POS baublys CNC (4de axel)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: POS baublys cnc

Inlägg av POS »

Nu glider tråden iväg lite...
Men som avslut på frågorna om "verminatorn" så går den att köpa både strypt och på licens. (strypningen tar en händig person bort med lätthet....)
Den kostar en bra slant men i mitt tycke är den verkligen värd pengarna då man med lätthet träffar en golfboll på 50 meter.
Jag snackar gärna mer om PCP eftersom det är ett stort intresse men då startar vi en ny tråd i "endast medlemmar"

Det händer inte mycket med fräsen tyvärr, jag är själv ledig med mina två barn och jag tänkte lägga dom två veckorna helt på dom.
Så i morgon blir det en cykeltur och aborrfiske!! :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Aborrfiske är inte fel, själv har jag tillbringat ett par timmar två dagar med familjen metandes i regn respektive spöregn...

Förstår helt att familjen går före, ett givet val!
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det har inte hänt nått på hela sommaren men nu ska maskinen igång! :)

Idag monterade jag rackskenor i maskinen och provade att hänga dit det nya styrsystemet.

Z-axelns motor har jag ju provat sen förut men nu var jag sugen på att se hur dom andra gick.
Tyvärr blev det lite problem direkt innan jag ens kopplat på motorerna...den ena drivaren var helt död, inte ens powerlampan lyste på den!!? Vi får se hur det löser sig.

Men den som funkade kopplade jag in och testkörde bordet som bör vara den axel som är tyngst att dra omkring.
Det var inga problem att få upp den i 6000mm/min. lätt och fint gick den! Stigningen på kulskruven är 5mm
Så ett lyckat test trots bakslaget med drivaren.

Utdragsbeslagen tycker jag också blev bra, nu är det lätt dra ut och in allt för att komma åt att skruva.
IMG_20110808_144532.jpg
IMG_20110808_144444.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Snyggt! Börjar bli inspirerad igen, men har "lite" rost att laga på 71:a-bussen först. Dock börjat trolla CNC-websiter igen och såna här tråduppdateringar gör att suget återkommer.

EDIT: Trolla är alltså inte som i forumtroll...
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Ser fint ut POS, måste kika över någon gång du håller på. Jag har packat en pall med rackskenor för skrotning ifall du skulle behöva fler :)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det blir till att skruva alla dagar utom i morgon den här veckan, jag vill ha fart på den... eller rättare sagt måste ha fart på den till ett
jobb som kommer i höst.

Nu när den börjat röra på sig blir det ju extra kul att skruva!

Tror jag klarar mig utan fler skenor, datorn kommer stå uppe på styrlådan tänkte jag.

Lite fix blir det nog i morgon också iofs, tänkte svetsa en arm som ska hålla monitorn på plats med ett vesa-fäste.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Har du fått lov att skicka tillbaka drivaren eller har den hoppat igång? 6000mm/min är riktigt trevlig hastighet måste jag säga :tumupp: :bravo:

Vad är det för jobb som du inte kan köra i SUDAn men som Baublysen kommer att fixa? Nåt där du behöver mer frihöjd?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

JB verkar fixa till drivare på ett mycket bra sätt!! :tumupp:

6000mm/min är helt okej för en sån här maskin tycker jag, ett stegmotormotorbyte verkar inte vara nödvändigt.

Jobbet jag ska göra är så stort så det vore en rejäl fördel att kunna köra två maskiner på samma gång, ca 600 alubitar som ska köras. :)

Ett annat litet problem är att förra ägaren har säkrat ner mitt hus och fördelningen mellan faserna är inte så bra, så två fräsar samtidigt betyder att man inte får diska eller laga mat på spisen....
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hur mycket kostar det att säkra upp det igen då? Ökad fast avgift också antar jag? Man tycker ju de skulle vara glada om man vill göra av med mer el... Rent ekonomiskt sett i alla fall.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag har inte kollat vad det kostar men det blir kanske aktuellt om jag ska köra med båda samtidigt.
Det går ju att tex skaffa en mindre kompressor och stänga av värmen när man kör så spar man några kw :)
nhl21

Inlägg av nhl21 »

Elektriken hos brorssan sa att man får säkra upp tillfälligt, om man tex. bygger om och behöver mer kräm till någon maskin. Kanske skulle vara något.
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

http://www.malarenergi.se/sv/foretag/el ... bonnemang/

Den slanten kanske firman har råd med :lol:
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

16A till 20A 24kr+moms :shock:

Nej för dyrt. :wink:
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Sedär jag har oxå 16A ser jag nu, måste tidigare ägare sparat in åt mig.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

I morgon när färgen torkat ska jag montera min pulpet-arm som jag svetsade ihop idag.
Du har inga 2-meters skärmkablar i gömmorna farbrorlarry, jag har bara den vanliga längden och det är i kortaste laget.
Skriv svar