hur stort radiellt skärdjup har du kört med?
Är det så att spånvinkeln är väldigt liten, eller till och med negativ, kan det skära väldigt tungt.
Jag skulle rekomendera ett slipat sparskär i HSS i stället.
Hur stort radiellt skärdjup har du kört med?
- LOLA-Christian
- Kontakt:
Nu måste jag blotta min okunskap här, med att erkänna att jag inte vet vad som avses med radiellt skärdjup.
Jag har i princip ingen kunskap alls om vad för hastighet mm jag skall använda,
jag kör i princip alltid med lite matning och litet skärdjup för att vara på den "säkra" sidan.
Vad det gäller varvtal, går jag oftast bara på "känn", dvs lite snabbare i alu, lite långsammare i stål.
Sedan får det ta den tid det tar.......
Jag har i princip ingen kunskap alls om vad för hastighet mm jag skall använda,
jag kör i princip alltid med lite matning och litet skärdjup för att vara på den "säkra" sidan.
Vad det gäller varvtal, går jag oftast bara på "känn", dvs lite snabbare i alu, lite långsammare i stål.
Sedan får det ta den tid det tar.......
Ja, du såg Labmaster körde med 600rpm och 2mm skärdjup, och det fungerade fint.
Radiellt skärdjup: Om du har 1mm radiellt skärdjup, då ökar hålet 2mm diameter. Då tror jag du förstår.
Om det inte är så att maskinen är glapp i spindeln, då tror jag problemet löses med ett stål som skär lättare.
Radiellt skärdjup: Om du har 1mm radiellt skärdjup, då ökar hålet 2mm diameter. Då tror jag du förstår.
Om det inte är så att maskinen är glapp i spindeln, då tror jag problemet löses med ett stål som skär lättare.
- LOLA-Christian
- Kontakt:
Tack, då förstår jag.
Jag började med 0.25 mm (0.5 mm på inställningsratten) i radiellt skärdjup,
gick ned till 0.1 mm men vibrationerna minskade bara marginellt.
Jag börjar (tyvärr) luta åt åsikten som "blackadder" skrev, byte av pinjong lager.
Jag kan inte känna något glapp, men när jag greppar fräshuvudet så kan jag vrida det
fram och tillbaka några grader och det känns inte bra
(det känns som det är något som inte sitter fast som det skall göra).
Jag började med 0.25 mm (0.5 mm på inställningsratten) i radiellt skärdjup,
gick ned till 0.1 mm men vibrationerna minskade bara marginellt.
Jag börjar (tyvärr) luta åt åsikten som "blackadder" skrev, byte av pinjong lager.
Jag kan inte känna något glapp, men när jag greppar fräshuvudet så kan jag vrida det
fram och tillbaka några grader och det känns inte bra
(det känns som det är något som inte sitter fast som det skall göra).
I verkstadshandboken finns skärdata att finna men även på nätet om du söker på feedrate. Som jag skrev tidigare är jag en glad amatör men jag var 14 år då jag körde en fräs första gången. När jag gått ut skolan jobbade jag några år i verkstadsindustrin med bland annat skärande bearbetning. I våras ställde jag mig i fräsen igen då jag strtade med mitt CNC-bygge.
Min ringa erfarenhet säger mig att man skall undvika att köra för små skärdjup men inte heller för stora. Fräser man aluminium utan kylvätska är det extra viktigt att hitta rätt kombination av varvtal, feedrate och skärdjup. När jag tittar på ditt verktyg slår det mig att den ser ut att ha väldigt liten verktygsradie (heter det så Säter). Jag är inte säker på radien på verktyget jag använde men det kan ha varit 0,8 mm.
Naturligtvis kan jag inte kommentera din tes om att du skulle behöva byta lager i din maskin men den fräs jag körde i just då hör inte till de mesta "oglappa" maskinerna på jorden. Den gamla fräsen som var ledig då jag skulle arborra hålet till spindelfästet på min CNC skramlar och väsnas en hel del. Ett som som är helt säkert är att hålet blev perfekt, satt på rätt plats och skärytan blev fantastiskt fin.
Det är viktigt att man inte glömmer att låsa fräsbordet i x- och y-led när man arborrar. Annars skakar det om bordet har glapp i trapetsskruven.
Tyvärr har jag ingen bild på verktyget men om du har en svarv i närheten så kan du kolla på en invändig stålhållare med ett trekantigt stål så ser du hur det ser ut.
