Hur mycket ström klarar DIN-audiokontaktdon?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Hur mycket ström klarar DIN-audiokontaktdon?

Inlägg av Walle »

T.ex. dessa: 42-244-00 och 42-243-98

Det finns inga datablad på ELFA, och jag har inte hittat några datablad via google heller.

Kan de tänkas klara 5-6 A (per stift/hylsa) tror ni?
Pucco

Re: Hur mycket ström klarar DIN-audiokontaktdon?

Inlägg av Pucco »

Tittar man på Deltrons DIN-kontakter som Elfa har så klarar dom bara 2A enligt databladet. Dom här noname Kina-kontakterna borde inte vara så mycket bättre.

Edit: Tyckte att dom såg lite grövre ut på stiften så jag kollade vidare. Titta på den 2-poliga kontakten 42-243-92 så finns det ett datablad. Dom klarar faktiskt 5A enligt det.

Edit igen: 2-3-4-poliga kontakterna ser ut att ha grövre stift enligt ritningarna i databladet och kan mycket väl tåla 5A medans övriga är klenare och borde inte klara lika mycket.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ah, jag tänkte inte på att kolla efter datablad på kontakterna med färre pinnar. Men om kineserna hävdar 5A kanske man i bästa fall kan räkna med 2.5 A ;) Får köpa en uppsättning och testa lite.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Lätt att testa om du har ett agg med konstantström :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Japp, det har jag och ämnar testa en hel del :) det hela ska användas i en produkt som egentligen behöver 9 ledare, men det finns ju ett hölje att nyttja också ;) men tre av ledarna behöver klara 2-3 À kontirnueligt, de andra endast få mA. Höljet lär nyttjas för "common". Det hela är naturligtvis galvaniskt åtskiljt från nätet, och bär heller inte högre spänning än 24 VDC.
Skriv svar