"Nätverkskabeln är inte ansluten"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
erdes
Kontakt:

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Inlägg av erdes »

Låter som strömförsörjningen på modemet är glapp. Om symptomet är att windows hävdar att nätverkskabeln är utdragen betyder det att den inte kan skicka ethernettrafik över kabeln. Alltså, antingen är den inte inkopplad eller så svarar mojängen på andra sidan inte. Är problemet med telia skulle ethernet-länken till modemet fortfarande fungera, och datorn skulle vara nöjd med kabeln. Datorn skulle förstås inte komma åt internet eftersom modemet inte kan skicka vidare till resten av världen så IP-trafik fungerar inte.

Har varit med om liknande problem när en switch var trasig. Ethernet-delen av portarna var nämligen inte trasiga och blinkade fint, men den skickade inte trafik mellan portarna (typ död processor eller nått). Tog typ en dag att komma på vad felet var :roll:
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej erdes!

Gissa går ju men det löser inte Säters problem. Läs första inlägget i tråden, han har redan konstaterat att det inte är glapp och att symptomen kommer först då han kopplat upp sig till Internet och börjat att surfa.

Han skall ringa Telia som är operatör och be dem kontrollera ledningen och utrustningen på stationen. Inget annat!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Så får det bli.
Jag ska ringa Telia och höra vad de har att komma med.
Att skulle vara garanti modemet betvivlar jag.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Jag har haft stora problem med Felia på sistone. ringde och bad de mäta och sånt. hade testat ett par gamla modem som våg och skräpade. Funkade knappt märkbart bättre. Frågade om man kunde få ett nytt modem för det är ju trotts allt de som ska värna om kunden... Nehe fick Då erbjudandet att "köpa ett nytt modem" som jag sen ändå inte får behålla om jag säger upp avtalet.

Började strula mer och ringde och påpekade att nu får de fixa så det funkar.

De har ringt och sökt oss som fan i dagarna då vi sagt upp ALLA! Avtal och abonnemang med Felia för de varken levererar det de låvar eller kan vara tillmötesgående mot kund. Idag sitter jag på såntdär 'trådlöst internet /simkort' och det funkar ta mig fan flera gånger bättre än något annat jag haft.
Användarvisningsbild
erdes
Kontakt:

Inlägg av erdes »

Mja, min poäng var mest att modemet verkar paj. Det fungerar ju som brygga mellan LAN-trafiken och ADSL. Man kan prova att dra ut telefonkabeln ur ett ADSL-modem, datorn kommer inte klaga på att nätverkskabeln är utdragen, LAN-länken till modemet fungerar ju fortfarande bra. Är strömförsörjningen trött så modemet startar om sig lite slumpmässigt däremot märker datorn det direkt och gnäller på nätverkskabeln.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det fungerade inte att ringa Telia, det verkar som att man numera måste ha en knapptelefon.
Provade Chat-supporten, men det var 45min väntetid. Så länge fungerar inte modemet utan att boota om.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om du har en gammal telefon utan knappar, koppla bort den. Dom har ofta så låg impedans att dom lastar ner en svag telelinje och gör så att modemet tappar sync.

Jag har aldrig provat ringa supporten från en pulsvalstelefon eftersom dom ofta vill mäta ledningen och då ändå ber att få ringa upp på mobiltelefonen så ringer jag direkt från den då det går snabbare.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag köpte ett par begagnade Zyxelmodem här på forumet.
Mitt gamla, som jag misstänker krånglar, är av samma modell som det nya, "Prestige 600 Series".
Dock skiljer dem sig åt lite. Det nya har bara en utgång "Lan". Dessutom passade inte strömkabeln.

Till problemet, med det nya modemet får jag inte "Lan-lampan" att tända.
Jag får heller ingen anslutning till internet.

Vad gör jag för fel?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Fick du med strömadaptrarana ? Det kan ju vara olika matning till modellerna.
Vad heter de lite med specifikt ? T.ex "P-660HW-D1" eller "P660HW-61" eller liknande.
Står på undersidan.

