Sommarprojekt El-Gocart
Re: Sommarprojekt El-Gocart
Vad gäller för hastighetsbegränsning för "Cykel utan tramp- eller vevanordning" ?
Finns det ngt mer än ovan befattning som beskriver kraven på denna typ av fordon?
Eller är det då hastighetsbegränsning som gäller
* Ljus vid mörker körning
* Byggd på ett säkert sett etc...
* Ej larmandordning (vad nu detta betyder)
* max 1,60 lång, 0,75 bred
* Bromsas med 3m/s2
* Parkeringsbroms för 15 grader (3-4 hjulingar)
* Ringklocka/ljudsignalering
Känns som att man kan lagligt bygga en rätt "farlig" obesiktigad, oskattad, oförsäkrad, snabb(!), tingest.....
Både roligt men även lite lätt skrämmande...
Finns det ngt mer än ovan befattning som beskriver kraven på denna typ av fordon?
Eller är det då hastighetsbegränsning som gäller

* Ljus vid mörker körning
* Byggd på ett säkert sett etc...
* Ej larmandordning (vad nu detta betyder)
* max 1,60 lång, 0,75 bred
* Bromsas med 3m/s2
* Parkeringsbroms för 15 grader (3-4 hjulingar)
* Ringklocka/ljudsignalering
Känns som att man kan lagligt bygga en rätt "farlig" obesiktigad, oskattad, oförsäkrad, snabb(!), tingest.....
Både roligt men även lite lätt skrämmande...
Det är 20km/h som gäller.
Lägg till att det inte finns någon åldersgräns, och att hjälmkravet inte gäller flerhjuliga cyklar...
Lägg till att det inte finns någon åldersgräns, och att hjälmkravet inte gäller flerhjuliga cyklar...
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010559.htm
Bluddra ner till cykel så står det 20km/h. Minimoto är ju för fjuttig om det ska vara nått annat en lekfordon och en liten fyrhjuling kan nog bli tajt på bredden.
Bluddra ner till cykel så står det 20km/h. Minimoto är ju för fjuttig om det ska vara nått annat en lekfordon och en liten fyrhjuling kan nog bli tajt på bredden.
Tror inte att dom reglerna är ändrade men man kan ju alltid hoppas. Jag kan passa på att göra lite reklam för SFRO för er som vill bygga egna motorcyklar eller bilar, http://www.SFRO.comGlenn skrev:SKa man regga in nåt behöver man CoC, sen finns det ju undantag för egenbyggda fordon, men det var skitsvårt (i.e nästan omöjligt) att få igenom det för annat än bilar och motorcyklar förut, vet inte om dom har ändrat reglerna nu.
Hur hade du tänkt lösa den här paragrafen?
12 § Om manöverorganet för reglering av fordonets hastighet släpps ska fordonet automatiskt bromsas enligt kraven i 11 §
/JonasB
12 § Om manöverorganet för reglering av fordonets hastighet släpps ska fordonet automatiskt bromsas enligt kraven i 11 §
/JonasB
null: men dom där är registrerade som fyrhjuliga motorcyklar, genom att dom har ett CoC, med krav på körkort, försäkring osv.
-
Det är väl ringa problem att lösa: Att den ska bromsa när reglaget släpps. Det görs så att motorn omvandlas till generator istället, vid släppe av reglage. Så att batteriet laddas samtidigt.
/Ted
/Ted
Släpper man gasen så bromsar ju friktionen ned farkosten tills den stannar, eller står det något krav på hur kraftig inbromsningen ska vara?
"Bromssystemet ska kunna ge fordonet en retardation av minst 3 m/s2."
Gäller när man släpper gasen också. Jag tänkte köra motorn som generator på min cykel det räcker nog
fast jag tänkte elda upp energin inte ladda tillbaka till batteriet.
Gäller när man släpper gasen också. Jag tänkte köra motorn som generator på min cykel det räcker nog