Här hittar du hålet jag arborrade http://elektronikforumet.com/forum/view ... 80#p724080
Min ringa erfarenhet säger mig att man skall undvika att köra för små skärdjup men inte heller för stora. Fräser man aluminium utan kylvätska är det extra viktigt att hitta rätt kombination av varvtal, feedrate och skärdjup. När jag tittar på ditt verktyg slår det mig att den ser ut att ha väldigt liten verktygsradie (heter det så Säter). Jag är inte säker på radien på verktyget jag använde men det kan ha varit 0,8 mm.
Naturligtvis kan jag inte kommentera din tes om att du skulle behöva byta lager i din maskin men den fräs jag körde i just då hör inte till de mesta "oglappa" maskinerna på jorden. Den gamla fräsen som var ledig då jag skulle arborra hålet till spindelfästet på min CNC skramlar och väsnas en hel del. Ett som som är helt säkert är att hålet blev perfekt, satt på rätt plats och skärytan blev fantastiskt fin.
Det är viktigt att man inte glömmer att låsa fräsbordet i x- och y-led när man arborrar. Annars skakar det om bordet har glapp i trapetsskruven.
Tyvärr har jag ingen bild på verktyget men om du har en svarv i närheten så kan du kolla på en invändig stålhållare med ett trekantigt stål så ser du hur det ser ut.
Här hittar du hålet jag arborrade http://elektronikforumet.com/forum/view ... 80#p724080
#Jag kan inte känna något glapp, men när jag greppar fräshuvudet så kan jag vrida det
fram och tillbaka några grader och det känns inte bra#
Sätt i ett hyffsat långt verktyg i spindeln.
Sätt en indikatorklocka längst ner på verktyget.
Försök provocera fram eventuellt glapp i spindellagren. (spindeln stillastående givetvis)
Att du har ett visst kuggspel i drivningen brukar inte spela någon roll vid arborrning.
fram och tillbaka några grader och det känns inte bra#
Sätt i ett hyffsat långt verktyg i spindeln.
Sätt en indikatorklocka längst ner på verktyget.
Försök provocera fram eventuellt glapp i spindellagren. (spindeln stillastående givetvis)
Att du har ett visst kuggspel i drivningen brukar inte spela någon roll vid arborrning.
- LOLA-Christian
- Kontakt:
Re: Vibration i fräsmaskin ?
Jag undrar var jag kan få tag i slipade sparskär i HSS till mitt verktyg?
Jag tar gärna till mig det som säter skriver, jag hoppas jag inte skall behöva byta lager.
Glappet jag känner verkar ju enbart vara relaterat till drivningen.
Jag låste naturligtvis borden i X & Y innan jag började köra och jag kyler/smörjer med hjälp av att manuellt påföra T-Röd.
Jag tar gärna till mig det som säter skriver, jag hoppas jag inte skall behöva byta lager.
Glappet jag känner verkar ju enbart vara relaterat till drivningen.
Jag låste naturligtvis borden i X & Y innan jag började köra och jag kyler/smörjer med hjälp av att manuellt påföra T-Röd.
Själv kommer jag inte ens upp till lekmannanivå, men kan det vara så att stålet trycks radiellt utåt när det matas neråt? Det är ju kilformat och ser ut att ha en vass spets. Du har inte testat att vända stålet "andra vägen"? Med andra ord, rotera det 180 grader runt sin egen axel i hållaren och låt verktyget rotera åt andra hållet.
Kan du vrida verktyget 90grader kring dess axel och ta en likadan bild och lägga upp så går det att se lite bättre.
Jag misstänker att skäret inte ligger i centrum av verktyget.
Det kanske räcker med att slipa av det på baksidan så hamnar det lite "lägre" så att säga.
Vi vanlig manuell svarvning kan det ju vara ganska känsligt med att man ställer in skärhöjden rätt.
Det brukar inte funka med att bara vrida på svarvbomen.
Vid små håldimensioner kan det vara väldigt känsligt.
Det blir något slags negativ skärvinkel på något sätt...
Jag misstänker att skäret inte ligger i centrum av verktyget.
Det kanske räcker med att slipa av det på baksidan så hamnar det lite "lägre" så att säga.
Vi vanlig manuell svarvning kan det ju vara ganska känsligt med att man ställer in skärhöjden rätt.
Det brukar inte funka med att bara vrida på svarvbomen.
Vid små håldimensioner kan det vara väldigt känsligt.
Det blir något slags negativ skärvinkel på något sätt...