Mitt Zyxel (P-660HW-D1) har ingen "LAN" lampa men däremot
4 st lampor gemensamt märkta "Ethernet" för de 4 LAN-portarna.

Dessutom, om det har varit använda så kan du ju vara konfigurerande
på något speciellt sätt. Jag har för mig att man kan göra en fabriks-reset
genom att trycka "reset" på baksidan samtidigt som man sätter på modemet.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det nya heter Prestige 645.
Det gamla Prestige 660H.
Något nummer liknande det du nämner hittar jag inte.

Strömadaptern är den som medföljde modemet. Den gamla passar inte.
Däremot har jag inte bytt ut "telepluggen".

Reset gjorde ingen skillnad.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK.
H *W* är modellen med antenn (trådlöst LAN, W-LAN).
Annars är nog 660H och 660HW ganska lika. Men
645 känner jag inte igen, verkar vara en äldre modell...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag köpte ju 2st modem här från forumet.
Nu testade jag med ett silverfärgat Zyxel. 660H-D1.

Nu fick jag i alla fall kontakt med datorn. Lan-lampan tänds och i samband med detta hörs att hårddisken jobbar.
Men jag får ingen kontakt med DSL.

Jag gav upp och åkte hem för att sova.
Idag kopplade jag in det ursprungliga modemet, som tidigare i alla fall fungerat hjälpligt. (till det blir varmt).
Nu får jag ingen kontakt med DSL på detta heller.

I brist på idéer letade jag fram mitt uråldriga Nokia-modem, och kopplade in.
Det verkar fungera hur bra som helst. Det var längesedan internet kändes så här snabbt.

Jag skippade filtret som medföljer Nokia-modemet, utan kör med det som är integrerat i telepluggen.

Hur ligger det till, är dessa Zyxel-modem att betrakta som ren skit?
Det verkar ju som att samtliga 3st är trasiga.
Jag har svårt att tänka mig annat än att modemen fungerade när säljaren kopplade ur dem för ett antal år sedan.
labmaster

Inlägg av labmaster »

De där silverfärjade Zyxel 660H-D1 är ena rediga skitmodem. De har ingen kontakt med skärmen på en skärmad Ethernetkabel och det får konsekvenser för en del radioanvändare.

Hur som helst så bör det vara enkelt för Telia eller vilken operatör du nu har att se om det är något som felar på telelinan och DSL-förbindelsen. Är det fel på modemet så ger det också felrapport när operatören mäter.

Det är viktigt att ADSL-modemet sitter i första jacket annars kan du få ett ganska risigt koppel till stationen och det är inte omöjligt att vissa modem kan vara sämre än andra att hantera denna typ av felkoppling.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Hur ligger det till, är dessa Zyxel-modem att betrakta som ren skit?

Jag har haft flera Zyxel 660H(W) på tre olika linjer och de fungerar
normalt helt utmärkt. Jag tror aldrig att jag har haft hängningar. Enda
gången jag har bytt ett är när åskan har "tagit" något av dom.

> Det är viktigt att ADSL-modemet sitter i första jacket

Det viktiga är att det inte sitter något annat i jacken före modemet, för
övrigt behöver det inte vara första-jacket. De extra metrarna spelar
ingen större roll.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ursäkta trådkapen men har liknande problem här, men inget meddelande, linan bara tvärdör och det enda som över huvud taget verkar fungera är att starta om modemet genom att dra ur strömkabeln...

Har ingen aning om vad det beror på men är ganska säker på det inte är modemet/routern, och det är samma förbenade skit oavsett vilken av datorerna som är uppkopplad vad det verkar...
Det finns såvitt jag kan se heller ingen logik i när eller varför, det bara lägger av helt plötsligt utan förvarning. Modemet verkar felfritt vid koll och alla linor innuti byggnaden verkar ok. (det finns en splitter ansluten) någon som vet hur man kommer tillrätta med detta? Inget meddelande dyker upp i m$ (winblows 7 respektive wista tror jag)
Skriv svar