Problem med hemmabygge till stereo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Problem med hemmabygge till stereo

Inlägg av Bonehead »

Halloj gott folk.

Jag har gjort en liten fulkoppling för att få skysta högtalare till datorn.
Det innebär alltså att jag tagit ett nätaggregat från en dator(sisådär 300-400W) som försörjer en huvudenhet(eller cd-enhet för den som hellre kallar det så) från en bil samt för tillfället ett slutsteg till en baslåda.
Huvudenheten tar sedan ljud från datorn via AUX..
Alltså Nätagg->Huvudenhet/Slutsteg->baslåda

Jag kopplade in baslådan och dess slutsteg igår och allt funkade fint, nätaggregatet avsett för stereon spann på fint och spelade i flera timmar utan problem.
Däremot så idag när jag kom hem så startade nätaggregatet bara upp för att sedan stänga av, ungefär som överströms skyddet eller kortslutningsskyddet gick in stenhårt..
Misstänkte att nätaggregatet kanske gjort sitt och bytte till ett annat aggregat som är i samma effektklass och ska garanterat fungera, men samma sak där..
Till slut tog jag en liten blyacc på 2.2Ah och kopplade in till förstärkaren och huvudenheten, och vips så funkar allt helt plötsligt!...

Vad kan ha hänt?
Varför funkar det helt plötsligt inte att köra med nätaggregaten?
Vad/hur kan jag felsöka?

Om något är oklart så påpeka det istället för att bränna mig på bål ;)
nifelheim
Den första

Re: Problem med hemmabygge till stereo

Inlägg av nifelheim »

den drar för lite ström och spänningen blir för hög. (datoragget slår av)

Starta på högre volym?
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Båda nätaggen har det räckt att koppla grön till jord så har dom startat alltså utan extra belastning, därmed borde det inte vara det problemet .. hm..
Glömde att nämna ... Kopplar jag bort slutsteget men låter huvudenheten var inkopplade så slår inte nätaggregatet ifrån.
Då känns det spontant som om det är slutstegets fel, men det funkade ju igår? Blir galen..
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Mät strömen, gärna över tid i startögonblicket.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Beror på hur modernt agget är, vissa behöver en last på 5V för att starta.
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Visst är det så att steget stängs av för att det inte finns någon matningsström längre?

När steget stängs av pga strömbrist tömmer det alla kondensatorer, dvs du har en startström som inte är av denna värld när agget ska dra igång och ladda alla kondingar igen!
Om du bryter remote på steget innan du bryter strömmen ut från nätagget kommer det gå bättre för dig! :)
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Bumpe: Misstänkte att det var något i den stilen, därför kopplade jag ett 12V batteri parrallelt med nätaggregatet för ladda upp slutsteget med batteriet och sedan låta nätagget ta över, slog av direkt ändå..
Nu rev jag isär allting, bankade och slog lite och helt plötsligt funkar allt igen..
Vet inte vad orsaken var men nöjd ändå! :P
Skriv svar